۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۳۳۷۵۶
کارشناس مسائل مذهبی:

اوراق تاریخ از سوی عوام و به اراده خواص برگ می خورد

حجت الاسلام حدادپور گفت: اوراق تاریخ از سوی عوام و به اراده خواص برگ می خورد و در حقیقت خواص نبض تپنده جامعه را تنظیم می کنند‏، در عصر امام حسن(ع) خواص در لحظه های سرنوشت ساز فریب می خوردند‏، سرویس اطلاعاتی شاهیان با مدرن ترین متدهای آن روز خواص را شناسایی می کرد.
امام حسن

حجت الاسلام محمدرضا حداد پور، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با رفتار مردم در عصر حکومت اسلامی به رهبری امام حسن مجتبی(ع)، گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اوضاع جامعه تغییر کرد و سکه برگشت و مردمی که نمی گذاشتند آب وضوی پیامبر(ص) به زمین بیفتد با فرزند زاده اش که او هم رهبر جامعه الهی بود این گونه رفتار کردند.

 

وی ادامه داد: در این چرخش عوامل زیادی از قبیل جنگ روانی و تبلیغات مطرح بود، حضرت علی (ع) در خطبه 32 نهج البلاغه روان شناسی اجتماعی مسلمانان پس از پیامبر(ص) را توصیف می کنند، حضرت در این خطبه وصف پاکان در جامعه مسخ شده را مطرح می کنند و تعداد آنان را انگشت شمار می دانند، امام حسن(ع) با چنین جامعه ای در ارتباط بودند و رهبری آنان را بر عهده داشتند.

 

کارشناس مسائل مذهبی، افزود: امام حسن(ع)رهبری بودند که در مقام ولایت بودند اما ولایت پذیر نداشتند و تاریخ ثابت کرد که جنگ روانی شاهیان بر شاگردان جامعه سلامی هم تاثیر کرد، همان کسانی که درس تفسیر و حدیث داشتند نیز با این که حق را می دیدند و می شناختند ولی نتوانستند خود را حفظ کنند.

 

حجت الاسلام حدادپور، اظهار داشت: آن ها خواص جامعه بودند و سلسله اسلام از ناحیه آنان آسیب پذیر بود، غافل از این که سرویس اطلاعاتی شاهیان با مدرن ترین متدهای آن روز خواص را شناسایی و نقاط ضعف و قوت آن ها را بررسی و برنامه ریزی می کرد.

 

وی در ادامه گفت: در عصر امام حسن(ع) خواص در لحظه های سرنوشت ساز فریب می خوردند، به عنوان مثال سه شب قبل از جنگ سرنوشت ساز فریب می خوردند، دو شب قبل از جنگ کسانی که دچار شبهه و تردید شده بودند دچار فریب شدند.

 

استاد دانشگاه ابراز داشت: اوراق تاریخ از سوی عوام و به اراده خواص برگ می خورد و در حقیقت خواص نبض تپنده جامعه را تنظیم می کنند، از دیدگاه حضرت علی(ع) خواص جامعه همواره بار سنگینی را بر حکومت تحمیل می کنند زیرا در روزگار سختی یاری ایشان کمتر و در اجرای عدالت از همه ناراضی تر و در خواسته هایشان پافشارتر و در مقابل مشکلات کم استقامت تر هستند.

 

حجت الاسلام حداد پور توضیح داد: حضرت علی(ع) درباره جایگاه عوام می فرمایند: ستون های استوار دین و اجتماعات پرشور مسلمین و نیرهای ذخیره دفاعی، عموم مردم هستند، پس به آن ها گرایش داشته باش و اشتیاق تو به آن ها باشد./302/869/ب1

ارسال نظرات