۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۴۴۷۹۸۴

افتتاح سومین و چهارمین دوره «مدرسه تابستانی خواندن» در مشهد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در سومین و چهارمین دوره «مدرسه تابستانی خواندن» گفت: برخی کارشناسان معتقدند که برای بالا بردن سرانه مطالعه، خواندن در فضای مجازی، پیامک‌ها و زیرنویس‌های تلویزیون هم جزو آمار سرانه مطالعه بیاید؛ اما این درحالی است که خواندن باید مستمر و از روی تعقل و اراده باشد.
مدرسه تابستانی خواندن

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آیین افتتاحیه سومین و چهارمین «دوره مدرسه تابستانی خواندن» صبح روز یکشنبه چهاردهم شهریورماه با سخنرانی علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با حضور دکتر مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل، دکتر امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، دکتر محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش، محمدهادی ناصری‌طاهری مدیرکل روابط عمومی و اموربین‌الملل نهاد، حسین اکبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی و شرکت 117 کتابدار (متشکل از 59 کتابدار زن و 57 کتابدار مرد) از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در سالن اجتماعات هتل گلستان امام رضا علیه السلام شهر مشهد مقدس برگزار ‌شد.

علیرضا مختارپور در این آیین ضمن خیرمقدم به فراگیران دوره سوم و چهارم «مدرسه تابستانی خواندن» طی سخنانی اظهار کرد: فصل ممیز انسان از دیگر جانداران، تفکر و تعقل است. انسان وقتی با خودش فکر می‌کند، در واقع با خودش گفت و گو می‌کند. بنابراین هر چقدر دایره کلمات و لغات فرد بیشتر باشد، کیفیت اندیشیدن نیز بهتر مى‌شود؛ پس کسانی بهتر می‌اندیشند که کلمات بیشتری می‌دانند. یکی از راه‌های افزودن به دایره کلمات، مطالعه است، پس آن‌که بیشتر می‌خواند، بهتر می‌اندیشد؛ وقتی بهتر اندیشید، نقش بهتری در جامعه ایفا می‌کند و در اینجا نقش استادان و معلمان پررنگ‌تر می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خطاب به حاضران در دوره سوم و چهارم «مدرسه تابستانی خواندن» گفت: شما از میان هزاران کتابدار نخبه کشور انتخاب شدید تا از محضر استادان دانشمند و آگاه بهره ببرید و علاوه بر افزایش آگاهی‌های خود به شهرهای خود برگردید و موجبات خدمات بهتر شوید.

وی با اشاره به این‌که در یک مقطع زمانی برای بالا بردن سرانه مطالعه بعضی کارشناسان پیشنهاد دادند خواندن در فضای مجازی، پیامک‌ها و زیرنویس‌های تلویزیون هم جزو آمار بیاید، افزود: خواندن باید مستمر و از روی تعقل و اراده باشد. ما در نهاد کتابخانه‌ها به دنبال ایجاد جریان عمومی مطالعه در کشور هستیم و برای این‌کار در حال فعالیت‌های مختلفی هستیم.

شایستگی‌های کلیدی مروجان خواندن، شیوه‌های مطالعه و یادگیری، بازاریابی خواندن، مستندسازی تجربیات ترویج خواندن، ترویج خواندن برای نوسوادان بزرگسال، شیوه‌های نوین معرفی کتاب، گروه‌های محروم و خواندن، هنر در خدمت ترویج خواندن، ترویج با هم خواندن برای کودکان و نوجوانان، معرفی «با من بخوان»، شیوه‌های نوین معرفی کتاب به همراه بازدید از کتابخانه آستان قدس‌رضوی و روزنامه قدس عناوین کلاس‌ها و بخشی از برنامه‌های درنظر گرفته شده در دوره سوم و چهارم «مدرسه تابستانی خواندن» هستند.

دکتر مهدی منتظرقائم، سید ضیاءالدین شفیعی، حسین حیدری، دکتر مهری پریرخ، نهضت قریشی‌نژاد، دکتر محمدحسین دیانی، دکتر رحمت‌الله فتاحی، امیر سعادتی، دکتر مریم نظری و دکتر عاطفه شریف، اساتید این دوره از «مدرسه تابستانی خواندن» خواهند بود که از روز یکشنبه چهاردهم الی چهارشنبه هفدهم شهریورماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

«مدرسه تابستانی خواندن» یکی از برنامه‌های «طرح ملی خواندن» است که از سال گذشته به همت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با هدف غنای بیش از پیش کتابخانه‌ها و تربیت و آماده‌سازی کتابداران علاقمند برای ایفای نقش کلیدی مروجان خواندن در جامعه برگزار می‌شود. دوره اول و دوم این مدرسه نیز شهریورماه سال گذشته (1394) در مشهدالرضا برگزار شد./998/د102/ق

ارسال نظرات