۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۴۳۳۷۸۴
استاد دانشگاه:

روح حاکم بر بیانات امیرمومنان، بحث هدایت است

عضو هیأت علمی گروه نهج‌البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث گفت: روح حاکم بر بیانات امیرمومنان نیز همانند قرآن کریم، بحث هدایت است و کسانی از این هدایت برخوردار می‌شوند که با تقوا هستند و کافران که بی‌بهره از این هدایت‌اند مشمول خسران می‌شوند.
شریعتی‌نیاسر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حامد شریعتی‌نیاسر عضو هیأت علمی گروه نهج‌البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث شامگاه سه شنبه در نشست «سبک تفسیر قرآن در نهج‌البلاغه» که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین کسی است که به تصریح قرآن مصداق آیه مباهله، نفس و جان پیامبر بر شمرده شده است و انس ایشان با پیامبر(ص) بر کسی پوشیده نیست اظهار داشت: همانگونه که پیامبر(ص) مفسر و مبین قرآن است، سخنان امام علی(ع) نیز تفسیرکننده قرآن است و نهج‌البلاغه نیز بنا بر آنچه در آن آمده، مبین و تفسیرکننده قرآن است و این ارتباط به حدی تنگاتنگ است که نهج‌البلاغه را برادر قرآن می‌دانند.

 

وی ادامه داد: در باب تفاوت‌های بین «سبک» و «روش» باید گفت که سبک مفهوم روح حاکم بر سخن است و سبک تفسیری نیز یعنی روح حاکم بر تفسیر قرآن؛ از این‌رو روح حاکم بر تفسیر قرآن در نهج‌البلاغه منحصر به فرد است و با تمام سبک‌های تفسیری تفاوت دارد.

 

شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه سبک تفسیر قرآن در نهج‌البلاغه متمرکز بر امری به نام هدایت است خاطرنشان کرد: روح حاکم بر بیانات امیرالمومنین نیز همانند قرآن کریم، بحث هدایت است و کسانی از این هدایت برخوردار می‌شوند که با تقوا هستند، قرآن می‌فرماید، کسانی که از این هدایت استفاده کنند، هدایت بر ایشان افزون خواهد شد و کافران که بی‌بهره از این هدایت‌اند مشمول خسران می‌شوند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه متأسفانه جنبه هدایت قرآن را فراموش کرده‌ایم یادآور شد: در این زمینه باید توجه کرد که قرآن کتاب هدایت است و نه کتابی تزیینی که آن را تنها در مراسم‌های خاص استفاده کنیم، روح حاکم بر قرآن هدایت است و پیامبر(ص) نیز در تفسیر آیات قرآن همواره نگران موضوع هدایت است، ایشان زمانی که امام علی(ع) را به منظور تبلیغ اسلام به یمن می‌فرستند، نخستین توصیه‌ای که به حضرت علی(ع) می‌کنند این است که در هدایت مردم آن سرزمین بکوشند.

 

وی افزود: در نهج‌البلاغه آیات مختلفی از قرآن کریم همچون آیات، اعتقادی، اخلاقی ـ تربیتی، سیاسی ـ حکومتی، احکام عبادی و ... مورد توجه قرار گرفته است، برای مثال نخستین بحث اعتقادی که موضوع توحید است که نمونه بارز آن در قرآن سوره توحید است؛ امیرالمومنین در پاسخ به چیستی توحید می‌فرمایند، توحید یعنی آنکه خداوند را به وهم خویش نیاورید و بدانید خداوند از هر آنچه در ذهن دارید برتر و بالاتر است که اگر اینگونه باشید توحید در وجود شما وجود دارد.

 

شریعتی‌نیاسر در پایان گفت: امام علی(ع) همچنین در مورد عدل می‌فرمایند، عدل یعنی اینکه هیچگاه خداوند را متهم نکنید، در جایی از حضرت امیر(ع) سوال کردند که عدل و انصاف چیست و ایشان پاسخ دادند، عدل یعنی اینکه در همه جنبه‌ها و همه حال انصاف داشته باشید و یک جنبه انصاف این است که خداوند را متهم نکنید./202/816/ب1

ارسال نظرات