۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۴۱۴۵۲
درس خارج ولایت فقیه آیت الله نوری همدانی/49

وعده خدا درباره تحقق یاری اسلام توسط ایرانیان

حضرت آیت الله نوری همدانی در درس خارج ولایت فقیه، پذیرش کفر و طاغوت را از عوامل ضعف مسلمانان در طول تاریخ دانست و گفت: طبق آیات قرآن، در صورت سستی مسلمانان، در آینده قومی خواهند آمد که اسلام را یاری خواهند کرد. در روایات، این قوم، مردم ایران معرفی شده است.
درس خارج آیت الله نوری همدانی

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از وسائل، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، صبح دوشنبه 28 دی 1394 در جلسه چهل و نهم درس خارج ولایت فقیه (کتاب البیع) در مسجد اعظم قم، در ادامه تبیین نظر علامه طباطبایی (ره) در ذیل آیه 51 سوره مائده "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری‌ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ َ" گفت: آیت الله طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید دو گناه در قرآن از تمام گناهان بالاتر معرفی شده که یکی از آنها رباست که جنبه اقتصادی دارد و در هفت جای قرآن حرمت ربا ذکر شده و روایات فراوانی نیز در حرمت ربا وارد شده است.

 

وی  دومین گناه مهم و مصرح در قرآن را پذیرش ولایت کفر برشمرد و افزود: تولی کفر این است که مسلمانان نسبت به کافران، تولیِ، محبت و سلطه پذیری داشته باشند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به وعده خدا در سه جای قرآن، من جمله آیه 54 سوره آل عمران مبنی بر این که در صورت سستی مسلمانان، در آینده قومی خواهند آمد که اسلام را یاری خواهند کرد، یادآور شد: تفسیر مجمع البیان مستند به روایات، مراد هر سه آیه مذکور را ایرانیان می داند.

 

وی در ادامه به مطلبی از شهید مطهری (ره) درباره خدمات دو سویه اسلام و ایرانیان اشاره و تصریح کرد: آیت الله شهید مطهری در کتاب "خدمات متقابل اسلام و ایران" می نویسد که اسلام دو مرتبه ایران را نجات داد؛ یک مرتبه در صدر اسلام، مردم ایران، از دست پادشاهان ستمکار نجات یافتند، اما در اثر عواملی، دوباره ایرانیان به سلطه پادشاهان در آمدند تا اینکه در مرتبه دوم باز قیام و انقلاب اسلامی امام خمینی رضوان الله علیه باعث شد تا ملت ایران از زیر سلطه طاغوت و ظلم شاهنشاهی نجات پیدا کند.202/122/ق

 

 

تقریر مهم ترین مباحث درس حضرت آیت الله نوری همدانی بدین شرح است.

 

خلاصه مباحث گذشته

 

چند مورد از شواهد تاریخی انحراف مسلمانان و جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را برشمردیم.این شواهد عبارت بودند از: بروز حادثه عاشورا، قیام های مورد تایید ائمه (ع)، سخت گیری بر شیعیان و مشابهت سازی برای تغییر مسیر هدایت.

 

ادامه کلام علامه طباطبایی درباره ضعف مسلمانان در اثر پیروی از طاغوت

 

در تتمه بحث قبلی، کلام علامه طباطبایی را درباره انحطاط مسلمانان در اثر پیروی از کفر مستند به در تفسیر آیه 51 به بعد سوره مائده بیان کردیم. این عالم وارسته به نقل از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به پیش بینی بروز انحطاط مسلمین به علت پیروی از باطل و شیطان اشاره کرده که با ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه معارف دینی به حالت اصلی که قران ترسیم کرده بر خواهد گشت.

 

آیه اول. آیه 51 سوره مائده

 

بحثمان فعلا در چند آیه از قران مجید است که در سوره مائده می باشند:﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری‌ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ﴾[1] . ای کسانی که ایمان آورده اید ، یهود و نصارا را یاوران و دوستان خود مگیرید ، آنها دوستان و یاوران یکدیگرند ، و هر کس از شما آنها را دوست و یاور خود گیرد از آنها خواهد بود (و ستمکار است و ) بی تردید خداوند گروه ستمکاران را هدایت نمی کند.

 

پذیرش ولایت کفر، از بزرگترین گناهان

 

آیت الله طباطبائی اعلی الله مقامه الشریف در تفسیر المیزان می فرماید دو گناه در قران از تمام گناهان بالاتر معرفی شده که یکی از آنها رباست که جنبه اقتصادی دارد و در هفت جای قران حرمت ربا ذکر شده و روایات فراوانی نیز در حرمت ربا داریم، و اما دیگری همین تولی کفار است که جنبه سیاسی دارد یعنی اینکه مسلمانان نسبت به کفار تولیِ محبت و سلطه پذیری داشته باشند و آیه مذکور که خواندیم نیز مربوط به همین موضوع می باشد.

 

آیه دوم. آیه 54 سوره آل عمران

 

در آیات بعدش اینطور ذکر شده:﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ﴾[2] . ای کسانی که ایمان آورده اید ، هر کس از شما از دین خود برگردد ( زیانی به خدا نمی زند ) خداوند به زودی گروهی را خواهد آورد که آنها را دوست دارد و آنها نیز او را دوست دارند ، در برابر مؤمنان رام و خاضعند و در برابر کافران مقتدر و پیروز ، در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی هراسند. این (ایمان و محبت و شهامت ) فضل خداوند است که به هر کس بخواهد می دهد و خداوند ( از نظر وجود و توان و رحمت ) گسترده است و داناست.

