۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۴۸۸۹۸
آیت الله مهدوی:

خلوص و دوام عمل راه تقرب به خداوند است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: دوام عمل خالصانه بهترین چیزی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه که در جمع طلاب اصفهان برگزار شد، گفت: نگذارید خواطر سوء در ذهنتان محقق شود.

وی با بیان این که خلوص در عمل راهگشای امور مادی و معنوی است، ابراز داشت: یکی از چیزهایی که انسان را به خداوند نزدیک می کند و سبب پاکی دل و جان می شود، اعمال خالصانه است، اعمالی که برای مؤثر واقع شدن نیاز به دوام دارد.

آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، ادامه داد: بارها و بارها این روایت از پیامبر(ص) را شنیده اید که فرموده اند «اگر کسی 40 روز برای خداوند خالص شد، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می کند»، منظور از این روایت این نیست که 40 روز در راستای رسیدن به اخلاص تلاش کند، منظور این است که انسان 40 روز از عمرش را در اخلاص سپری کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با استناد به آیات شصت و سوم تا شصت و پنجم سوره مبارکه یونس و عبارت «کانُوا یَتَّقُونَ»، ابراز کرد: این آیات نورانی برخی از صفات اولیای الهی را بیان می کند و با بیان عبارت«کانُوا یَتَّقُونَ» می خواهد بگوید ایشان به طور دائمی تقوای الهی را رعایت می کنند.

وی ادامه داد: کسانی که شرایط مختلف تعیین کننده رفتار آنها است، یعنی با قرار گرفتن در شرایط گناه، آلوده می شوند و با قرار گرفتن در شرایط ثواب، ثواب می برند، دارای تقوای موقتی هستند و نمی توانند در زمره اولیای الهی قرار بگیرند.

یکی از عوامل اصلی دور ماندن از فیض الهی محقق ساختن خواطر سوء است

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند «تمام دلها خطورات بد دارد و عقلها از این خطورات زجر می کشد»، تشریح کرد: وقتی خواطر سوء در ذهن انسان نقش می بندد، نباید آن را محقق سازد، محقق نساختن خواطر سوء یعنی این که وقتی سو ظن بی دلیلی راجع به شخصی در ذهن انسان نقش بست با آوردن دلیل آن سوء ظن را از ذهنش پاک کند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: زمانی که یک نفر خدمت پیامبر(ص) رسید و عرضه داشت گاهی خواطری در ذهنم می آید که دلم می خواهد از آسمان به زمین بیفتم و تکه تکه شوم چه کار کنم که از این خواطر رهایی پیدا کنم، پیامبر(ص) در جواب به او فرمودند، این که دوست داری از این خواطر نجات پیدا کنی نتیجه ایمان تو است، پس اگر گمان بد به سراغ تو آمد آن را محقق نکن.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: ورود خواطر به ذهن در اختیار انسان نیست، ولی محقق کردن آن در اختیار او است، اگر سوء ظن در ذهن انسان محقق شود، رفتارش با فردی که نسبت به او سوء ظن ورزیده، تغییر می کند و اگر این سوء ظن محقق نشود رفتارش با گذشته تفاوتی نمی کند.

شش دستور اخلاقی مهم در ارتباط با دل

وی احیاء، اماته، تقویت، ذلت، تقریر و بصیرت را شش مرحله مهم برای نورانی کردن دل معرفی کرد و گفت: انسانی که این شش مرحله را سپری کند، دلش نورانی شده و به خداوند نزدیک می شود.

آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی که می فرماید «قلب با موعظه زنده می شود»، تبیین کرد: با شنیدن موعظه دل انسان زنده می شود، عالمان هم به موعظه نیاز دارند چرا که در موعظه بحث تعلیم مطرح نیست بلکه بحث تذکر مطرح است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تشریح مفهوم اماته افزود: دل انسان باید نسبت به امور دنیوی مرده باشد که اگر چنین نباشد یا دستور به گناه می دهد یا انسان را به افراط در استفاده از حلالها گرفتار می کند و اگر دل انسان نسبت به امور دنیوی مُرد، عقل در وجود انسان حاکم می شود.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: راه کشتن دل زهد است و راه رسیدن به زهد، تفکر در این است که روزی این دنیا به پایان می رسد، یعنی توجه به فنا شدن دنیا انسان را زاهد می کند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان تقویت دل را عامل بسیار مهمی دانست و اذعان کرد: تقویت دل با تحصیل یقین حاصل می شود، زمانی که انسان به وجود خداوند یقین پیدا کرد از کسی به جز خداوند نخواهد ترسید.

راه ذلت نفس یادآوری مرگ است

استاد اخلاق حوزه علمیه در توضیح مسأله ذلت که یکی از عوامل نورانی کردن دل است، تبیین کرد: ذلت نفس کار دیگری است که انسان باید انجام دهد، البته این ذلت در برابر خود است، یعنی انسان باید در برابر مردم عزیز باشد و حق ندارد خودش را در برابر دیگران ذلیل نشان دهد.

وی ادامه داد: این که برخی در برابر اهل بیت(ع) رفتاری شبیه رفتار سگ از خودشان نشان می دهند، هیچ استدلال روایی و قرآنی ندارد، ما باید در در برابر خودمان ذلیل باشیم تا خواهشهای نفسانی ما کاهش یابد و راه ذلت نفس یادآوری مرگ است.

آیت الله مهدوی در تشریح مفهوم تقریر، توضیح داد: تقریر یعنی انسان کاری کند که مطالب برایش تثبیت شود، برای تثبیت اعمال و افکار مثبت در ذهن، انسان موظف است دلش را به فنای عالم وجود تثبیت کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بصیرت دل را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: بصیرت با توجه کردن به فجایع جهان حاصل می شود یعنی راه رسیدن به بصیرت این است که انسان به ظلمها، داغها و اندوه ها توجه کند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: کسی که با دلش نگاه کند، قبل از این که عمل کند فکر می کند، اگر آن عمل به سودش بود اقدام می کند و اگر آن عمل به ضررش بود، توقف می کند، در روایت آمده است باز بودن چشم زمانی که دل غافل باشد، تأثیری ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان افزود: اگر دل انسان از گناهان پاک شود،حسناتش مضاعف می گردد و خداوند به قلبش توجه می کند و اگر زنگار از دلِ انسان پاک نشود، هیچ موعظه ای در او اثر نمی کند./867/201/ب2

ارسال نظرات