۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۳۳۷۶۶
آیت الله سبحانی:

ایمان موتور کنترل کننده علم است

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به توجه زیاد اسلام به علم و عالم گفت: قرآن کریم در کنار دعوت به ایمان، علم را نیز مورد ستایش قرار می دهد، بنابراین ایمان موتور کنترل علم است و این دو در کنار هم دو بال پرواز به سعادت است.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه امشب در پانزدهمین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود با اشاره به مسأله دعوت به ایمان و علم در اسلام اظهار داشت: برخی اشکال می کنند چرا در قرآن دستور می دهد که مؤمن باشیم که این جهان مخلوق خدا است و خداوند پیامبران را برای هدایت انسان ها فرستاده است؛ اما دعوت به علم نکرده است درحالی که جامعه نیاز به علم دارد و در واقع علم از پایه های اصلی ایمان است.

 

وی در پاسخ به این پرسش ادامه داد: باید در مقابل این سؤال عرض کنیم این سؤال از ریشه صحیح نیست چرا که هم دعوت به ایمان و هم علم هر دو در اسلام و قرآن هست همچنانکه خداوند در قرآن می فرماید«وَ قَالَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْـمَ وَ الاْءِیمَـنَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِی کِتَـبِ الله إِلَی یَوْمِ الْبَعْثِ»؛ حال چگونه می شود قرآن دعوت به ایمان بکند و دعوت به علم نکند.

 

ماده علم بیش از 700 بار در قرآن تکرار شده است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اگر نگاهی به کشف الآیات داشته باشیم می بینیم ماده علم به صورت های مختلف اعم از عالم، یعلمون، تعلمون و علما بیش از 700 بار در قرآن تکرار شده است حال آیا می شود قرآن از علم دم نزند؟ و همین قرآن می فرماید در روز قیامت دو طائفه صاحب ایمان و صاحب علم به درجه می رسند، بنابراین این سائل باید کمی به قرآن مراجعه می کرد و بعد این شبهه را مطرح می کرد.

 

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که هنگامی که قرآن نازل شد در مکه فقط 17 نفر و در مدینه فقط 11 خواندن و نوشتن بلد بودند، ابراز داشت: خدا در این شرایط در قرآن به قلم سوگند یاد می کند و نوشته را محترم می شمارد که اگر علم و دانش محترم نبود قسم خوردن به آن معنا نداشت، به علاوه این که خداوند ابتدای نزول قرآن با علم شروع کرده و می فرماید«اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَم» و برنامه آینده دین را مبنی بر توجه به علم مشخص می کند، همچنانکه اولین سخنان رؤسای جمهور نشان گر آینده آن ها است.

 

این مرجع تقلید افزود: آیا با این همه آیات و روایات ایمان و علم توجه نکند؛ علم در واقع یک نوع حرکت به سوی کمال است، علم رازها را کشف کرده و ایمان را تقویت می کند و کسانی که علم بیشتری دارند از ایمان قوی تری برخوردار هستند، البته به شرط آن که موقع کشف راز هر دو طرف را دیده و هم به طبیعت و به هم خدا توجه داشته باشیم.

 

توجه زیاد پیامبر به علم و عالم

استاد برجسته درس خارج با اشاره به توجه زیاد پیامبر به علم و عالم خاطرنشان ساخت: مسلمانان در جنگ بدر افراد زیادی را در جنگ اسیر کردند ولی پیامبر هر اسیری که خواندن و نوشتن بلد بود فرمود اگر به ده نفر از بچه های مدینه خواندن و نوشتن یاد دهد، بدون قید و شرط آزاد می کند که حاکی از توجه زیاد اسلام به علم است.

 

وی تصریح کرد: مرحوم مجلسی در کتاب بحار راجع به علم و علما دو جلد روایت بیان می کند که نزدیک به 700 صفحه می شود که در آن روایاتی که در رابطه با علم و ایمان است را آورده است و مرحوم کلینی نیز در باب اول کافی مسأله عقل و جهل و در باب دوم از علم و علما بحث کرده است.

 

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که علم موتوری است که نیاز به کنترل دارد عنوان داشت: کنترل علم، ایمان است چراکه گاهی علم برای بشر خطر آفرین است؛ امروز بمب های اتمی در جهان درست شده است که پنج تای از آن ها می تواند زندگی بشر را خاتمه دهد؛ علم بدون ایمان موتوری است که برای آن ترمزی نیست و از این رو باید از علم به نفع بشر بهره گیری کنیم، علم می تواند بشر را رهبری کند و ما می توانیم با پر ایمان و علم به سوی سعادت پرواز کنیم./1330/پ202/ج

 

ارسال نظرات