 

 

وعده قرآن در یاری دین توسط اقوام برگزیده در صورت ضعف مسلمین

 

در مجمع البیان ذکر شده که در سه جای قران خداوند متعال در برابر کسانی که سستی به خرج می دادند وعده کرده که قومی یا خصوصیات خاص، بعداً خواهند آمد که به اسلام کمک خواهند کرد و مقاوم و مجاهد خواهند بود.

 

آیه اول. آیه 54 سوره مائده

 

اولین مورد همین آیه شریفه از سوره مائده (مائده 54) بود که خواندیم.

 

آیه دوم. آیه 38 سوره محمد

 

دوم در سوره محمد صلی الله علیه و آله و سلم می باشد:﴿هَاأَنتُمْ هَؤُلَاء تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنکُم مَّن یَبْخَلُ وَمَن یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِیُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاء وَإِن تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ﴾[3] . به هوش باشید، شما همانها هستید که دعوت مى‌شوید تا در راه خدا انفاق کنید پس برخى از شما بخل مى‌ورزند، و هر که بخل ورزد جز این نیست که نسبت به خود بخل مى‌ورزد، و خداست که بى‌نیاز است و شمایید که نیازمندید، و اگر (از دین او) روى برتابید به جاى شما گروه دیگرى را مى‌آورد.

 

آیه سوم. آیه 3 سوره جمعه

 

سوم در سوره جمعه می باشد:﴿وَ آخَرینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ﴾[4] . و ( برانگیخت او را ) برای مجتمعات دیگری از آنها ( تا انقراض بشر ) که هنوز به آنها نپیوسته اند ، و اوست مقتدر غالب ( بر آنچه اراده کند ) و حکیم ( در تشریع دین قویم ابدی ).

 

نظر محمع البیان درباره یاری اسلام توسط ایرانیان

 

در تفسیر مجمع البیان ذکر شده که در هر سه آیه مذکور مراد ایرانیان هستند.

 

روایت موید در ذیل آیه اول

 

در مورد آیه اول یعنی آیه 54 از سوره مائده اینطور ذکر شده:﴿وروی أن النبی صلى الله علیه وآله وسلم سئل عن هذه الآیة، فضرب بیده(دستش را بروی شانه او گذاشت)على عاتق سلمان، فقال: " هذا وذووه "، ثم قال: " لو کان الدین معلقا بالثریا لتناوله رجال من أبناء فارس"﴾[5] .

 

روایت موید در ذیل آیه دوم

 

در مورد دوم یعنی آیه 38 سوره محمد اینطور ذکر شده:﴿وروى أبو هریرة أن ناسا من أصحاب رسول الله (ص) قالوا: یا رسول الله! من هؤلاء الذین ذکر الله فی کتابه، وکان سلمان إلى جنب رسول الله (ص). فضرب بیده على فخذ سلمان فقال: (هذا وقومه. والذی نفسی بیده لو کان الإیمان منوطا بالثریا لتناوله رجال من فارس(﴾[6] .

 

روایت موید در ذیل آیه سوم

 

در مورد سوم یعنی آیه 3 از سوره جمعه اینطور ذکر شده:﴿ وروی أن النبی صلى الله علیه وآله وسلم قرأ هذه الآیة، فقیل له: من هؤلاء! فوضع یده على کتف سلمان وقال: " لو کان الایمان فی الثریا لنالته رجال من هؤلاء "﴾[7] .

 

نکته ای درباره تطبیق "ثریا" در روایات فوق

 

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که در هر سه روایت "ثریا" ذکر شده که فارسی آن می شود "پروین". بنده در کتاب دانش عصر فضا نوشته ام که ثریا یک مجموعه ای از ستارگان هستند که با چشم غیر مسلح تقریبا در حدود هفت تا هشت ستاره به چشم می آیند ولی با چشم مسلح حدود چهارصد ستاره هستند.

 

یاری دو سویه اسلام و ایران

 

به مناسبتی این مطلب به ذهن می آید که آیت الله شهید مطهری در کتاب "خدمات متقابل اسلام و ایران" مطالب زیادی بیان کرده اند که یکی از آنها این است که اسلام دو مرتبه ایران را نجات داد؛ یک مرتبه در صدر اسلام مسلمانان و مجاهدین اسلام به ایران حمله کردند و توانستند سلاطین جور ساسانی که خیلی مستبد و ظالم بودند را نابود کنند و ایرانیان را از دست آنها نجات بدهند منتهی دوباره ایرانیان به زیر سلطه پادشاهان قرار گرفتند تا اینکه در مرتبه دوم باز قیام و انقلاب اسلامی امام خمینی رضوان الله علیه باعث شد تا ایرانیان از زیر سلطه و ظلم طاغوت و شاهنشاهی نجات پیدا کنند.202/122/ق

 

 پاورقی:

 

[1] مائده/سوره5، آیه51.

[2] مائده/سوره5، آیه54.

[3] محمد/سوره47، آیه38.

[4] جمعه/سوره62، آیه3.

[5] مجمع البیان، الشیخ الطبرسی، ج3، ص358.

[6] مجمع البیان، الشیخ الطبرسی، ج9، ص180.

[7] مجمع البیان، الشیخ الطبرسی، ج10، ص7.

 

/836/د102/ل

ارسال نظرات