۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۵۰۹۸۴
رویترز گزارش داد؛

زیان شرکت‌های نظامی اسرائیل از توافق کمک مالی واشنگتن و تل آویو

پس از امضای توافقنامه کمک مالی واشنگتن به تل آویو، شرکت‌های نظامی صهیونیستی اکنون با اخراج کارکنان و تعطیلی روبرو خواهند شد چرا که بر اساس مفاد این قرارداد، اسرائیل قادر نخواهد بود بخشی از این کمک مالی را در صنایع نظامی خود هزینه کند.
 شرکت‌های نظامی اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رسا، قرارداد کمک نظامی 10 ساله بین آمریکا و رژیم صهیونیستی به ارزش 38 میلیارد دلار اخیرا پس از سالها مذاکره به امضای دو طرف رسیده و قرار است از سال مالی 2019 میلادی رسما اجرا شود.

این بزرگترین قرارداد کمک مالی آمریکا به یک کشور خارجی به شمار می‌رود. واشنگتن پس از آن حاضر به امضای این قرارداد شده است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، امتیازات مهمی را به واشنگتن داده است.

یکی از مهمترین امتیازاتی که تل آویو داده است این است که رژیم صهیونیستی باید به تدریج اختصاص 26.3 درصد از کمک‌های مالی آمریکا به شرکت‌های نظامی خود را متوقف کند، شرکت‌هایی که رقیب جدی شرکت‌های آمریکایی مثل بوئینگ، لاکهید مارتین و ریتون به شمار می‌روند.

این بند از قرارداد به معنای آن است که شرکت‌های نظامی رژیم صهیونیستی به تدریج 10 میلیارد دلار کمک مالی آمریکا را از دست خواهند داد، منابع مالی که برای ساخت پهپادهای نظامی، موشک، تانک و سایر تجهیزات و تسلیحات به کار می‌رفته است. با اجرای کامل توافق کمک مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی، تل آویو اجازه نخواهد داشت تا از منابع مالی آمریکا برای کمک به شرکت‌های نظامی خود استفاده کند.

یک کارشناس صنایع نظامی رژیم صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: این یک مشکل بزرگ است. شرکت‌های بزرگ و پیشرفته که بهترین فناوری‌ها و امکانات را در اختیار دارند، می‌توانند به حیات خود ادامه دهند ولی شرکت‌های کوچک به مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

به گزارش تسنیم، دفتر نتانیاهو حاضر به ارائه توضیح درباره تبعات منفی احتمالی توافق کمک مالی آمریکا بر شرکت‌های نظامی رژیم صهیونیستی نشده ولی اعلام کرده است که این توافق موجب تقویت امنیت رژیم صهیونیستی خواهد شد.

رژیم صهیونیستی حدود 700 شرکت فعال در زمینه صنایع نظامی دارد که اکثر آنها تنها 50 تا 150 کارمند دارند. این شرکت‌ها عمدتا زیر شاخه و پیمانکار برای 4 شرکت بزرگ و اصلی نظامی رژیم صهیونیستی به شمار می روند.

رژیم صهیونیستی در سال 2015 میلادی بیش از 5.7 میلیارد دلار صادرات تسلیحات نظامی داشته که 14 درصد کل صادرات این رژیم را تشکیل داده و نقش مهمی در اقتصاد آن داشته است.

رییس یکی از شرکتهای نظامی رژیم صهیونیستی در این باره گفت: این باید یک فرصت برای صنایع نظامی رژیم صهیونیستی تلقی شود، شرکت‌های نظامی رژیم صهیونیستی باید به دنبال نفوذ در بازارهای جدید و ارتقای قدرت رقابت خود باشند.

این توافقنامه شامل 33 میلیارد دلار کمک نظامی خارجی و 5 میلیارد دلار برای سامانه دفاع موشکی خواهد بود./982/ب102/د

ارسال نظرات