۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۴۳۴۴۲۷

«روزهای قرآنی» در سارایوو افتتاح شد

آیین افتتاحیه «روزهای قرآنی» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در بوسنی و هرزگوین در سارایوو، پایتخت این کشور برگزار شد.
شب های قرآنی در بوسنی

به گزارش خبرگزاری رسا، رایزنی فرهنگی ایران در سارایوو در گزارشی اعلام کرد: آیین افتتاحیه برنامه روزهای قرآنی در بوسنی در سالن «هانیکا»ی مجموعه غازی خسرو بیگ شهر سارایوو برگزار شد.

 

این برنامه به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی و‌ هرزگوین و سازمان جمعیت اسلامی بوسنی در چارچوب برنامه «رمضان در بوسنی» برگزار شده است.

 

در مراسم افتتاحیه نصرت عبدی بگُویچ، رییس اداره امور دینی و رییس جمعیت اسلامی بوسنی و‌ هرزگوین به نمایندگی از حسین کاوازاویچ، رییس‌العلمای بوسنی و همچنین منصور مالکیچ، امام جمعه و رییس مدرسه غازی خسرو بیگ، عبدو حبیب، رییس انجمن دوستی بوسنی و فلسطین، محمد حماد، معاون سفیر کشور فلسطین در بوسنی و‌ هرزگوین و جمعی از  اصحاب فرهنگ و هنر و علاقمندان هنر اسلامی حضور داشتند.

 

در ابتدای برنامه مصطفی اصفهانیان، حافظ ایرانی که برای حضور در برنامه قرآنی «مقابله» مسجد غازی خسرو بیگ در ماه مبارک رمضان به بوسنی اعزام شده است، آیاتی از کلام‌الله مجید قرائت کرد.

 

قدردانی رییس العلمای بوسنی از ایران

 

سپس نصرت عبدی بگویچ که به نمایندگی از رییس‌العلمای بوسنی سخن می‌گفت، از رایزنی فرهنگی برای برپایی این نمایشگاه تشکر کرد.

 

وی اظهار کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی برای تمامی انسان‌ها و مؤمنان برای تقرب‌جستن به خداوند متعال و در نتیجه نزدیک‌تر شدن به یکدیگر و همدلی بیشتر با یکدیگر است. برای ما بسی مایه افتخار است که توانسته‌ایم با این همدلی و ارتباط معنوی شهر خود را با نور رحمت و برکت ماه مبارک رمضان روشن کنیم. چرا که شهر سارایوو امسال نه تنها پذیرای حافظان قرآن کریم از کشورهای مختلف است؛ بلکه آثار هنری به نمایش درآمده در نمایشگاه روزهای قرآنی به این روشنی فروغ مضاعفی بخشیده است. 

 

عبدی بگویچ افزود: رییس‌العلما این نمایشگاه را فرصت خوبی برای مردم ما می‌داند؛ زیرا بازدیدکنندگان علاوه بر اینکه با آثار هنری قرآنی برادران ایرانی ما آشنا می‌شوند از ارادت ایرانیان به کتاب مقدس قرآن کریم مطلع خواهند شد، امیدواریم قرآن کریم موجب وحدت و همدلی هر چه بیشتر دو ملت شود و باعث افتخار و خوشحالی مردم ماست که در این چند روز چنین هنرمندان گرانقدری مهمان شهر ما هستند. 

 

وی در پایان ضمن تشکر مجدد از رایزنی فرهنگی از اینکه که گستره این برنامه علاوه بر سارایوو چند شهر دیگر بوسنی را نیز در بر می‌گیرد، ابراز خرسندی کرد.

 

قرآن؛ اصلی‌ترین محور وحدت مسلمانان

 

در ادامه علی‌اصغر عامری، رایزن فرهنگی ایران در بوسنی و‌ هرزگوین در سخنانی ضمن خیر مقدم به حاضرین و تشکر از ریاست و دیگر مسؤولان سازمان جمعیت اسلامی به معرفی هنرمندان این نمایشگاه پرداخت و اظهار کرد: ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم و تلاش برای افزایش فهم و درک از مفاهیم عالی قرآن کریم است. کتابی که همچون چراغی فروزان بشریت رهگذار را در راه پر خطر زندگی به سوی مقصود مطلوب هدایت می‌کند و از سوی دیگر به عنوان اصلی‌ترین محور وحدت میان مسلمانان همگی را به چنگ‌زدن به ریسمان الهی فرا می‌خواند.

 

وی افزود: تمامی دینداران به نحوی ارادت خود را به کتاب آسمانی خویش نشان می‌دهند و مسلمانان نیز گاه با حفظ آیات قرآن کریم و گاه با خوشنویسی و تذهیب و یا به کارگیری هنرهایی نظیر خاتم‌کاری و مینا‌کاری و .. این عشق و ارادت را در معرض نمایش می‌گذارند. با این هدف که با نشان‌دادن این ظاهر زیبا توجه ما را به معنا و مفهوم زیباتر آنها جلب کنند و با هنرمندی خود پنجره‌ای زیبا به مفاهیم عالیه آن بگشایند.

 

سپس کنعان شورکُویچ، استاد تاریخ هنر و رییس انجمن هنرمندان «الف» و سردبیر مجله هنری «مجله هنرهای اسلامی» در سخنانی کوتاه به معرفی هنر خوشنویسی پرداخت و اظهار کرد: خوشنویسی اصلی‌ترین نوع هنر اسلامی است که از زمان پیدایش تا امروز تحول و تغییرات زیادی داشته است.

 

وی افزود: این پیشرفت در برخی از دوره‌ها چشمگیر بوده است مانند قرن‌های  ۱۶ و ۱۷ میلادی که هم‌زمان با دوره صفویه در ایران است. کشورهای غربی استقبال زیادی از هنر اسلامی از خود نشان می‌دهند به گونه‌ای که بخش‌های مهمی از موزه‌های مشهور این کشورها به نمایش این آثار اختصاص دارد. در میان کشورهای شرقی نیز  ایران بیش از دیگر کشورهای اسلامی به این هنر توجه نشان می‌دهد و علاوه بر میراث بی‌نظیر و فراوان فرهنگی خود، بسیاری از این آثار را در موزه‌های خود نگهداری می‌کند.

 

یادآور می‌شود، در برنامه روزهای قرآنی که از ۳۱ خرداد آغاز شده است و تا  ۱۲ تیرماه ادامه خواهد داشت، علاوه بر ۳۰ تابلو خوشنویسی و تذهیب استاد سید‌رسول آقا میری، آثار میناکار برجسته ایرانی استاد غلامعلی فیض‌اللهی و همچنین چند قطعه از آثار خاتم‌کاری استاد اسدالله شاه میوه که از سرآمدان این هنر اصیل ایرانی است، در معرض دید علاقمندان قرار دارد./847/ب101/د

ارسال نظرات