۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۴۳۳۷۶۰
پای درس استاد مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی؛

خداوند از هر کسی برای درخواست حاجت سزاوارتر است

خداوند متعال می فرمایند که ای نیازمندان به رحمت من، من شما را نیازمند گردانیدم به خودم در هر حال؛ اگر من بخواهم که به شما بدهم، هیچ کس نمی تواند مانع شود و اگر نخواهم به شما بدهم، هیچ کس نمی تواند به شما بدهد؛ پس من سزاوار تر هستم از هر کس که شما از او درخواستی کنید.
آیت الله آقا مجتبی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه حقیقت بندگی هر شب در ماه مبارک رمضان از رادیو معارف با موضوع توصیه های عرفانی از آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره) درباره دعا و نیایش و آثار معنوی آن پخش می شود که گزیده مباحث آن برای علاقه مندان منتشر می شود.

 

در دعای ماه رجب«یا من ارجوه لکل خیر»، بسیاری از موارد و سفارشاتی که ما در طول این جلسات بیان کرده ایم، رعایت شده است؛ در بخشی از این دعا از خداوند متعال می خواهیم که ما را از تمام شرهای دنیایی و آخرتی دور کند و همه خیر و خوبی در دنیا و آخرت را طلب می کنیم.

 

در این دعا از فضل الهی طلب می کنیم و برای آن هیچ سقفی تعیین نمی کنیم و در تمامی این دعاها، همه چیز را به خداوند متعال واگذار می کنیم؛ این دعا مجموعه ای از آموزه ها برای شیوه صحیح دعا کردن است و به ما می گوید که چکونه دعا کنیم.

 

امام علی(ع) فرمودند که خداوند متعال به بندگانش می فرماید که ای نیازمندان به رحمت من، من شما را نیازمند گردانیدم به خودم در هر حال؛ بنابر این شما در هر کاری که آغاز می کنید، باید به من توکل کنید؛ اگر من بخواهم که به شما بدهم، هیچ کس نمی تواند مانع شود و اگر نخواهم به شما بدهم، هیچ کس نمی تواند به شما بدهد؛ پس من سزاوارتر هستم از هر کس که شما از او درخواستی کنید.

 

عبد سر تا پا احتیاج است و باید سر تا پا دعا کند؛ انسان باید بفهمد که چه می خواهد و قرار است به کجا برود و هدفش چیست؛ در جلسه پیش عرض کردیم که باید کثرت در دعا و اصرار در دعا داشته باشیم؛ اصرار در دعا مربوط به یک دعاست و کثرت در دعا مربوط به دعاهای متنوع است.

 

انسان باید تمامی امور خود را از خداوند متعال بخواهد که به این، کثرت در دعا می گویند؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند که هر کس زیاد دعا می کند، فرشته ها سه حرف می زنند؛ حرف اول فرشته ها این است که این صدا آشناست و سریع دعایش را به اطلاع خداوند متعال می رسانند.

 

فرشته ها به گروهی که همیشه دعا نمی کنند می گویند که چه چیزی می خواهی؟ در واقع مثل کسی که چیزی را می شنود اما باز می پرسد که چه می خواهی؟ حرف دیگر مربوط به کسانی است که کمتر از دو گروه دیگر دعا می کنند و می گویند که این صدا نا آشناست و فقط در زمان گرفتاری یاد خدا افتاده است./840/پ202/ی

ارسال نظرات