۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۳۷۹۵۱

تظاهرات علیه آل سعود در سالروز تخریب بقیع در امریکا

اتباع امریکاییِ عراقی، سوری، یمنی، ایرانی و پاکستانی‌الاصل و فعالان ضدجنگ امریکایی در مقابل سفارت عربستان سعودی در واشنگتن دی.سی، پایتخت ایالات متحده علیه آل سعود تظاهرات کردند.
امریکا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پرس تی وی، صدها معترض با سر دادن شعارهایی نظیر «سعودی و داعش یکی هستند و تفاوت تنها در نام آن‌‎هاست» و «مردم بله، سعودی نه ... خانوادۀ سلطنتی باید برود» اعتراض خود را به سیاست‌های رژیم عربستان سعودی نشان دادند.

 

این تظاهرات در اعتراض به حمایت عربستان سعودی از تروریسم در خاورمیانه و همچنین استبداد رژیم سعودی در قبال اقلیت‌ها صورت گرفت. معترضان همچنین اقدامات آل سعود در تخریب امکان مقدس اسلامی در شهرهای مکه و مدینه را محکوم کردند.

 

روز چهارشنبه (24 تیر) مصادف با 7 شوال، سالگرد تخریب مزار ائمه بقیع سلام الله علیهم درعربستان بود.

 

یکی از معترضان در این باره گفت: «ما در حال اعتراض به تخریب بقیع هستیم. وهابی‎های عربستان سعودی آن را تخریب کردند. ما می‌خواهیم بقیع را بازسازی کنند.»

 

یکی دیگر از معترضان به خبرنگار پرس تی وی گفت: «ما تقاضای بازسازی بقیع را داریم تا بتوانیم به زیارت این مکان مقدس بپردازیم... ما می‌خواهیم (مقامات امریکا) روابط خود را با آن‎ها (آل سعود) قطع کنند و با تسلیحات و میلیاردها دلار پول از آن‌ها حمایت نکنند، چرا که آن‎‏ها از این تسلیحات برای تخریب اماکن مقدس ما استفاده می‌‎کنند.»


زینب حسن، یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات می‌گوید: «ما امروز در اعتراض به تخریب (اماکن مذهبی) و تداوم ستم در عربستان تظاهرات می‌کنیم. این تخریب نه تنها در امکان مقدس صورت گرفته بلکه اماکن تاریخی در عربستان به ویژه در مکه و مدینه نیز تخریب شده‎اند. اعتراض ما همچنین به تداوم ظلم و ستمی است که علیه اقلیت‌های عربستانی به ویژه شیعیان در عربستان سعودی صورت می‎گیرد.»

 

تظاهرات‌کنندگان خواسته‌های خود را در قالب نامه‌ای خطاب به مقامات دیپلماتیک عربستان به سفارت این کشور در امریکا نیز تحویل دادند.

 

معترضان همچنین در مقابل کاخ سفید تجمع کرده و از مقامات امریکایی خواستند روابط خود را با عربستان سعودی قطع کنند.  

 

تظاهرات‌کنندگان نسبت به نقش عربستان در کشته شدن هم‌وطنان خود در کشورهای مختلف خاورمیانه اعتراض کردند.

 

نشریۀ نیویورک تایمزِ امریکا اخیراً گزارش داد تسلیحاتی که آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) و رژیم سعودی در اختیار معارضانِ دولت سوریه قرار داده بودند، در بازار سیاه کشور اردن فروخته شده‌اند.

 

مدیا بنجامین، از گروه ضدجنگ کد پینک و از فعالین مدنی امریکا در این تظاهرات گفت: «ما می‌دانیم که عربستان سعودی در گسترش افراط‌گرایی یعنی ایدئولوؤی وهابیت ابتدا در سراسر خاورمیانه و سپس در جنوب آسیا دست دارد.»./982/ب102/د

ارسال نظرات