۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۴۳۳۷۶۸
امام جمعه کوهرنگ مطح کرد؛

ضرورت تحلیل و عبرت آموزی از شرایط سیاسی دوران زندگی امام حسن مجتبی

امام جمعه کوهرنگ با تأکید بر لزوم تحلیل و بررسی و عبرت آموزی از شرایط سیاسی حاکم بر دوران زندگی امام حسن، گفت: باید بدانیم بیداری و بصیرت دینی مردم و درس گرفتن آنها از تاریخ، مانع از تکرار تاریخ می شود و دشمنان را ناکام می سازد.
امام جمعه کوهرنگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدشهاب الدین طباطبایی، امام جمعه کوهرنگ، شامگاه سه شنبه، یک تیرماه، در جشن میلاد کریم اهل بیت(ع) که به میزبانی مسجد جامع فارسان و از سوی هیأت امام حسن مجتبی(ع) این شهر برگزار شد، با اشاره به پانزدهم رمضان، سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: سرتاسر زندگی آن حضرت الگویی برای جامعه امروزی ما است.

 

وی با تأکید بر لزوم تحلیل و بررسی و عبرت آموزی از شرایط سیاسی حاکم بر دوران زندگی آن حضرت، گفت: امام حسن(ع) با توجه به شرایط سیاسی آن زمان به یک صلح تحمیلی تن دادند، شاید برای بسیاری از مردم از جمله جوانان ما این سؤال پیش بیاید چرا امام حسن مجتبی(ع) قیام نکردند، پاسخ به این سؤال در این بیان پیامبر(ص) نهفته است، که فرمودند: «الحسن و الحسین امامان قاماّ و قعدا» یعنی: «حسن و حسین(علیهما السلام) امام هستند، خواه قیام و خواه دست از قیام بردارند.»

 

حجت الاسلام طباطبایی با تأکید بر اینکه همه ائمه(ع) نور واحدی هستند و در واقع تفاوتی با هم ندارند، اظهار داشت: اگر ما تفاوتی در ظاهر و عمل ایشان می بینیم آن تفاوت به شرایط و مقتضیات سیاسی و احتماعی و تاریخی زمان حاکم بر زندگی ایشان بر می گردد.

 

امام جمعه کوهرنگ با اشاره به شرایط سیاسی زمان امام حسن مجتبی(ع)، بیان داشت: در آن زمان شرایط سیاسی به گونه ای بود که نفاق و دسیسه چینی معاویه و اطرافیانش بر جامعه سایه افکنده بود، بنابراین برای مقابله با این شرایط  مسموم، ضرورت داشت برخورد مناسبی صورت پذیرد.

 

این مقام مسؤول با بیان اینکه اگر امام حسن(ع) رو به شرایط جنگی می آوردند و علیه معاویه قیام می کردند، به نتیجه مناسبی دست نمی یافتند و حتی شهادت شان مفید واقع نمی شد، گفت: نفاق موجود و تبلیغات مسموم معاویه و اطرافیانش بسیاری از یاران امام را از ایشان دور کرده و از طرفی لشکریان اسلام خسته از جنگ های سال های گذشته و بسیاری اقوامشان کشته شده بودند، همچنین حاکم شدن ارزش های دنیایی و مادی گرایی سبب شده بود امام به شدت تنها شوند و شرایط برای قیام و مقابله نظامی با دشمن فراهم نباشد.

 

حجت الاسلام طباطبایی خاطرنشان کرد: رهبر در صورتی می تواند قیام کند که همراهانش هم مطیع محض او باشند و این در حال بود که امام حسن مجتبی(ع) همراهان مطیع اندکی داشت و با این افراد نمی توانست قیام کند.

 

وی با تأکید بر ضرورت عبرت آموزی از دوران امام حسن مجتبی(ع) گفت: امروز نیز اگر خدای نکرده ما رهبر دینی و سیاسی خود را تنها بگذاریم، قدرت دست فتنه گران می افتد، همان گونه که خداوند در قرأن می فرماید: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم».

 

این مدرس حوزه با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم مسایل دنیایی و قدرت طلبی، منجر به تنهایی ولی فقیه شود، تصریح کرد: باید بدانیم بیداری و بصیرت دینی مردم و درس گرفتن آنها از تاریخ، مانع از تکرار تاریخ می شود و دشمنان را ناکام می سازد.

 

وی با اشاره به دلیل نامیدن امام حسن مجتبی به کریم اهل بیت(ع) گفت: امام حسن(ع) دارای عطوفت و مهربانی بی اندازه ای بودند و همیشه همانند پدر بزرگوارشان امام علی(ع) از ایشان به عنوان یار و یاور مظلومان و بی پناهان جامعه نیز یاد می شد.

 

امام جمعه کوهرنگ با اشاره به این که امام حسن مجتبی(ع) سبط اکبر خاندان رسول الله(ص) محسوب می شوند، افزود: بخشندگی و لطف ایشان به حدی بود که در طول عمر بابرکت خود، سه بار تمام اموالشان را وقف نیازمندان جامعه نمودند./202/9457/ب1

ارسال نظرات