۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۴۵۰۵۳۹

توصیه حزب الله به سعدالحریری درباره انتخاب رییس جمهور

مقامات ارشد حزب الله مدتی است به رییس حزب جریان المستقبل توصیه می کنند که انتخاب ژنرال« میشل عون» به عنوان رییس جمهوری جدید به نفع او است.
سید حسن نصرالله و سعد حریری

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه لبنانی الاخبار در مطلبی مدعی شد که حزب الله به سعد الحریری پیام داده است که اگر با انتخاب ژنرال عون به عنوان رییس جمهوری موافقت کند، «حزب الله در کنارش می ایستد».

الاخبار درعین حال افزود: الحریری همچنان بر موضع گذشته خود پافشاری می کند و در انتظار دریافت اشاره هایی جدید از سعودی است اما تاکنون چیزی دریافت نکرده است.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله حدود یک ماه قبل تاکید کرد که «حزب الله آماده است روند انتخاب نخست وزیر را تسهیل کند» و این پیامی بود برای سعدالحریری که بازگشتش به کاخ نخست وزیری منوط به انتخاب ژنرال عون به عنوان رییس جمهوری جدید لبنان است.

به گزارش ایرنا، مقامات ارشد حزب الله مانند شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله هم در چند روز گذشته مشابه همین پیام را برای الحریری به طور آشکار داشته اند به این معنا که جلسه روز 28 سپتامبر( 10 روز دیگر) مجلس نمایندگان لبنان برای انتخاب ژنرال عون فرصت خوبی است.

حزب جریان آزاد ملی لبنان به ریاست « جبران باسیل» وزیر امور خارجه دولت لبنان اعلام کرده است که هواداران این حزب بزودی وارد خیابان ها خواهند شد و مطالبات خود را فریاد خواهند زد.

الاخبار خاطرنشان کرد: در حالی که مقامات ارشد حزب الله از حزب جریان المستقبل دعوت می کنند تا برای انتخاب ژنرال عون همراهی کند، در داخل این حزب بررسی های جدی در خصوص انتخاب رییس جمهوری به بن بست رسیده است و گویا تنها گزینه باقی مانده برای المستقبل هم موافقت با ریاست جمهوری ژنرال عون است.

شیخ نعیم قاسم اظهارداشت: گذشت زمان ثابت کرد که راه انتخاب رییس جمهوری لبنان مشخص است و هر طرفی که خواستار انتخاب رییس جمهوری است تنها یک گزینه دارد که این گزینه تنها می تواند ژنرال عون باشد.

وی تاکید کرد: دولت های بزرگ، دولت های منطقه، شورای امنیت و اتحادیه عرب نمی توانند این مسیر را تغییر دهند، دو سال تجربه کردید و به موفیتی دست نیافتید و ما همچنان در ابتدای راه هستیم.

معاون دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: ممکن است بتوانید همه چیز را درلبنان تعطیل کنید و خلاء ریاست جمهوری ادامه یابد مانند آنچه سعودی در گذشته مرتکب می شد اما امروز نمی توانید به موفقیتی دست یابید و آنچه را می خواهید، محقق کنید.

شیخ نعیم قاسم خطاب به حزب المستقبل نصیحت کرد: حزب المستقبل که الان مانع انتخاب رییس جمهوری است باید به تردیدهایش پایان دهد زیرا راه حل شناخته شده است و این به نفع لبنان و به نفع شما است.

 درگیری های داخل خاندان سعودی

اما مقامات حزب الله ، سعودی ها را بی نصیب نگذاشتند و شیخ « نبیل قاووق» نایب رییس شورای اجرایی حزب الله تاکید کرد: امروز فرصتی واقعی برای خروج لبنان از بحران وجود دارد اما لبنانی ها باید درک کنند که طولانی شدن بحران و ادامه خلاء ریاست جمهوری ( بیش از دو سال) نتیجه درگیری های داخلی در خاندان سعودی است.

وی خاطرنشان کرد که لبنان امروز بهای سنگین اختلافات داخل آل سعود را می پردازد.

« محمد رعد» رییس فراکسیون حزب الله( وفاداری به مقاومت) در پارلمان لبنان هم گفت که « متاسفانه گروهی در لبنان همچنان به حمایت داعش و جبهه النصره دل بسته اند تا شاید بتوانند موقعیت سلطه گرانه خود را در لبنان تقویت کنند اما باید بدانند که خطر قبل از همه آنها را تهدید می کند و رفتار ما هم با رفتار امروز متفاوت خواهد بود.

الاخبار نوشت: اعضای حزب المستقبل و حزب جریان آزاد ملی منتظر بازگشت سعدالحریری به لبنان هستند که گفته می شود اواسط این هفته خواهد بود.

این روزنامه لبنانی افزود: سعدالحریری بازگشتش به لبنان را چند روز به تاخیر انداخت تا شاید برای بار دوم بتواند به عربستان سفر و با « محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی ملاقات کند.

سعدالحریری دوشنبه هفته گذشته ( عید قربان) به عربستان رفت و بعداز آن به پاریس بازگشت ( روز چهارشنبه) بدون اینکه بتواند با هیچ یک از مقامات سعودی ملاقات کند.

با وجود اینکه گفته می شود، الحریری سرگرم بررسی حمایت از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری لبنان است اما منابع نزدیک به او وحتی منابع بارز در گروه 8 مارس تاکید کرده اند که « تاکنون در موضع الحریری و سعودی تغییری ایجاد نشده و او اشاره ای جدید از ریاض دریافت نکرده است».

الحریری همچنان از نامزدی « سلیمان فرنجیه» رییس حزب جریان المرده و همپیمان حزب الله در گروه 8 مارس و از دوستان نزدیک« بشار اسد» رییس جمهوری سوریه در انتخابات ریاست جمهوری لبنان حمایت می کند.

این حمایت موجب اختلافات شدید در داخل حزب جریان المستقبل شده است.

حزب جریان آزاد ملی هم این هفته خود را برای آغاز تحرکات خیابانی آماده می کند.

این تحرکات قرار است از روز 28 ماه کنونی سپتامبر و همزمان با جلسه ویژه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری کلید بخورد./847/ب101/د

ارسال نظرات