۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۴۵۰۰۵۳

رهبر معنوی حزب اسلامی مالزی در آمریکا درگذشت

رهبر معنوی حزب اسلامی مالزی (پاس) به دلیل عوارض قلبی در آمریکا جان سپرد.
هارون الدین رهبر مسلمانان مالزی

به گزارش خبرگزاری رسا، بهمن ماه سال 1393، 'هارون الدین' جانشین 'داتوک نیک عبدالعزیز نیک مات' رهبر معنوی حزب اسلامی مالزی شد که پس از 24 سال رهبری این حزب در سن 84 سالگی درگذشت.

پس از درگذشت 'نیک عبدالعزیز نیک مات' که به شدت مخالف دولت بود و حاضر به شرکت در ائتلاف حاکم نشد، در دوره 'هارون الدین' حزب پاس به دولت 'نجیب تون رزاق' و ائتلاف حاکم نزدیک و اختلاف شدیدی در این حزب پدیدار شد.

پس از این اختلاف، حزب جدیدی با جدایی از پاس به نام 'اعتماد ملی' به رهبری 'محمد سبو' شکل گرفت که به مخالفت خود با دولت ادامه داد.

رسانه های مالزی روز جمعه پس از درگذشت دکتر 'هارون الدین' رهبر معنوی 76 ساله حزب اسلامی به دلیل عوارض قلبی در آمریکا در مورد رهبر جدید معنوی این حزب اطلاعاتی منتشر نکرده اند.

حزب اسلامی مالزی در سیزدهمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور توانست21 کرسی مجلس این کشور را در اختیار گیرد.

'عبدالهادی آونگ' در حال حاضر رهبری حزب اسلامی مالزی (پاس) را بر عهده دارد و این حزب یک رهبر معنوی نیز برای خود انتخاب می کند.

'هارون الدین' رهبر معنوی حزب پاس معاون دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه ملی مالزی و در بخش نظارت بانک مرکزی این کشور و کمیسیون اوراق بهادار نیز فعالیت می کرد.

به گزارش ایرنا، حزب اسلامی مالزی (پاس) از سال 1951 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و ریشه های عقیدتی این حزب به جنبش اصلاح طلب اسلامی در مالایا در آغاز قرن بیستم بر می گردد.

هسته اولیه حزب پاس با الهام از نهضت های تاثیرگذار جهان اسلام همچون 'اخوان المسلمین' مصر، 'جماعت اسلامی' پاکستان و 'نهضت العلما 'اندونزی در اواخر دهه 1940 شکل گرفت.

برپایی نخستین نشست اسلامی در سال 1947 در واپسین سال های استعمار بریتانیا، به تأسیس 'شورای عالی مذهبی مالایا' و سپس 'حزب المسلمین' منتهی شد، حزبی که عمر آن بسیار کوتاه بود و به سرعت از سوی حاکمان بریتانیایی مالزی به اتهام همکاری با شورشیان حزب کمونیست منحل شد.

این رخداد منجر به کوچ جمعی بسیاری از اعضای این حزب به 'سازمان ملی مالایی های متحد' (آمنو) شد که قدرتمندترین حزب کشور مالزی در سال های پس از استقلال است.

با این حال این پیوند دیری نپایید و پس از پنجسال حزب آمنو شاهد انشعاب جمعی از اعضای خود و تأسیس 'حزب اسلامی مالزی' بود./847/ب102/د

ارسال نظرات