۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۴۳۳۷۳۷
آیت‌الله علم‌الهدی مطرح کرد؛

شخصیت قدرت‌مدارانه امام حسن شناخته نشده/ امام مجتبی نخستین رهبر انقلاب کربلا

امام جمعه مشهد مقدس گفت: امام مجتبی(ع) نماد مظلومیت هستند و یکی از ابعاد مظلومیت‌شان این است که شخصیت قدرت‌مدارانه ایشان به درستی شناخته نشده است؛ در حالی که امام مجتبی(ع) نخستین رهبر انقلاب کربلا بودند.
جلسه تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر روزانه قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، به بیان ادامه تفسیر سوره مبارکه ممتحنه پرداخت و گفت: آیه شریفه «عَسَي اللَّهُ أَنْ يَجْعَلَ بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَ الَّذينَ عادَيْتُمْ مِنْهُمْ مَوَدَّةً» امید «تبدیل رابطه عداوت دشمنان به رابطه مودت» را بیان می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: واژه «عسی» که در ابتدای این آیه آمده، از ادات ترجی بوده و بیانگر تردید در وقوع یک امر است؛ در حالی که در کار خداوند تردید وجود ندارد. این تردید در واقع به سبب تفاوت در اراده انسان‌ها است. چرا که انسان «خلیفه‌الله» است و آن‌چه خداوند برای دخالت جریان‌های طبیعی در زندگی ما قرار داده است، به شرطی رخ می‌دهد که خود ما بخواهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: بنای خدا بر این است که بین ما و دشمنان‌مان مودت را جایگزین عداوت کند. به طور طبیعی جریاناتی پیش می‌آید که این عداوت تبدیل به مودت شود اما اراده بشر در این جایگزینی دخالت دارد و کسی که اراده دوستی نکند، جریان عداوتش تبدیل به مودت نمی‌شود.

 

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: وقتی ذات مقدس پروردگار در قرآن می‌فرماید «بدترین دشمنان شما یهود و مشرکین هستند»، به این معنا نیست که این‌ها نمی‌توانند دوست ما شوند، اما قرآن به ما خبر می‌دهد که یهودیان و مشرکین در اراده‌ عداوت‌شان به گونه‌ای هستند که هیچ‌گاه دوست ما نخواهند شد.

 

امام جمعه مشهد مقدس، اشاره این آیه شریفه به «توبه‌پذیری» و «مهربانی» خداوند را نشانه امکان‌پذیر بودن تبدیل جریان عداوت دشمنان به مودت دانست و تصریح کرد: بیش از نیم قرن است که آمریکا دارد در حق ما دشمنی می‌کند و در این مدت، چه در 25 سال قبل از انقلاب، چه پس از پیروزی انقلاب هیچ لحظه‌ای نبوده که نظام و مردم ما از توطئه او مصون مانده باشند. چطور می‌شود با این همه جنایت، دشمنی او تبدیل به دوستی شود؟ خداوند در پاسخ به این مسأله می‌فرماید «والله غفور رحیم» یعنی آن روزی که این دشمن از عداوتش دست بردارد، هیچ‌کدام از دشمنی‌هایش در دل مسلمانان رسوب نخواهد کرد.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به فرارسیدن سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: امام مجتبی(ع) نماد مظلومیت هستند و یکی از ابعاد مظلومیت‌شان این است که شخصیت قدرت‌مدارانه ایشان به درستی شناخته نشده است؛ در حالی که امام مجتبی(ع) نخستین رهبر انقلاب کربلا بودند.

 

گفتنی است در این جلسه از تفسیر سوره مبارکه ممتحنه، مولوی توکلی زاده، امام جمعه شهرستان تایباد نیز حضور پیدا کرد و آیت‌الله علم‌الهدی در بیانات خود از همسویی مواضع وی با نظام و انقلاب تمجید کرد./202/820/ب1

ارسال نظرات