۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۴۱۵۰۲

طرح دولت و مسلمانان فرانسه برای مبارزه با افراطی‌گری

نخست‌وزیر فرانسه و شماری از مسلمانان برجسته این کشور خواستار حرکتی ملی برای توسعه اسلام حقیقی و مبارزه با افراط‌گرایی جوانان مسلمان شدند.
مانوئل والس

به گزارش خبرگزاری رسا، مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه و عده‌ای از مسلمانان برجسته این کشور در بیانیه‌های جداگانه‌ای در روزنامه «ژورنال دو دومانچ»‌(JDD) خواستار راه‌اندازی مجدد بنیاد اسلامی فرانسه برای نظارت بر مساجد و امامان جماعات شدند.

 

این موضع نخست‌وزیر فرانسه انتقادهایی را در بر داشت؛ «اریک سیوتی» و «کریستین استروسی»، دو سیاستمدار راستگرای ضد جمهوری‌خواه، والس را به خاطر کوتاهی در جلوگیری از افتتاح مسجد سرمایه‌گذاری‌شده از سوی عربستان سعودی متهم به نفاق و ریاکاری کردند.

 

به گزارش ایکنا، والس همچنین در مراسم یادبود کشته‌شدگان حادثه تروریستی نیس مورد بی‌توجهی قرار گرفت، زیرا نفوذ گروه افراطی وهابی در اروپا باعث افزایش نگرانی شده است.

 

مانوئل والس در بیانیه خود از دولت فرانسه خواست تا از برخورد پدرسالارانه نسبت به اسلام خودداری کند.

 

وی گفت: در فرانسه نیاز فوری به کمک به اسلام وجود دارد تا آن را از شر کسانی که از درون به آن ضربه می‌زنند، خلاص کرد.

 

نخست‌وزیر فرانسه افزود: برای این کار ما باید پیمان جدیدی با اسلام در فرانسه ببندیم و نقش اصلی را به بنیاد اسلامی فرانسه واگذار کنیم.

 

وی جزئیات بیشتر در مورد نقش بنیاد اسلامی و چگونگی تعامل آن با مساجد ارائه نداد. والس گفت: اگر اسلام به دولت فرانسه در مبارزه با کسانی که آزادی‌های عمومی را به چالش می‌کشانند، کمک نکند، تضمین آزادی نماز برای دولت فرانسه سخت‌تر خواهد شد.

 

بیانیه مسلمانان برجسته فرانسه

 

41 چهره برجسته اسلامی نیز در بیانیه مشترک جداگانه‌ای در روزنامه JDD گفتند: اکنون زمان گفت‌وگو است، زیرا اسلام به یک مسئله عمومی تبدیل شده و وضعیت کنونی غیر قابل تحمل است.

 

امضاء‌کنندگان این بیانیه مشاوران وزارتی پیشین، کارفرمایان اقتصادی، وکلا، دانشمندان و دانشگاهیان مسلمان بودند.

 

آنها با اشاره به دولت سکولار فرانسه گفتند: ما مسلمانان از قبل ساکت بودیم زیرا می‌دانستیم مذهب در فرانسه یک مسئله شخصی است.

 

آن‌ها افزودند: بنیاد اسلامی فرانسه 10 سال پیش تأسیس شد و اکنون زمان آن است که مجددا فعال شود و برای جمع‌آوری خیریه‌ها بار دیگر قدرت حقوقی پیدا کند.

 

امضاءکنندگان خواستار مبارزه فرهنگی علیه اسلام‌گرایان افراطی میان جوانان مسلمان شدند و گفتند: مبارزه فرهنگی باید شامل  سرمایه‌گذاری شفاف مساجد، حقوق و آموزش مناسب امامان مساجد و برنامه‌های خداشناسی باشد.

 

دولت فرانسه در سال 2004 گفته بود همه امامان جماعات مساجد باید زبان فرانسوی را یاد گرفته و سطح تحصیلات خود را افزایش دهند زیرا گفته می‌شود بیشتر امامان از خارج از فرانسه هستند.

 

وزیر کشور فرانسه: تعطیلی مساجد مبلّغ افراطی‌گری

 

در همین راستا، برنارد کازانوو، وزیر کشور فرانسه نیز می‌گوید از ماه دسامبر سال گذشته میلادی، 20 مسجد و نمازخانه که تبلیغ تندروی و افراط‌گرایی می‌کردند در این کشور تعطیل شده‌اند.

 

کازانوو  دوشنبه، 11 مرداد پس از دیدار با رهبران شورای اسلامی فرانسه گفت: فرانسه جای کسانی نیست که نفرت را در مساجد و نمازخانه‌ها تبلیغ و تحریک می‌کنند و جای کسانی نیست که به اصول جمهوریت به‌خصوص برابری زن و مرد احترام نمی‌گذارند.

 

وی افزود: به همین دلیل من چند ماه پیش تصمیم گرفتم به دلیل برقراری وضع اضطراری، با رعایت موازین قانونی و اداری حدود 20 مسجد را تعطیل کنم و این کار ادامه خواهد داشت.

 

در فرانسه حدود ۲۵۰۰ مسجد و نمازخانه وجود دارد و گفته می‌شود در تقریبا ۱۲۰ مسجد، اسلام تندروی سلفی تبلیغ می‌شود./847/ب101/د

ارسال نظرات