۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۴۳۹۳۵۸

کتاب «بصیرت تاریخی؛ اصول شناخت تاریخ تحولات معاصر ایران» به چاپ ششم رسید

چاپ ششم کتاب «بصیرت تاریخی؛ اصول شناخت تاریخ تحولات معاصر ایران» راهی بازار نشر شد.
کتاب «بصیرت تاریخی»

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نشر آرما، کتاب «بصیرت تاریخی؛ اصول شناخت تاریخ تحولات معاصر ایران» نوشته موسی نجفی برای اولین بار در سال ۹۰ چاپ شد و هم اکنون به چاپ ششم رسیده است.

 

این کتاب مجموعه‌ای از گفتارها و نوشتارهایی است که محدوده زمانی پنج قرن اخیر تاریخ معاصر ایران را در بر می‌گیرد .یعنی از عصر صفویه تا انقلاب اسلامی؛ نویسنده در مقدمه کتاب معتقد است که کتاب با عبور از تحولات تاریخی به جنبش‌های اسلامی، ورود غرب به ایران و بررسی نقش علما در دو برهه صفویه و مشروطیت پرداخته است.

 

نویسنده به این نکته اشاره دارد که اهمیت بررسی این دو برهه به این دلیل است که اولا دوران صفویه به این دلیل که هنوز وام‌دار آن هستیم و استقلال ایران، مذهب تشیع و بسیاری از مسائل دیگر از همین عصر است. ثانیاً پیرامون  اهمیت مشروطه باید گفت که ما تا مشروطه را نشناسیم تاریخ صد ساله ایران را نمی‌توانیم بشناسیم.

 

نویسنده در فصل سوم کتاب به اصول شناخت تاریخ تحولات سیاسی ایران با محوریت مشروطه می‌پردازد و پیرامون چیستی و چرایی این برهه حساس از تاریخ اصول و مقدماتی را بیان می‌کند.

 

یکی از موارد جالبی که در انقلاب مشروطیت می‌توان یافت، بصیرت تاریخی است. این بصیرت تاریخی که از مشروطه حاصل می‌شود، می‌تواند بصیرت سیاسی را در عصر انقلاب اسلامی کلید بزند؛ یعنی بصیرت تاریخی از مشروطه منجر بشود به بصیرت تاریخی در انقلاب اسلامی و این خود می‌تواند یک توانی به ما در تحلیل مسائل و قدرت تفکر بدهد که در نتیجه ما را از تاریکی‌ها و شبهات نجات خواهد داد.

 

اندیشه اصلاح‌گری را می‌توان تا دور دست‌ترین افق‌های تاریخ در نظر گرفت و آن را همزاد با خلقت آدم انگاشت. بر اساس این تلقی از اصل آدم(علیه‌السلام) تا رسولان و ائمه معصومین(علیهم السلام) همگی بر همین مبنا حرکت کرده‌اند. فصل چهارم کتاب به بررسی اندیشه اصلاحات در تاریخ اندیشه سیاسی اسلام و ایران می‌پردازد که در آن مقدمه‌ای پیرامون اصلاح‌گری ذکر شده و در ادامه نگاهی بر اصلاح‌گری در  تشیع و اهل سنت و دین مسیحیت دارد.

 

فصل پنجم کتاب که با عنوان عقلانیت تاریخی  و تاریخ نگاری معاصر ایران و نقد رویکردهای ناصواب نامگذاری شده است، مقاله‌ای است که به بررسی بررسی تلاش‌های سازمان یافته از سوی غرب‌گرایان، مارکسیست‌ها، ملی‌گراهای افراطی می‌پردازد. همچنین نویسنده در آن به نقد تاریخ‌نگاری سکولار توجه ویژه‌ای دارد.

 

بحث تجدد و واژه‌های مترادف آن نزدیک به دو قرن است که در گوشه و کنار جامعه شنیده می‌شود. اما اینکه تجدد چیست؟ سکه آن چگونه در کشور رونق پیدا کرد؟ آثار آن چیست؟ مطالبی است که در فصل ششم با آنها آشنا می‌شوید. در فصل ششم کتاب شما با مفهوم واژه تجدد آشنا شده و سپس جریان شناسی تاریخی تجدد در ایران را می‌خوانید.

 

وقتی از تاریخ صحبت می‌کنیم باید بدانیم همه رویدادها در تاریخ ارزشمند نیستند. رویدادهایی ارزشمند هستند که ریشه داشته باشند؛ عمق داشته باشند، ادامه پیدا کنند. شما در فصل آخر کتاب با ده واقعه و موج تاریخی در پنج قرن اخیر آشنا می‌شوید.

 

در آخر کتاب نیز عمده‌ترین نهضت‌های سیاسی ایران در دوران معاصر(قاجار تا پهلوی) در جدولی رده‌بندی شده‌اند. از قیام مردم تهران و قتل گریبادوف در دوران فتحعلی شاه گرفته تا نهضت ملی کردن نفت.

 

نجفی در این اثر به تأثیر غرب و آثار مراجع و علما در تولید هویت ملی توجه داشته است.

 

کتاب «بصیرت تاریخی» را نشر آرما در قطع پالتویی و 252 صفحه با قیمت 7هزار تومان منتشر کرده است.

 

برای تهیه این کتاب می توانید با شماره تلفن 32351709-031 تماس حاصل نمایید و همچنین می توانید به صورت آنلاین از سایت چهارسوق به آدرس http://4soooq.ir تهیه کنند./998/د102/ق

ارسال نظرات