۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۴۴۹۶۸۲

افت شديد رونق تجارت سعودی‌ها در موسم حج

رییس اتاق اقتصاد مکه با اشاره به تاثیر گذار بودن غیاب حاجیان ایران در کاهش رونق اقتصادی مکه گفت: حاجیان ایرانی بخشی غیر قابل انکار از حج هستند.
موسم حج

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایکنا، این روزها توسعه حرم مکی با برخی نگرانی‌های امنیتی و اقتصادی در خاورمیانه همراه شده و همین باعث شده امسال از تعداد حاجیان و نیز نشاط اقتصادی موسم حج کاسته شود، این در حالی است که درآمد بسیاری از عربستانی‌ها به اقتصاد حج گره خورده است.

مروان عباس شعبان، رییس کمیته حج و عمره و عضو شورای مدیریت اتاق اقتصاد مکه می‌گوید: اعداد و ارقامِ رونق اقتصادی در هر سال بر حسب تعداد حاجیان و قدرت خرید آن‌ها فرق می‌کند، اما قطعا این آمارها امسال در اوج نیست.

وی افزود: در سه سال گذشته تعداد حاجیان به خاطر شرایط توسعه محل‌های طواف و حرمین شریفین و تجهیز زیرساخت‌های حرمین روند رو به کاهشی داشته، اما امیدواریم در سال آینده با توجه به کامل شدن زیرساخت‌ها و پروژه‌های نیمه تمام، تعداد حاجیان خارجی ۲۰% و تعداد حاجیان داخلی ۵۰% افزایش یابد.

تاثیر غیاب حاجیان ایرانی

خبرگزاری رویترز در ادامه تلاش کرده است تا دلیل این عدم حضور را به مسائل سیاسی و اعدام روحانی شیعه آیت‌الله نمر مرتبط کند درحالی‌که این اتفاق به دنبال فاجعه منا و عدم تضمین عربستان برای حفاظت از جان و امنیت زائران ایرانی رخ داده است.

این خبرگزاری در ادامه می نویسد تهران، ریاض را برای عدم تأمین امنیت زائران پس از فاجعه منا سرزنش می‌کند. اما عربستان مدعی است که امنیت زائران طی سال‌های اخیر بهبود یافته است.

شعبان ادعا می‌کند معمولا حجاج ایرانی ۷ درصد زائران خارجی را تشکیل می‌دهند و غیبت آنها بخش اعظمی از کاهش تعداد زوار را شامل نمی‌شود.

شعبان در مورد تاثیرات غیاب حاجیان ایرانی در حج امسال گفت: مکه از غیاب هر گروه از حاجیان متاثر می‌شود و حاجیان ایرانی هم تعداد آن‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر است که غالبا دوست دارند در مناطق ویژه و مرغوب در حرمین شریفین اسکان داشته باشند و به کالاهای ویژه‌ای تمایل دارند و غیاب آن‌ها در اقتصاد حج تاثیرگذار است و ما تلاش می‌کنیم این تاثیر را با جایگزین کردن حاجیان کشورهای دیگر جبران کنیم.

وی افزود: البته حج فقط تجارت و اقتصاد نیست، بلکه محل تلاقی فرهنگ‌ها و سنت‌ها است و حاجیان ایرانی بخشی غیر قابل انکار از حج هستند./982/ب102/د

ارسال نظرات