۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۴۵۱۳۲۷

اردوغان با نمایندگان جامعه یهودیان آمریکا گفت وگو کرد

رییس جمهوری ترکیه در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با نمایندگان جامعه یهودیان آمریکا، گفت وگو کرد.
دیدار اردوغان با نمایندگان جامعه یهودیان آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با نمایندگان جامعه یهودیان آمریکا دیدار کرد اما محتوای این گفت وگو اعلام نشده است. گمان می رود، فرایند عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونستی و تنش در روابط آنکارا – واشنگتن مورد بحث قرا گرفته باشد.

تارنمای رسمی نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده است: در این دیدار 'ویسی کایناک'، معاون نخست وزیر، 'برات آل بایراک' وزیر انرژی و منابع طبیعی، 'فریدون سنیرلی اوغلو' قائم مقام وزارت امور خارجه ترکیه نیز حضور داشتند.

بنابر این گزارش 'مالکوم هونلین'، نایب رییس سازمان «کنفرانس رؤسای سازمان های بزرگ یهودی در آمریکا»، 'رابرت کوهن' رییس «کمیته مسایل عمومی آمریکا و اسرایل AIPAC»، 'دانیل مار یاشین'، نایب رییس اجرایی «مؤسسه بین المللی بنای بریث B'nai B'rith»، جاناتان گرینبلت، رییس «انجمن ضد افترا»، مایکل ماکوفسکی، مدیر اجرایی «نهاد امور امنیت ملی یهودیان»، دیوید دنگور رییس «فدراسیون سفارادی آمریکا» و مارام اشترن نایب رییس «کنگره جهانی یهودیان» از جمله نهادها و تشکل های یهودی شرکت کننده در این گفت و گو بود.

در گزارش نهاد ریاست جمهوری ترکیه اشاره ای به موضوعات مورد بحث در این نشست نشده است.

به گفته کارشناسان روابط بین المللی در آنکارا، این دیدار در واقع اولین دیدار مقام بلندپایه ترکیه با لابی یهود در آمریکا در بعداز بروز تنش در روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی در شش سال اخیر می باشد.

به گفته همین کارشناسان، ترکیه در سیاست خارجی خود همواره به استفاده از قدرت لابی یهودیان آمریکا برای تنظیم روابط خود با آن کشور و به ویژه در مقابله با لابی ارامنه اهمیت داده است. روابط آنکارا با این لابی به دنبال بروز تنش در روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر بسیار کم رنگ شده بود.

روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی به دنبال یورش نظامیان به کشتی مرمره در ماه مه سال 2010 میلادی و کشتن 10 نفر از شهروندان این کشور تیره شد و روابط دیپلماتیک آنکارا - تل آویو به حداقل رسید ولی روابط تجاری دو طرف همچنان ادامه داشت و حتی رشد نیز داشته است.

ترکیه بعداز مذاکرات طولانی سه ساله با تل آویو، در اواخر خرداد ماه گذشته موافقتنامه ای را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امضا کرد که با تصویب مجلس ترکیه و تایید آن از سوی رییس جمهوری، در شهریور ماه اجرایی شد.

دو طرف اکنون در حال تعیین سفرا برای اعزام متقابل به آنکارا و تل آویو می باشند.

امضای این موافقتنامه که همزمان با عادی سازی روابط آنکارا با مسکو صورت گرفت، واکنش های جدی در محافل سیاسی و نهادهای مردمی روبرو شده است.

به گزارش ایرنا، ترکیه برای عادی سازی روابط با رژیم صهونیستی سه شرط داشت، عذرخواهی، پرداخت غرامت و رفع حصر غزه.

حزب جمهوریخواه خلق ترکیه امضای این موافقتنامه را حفت بار ارزیابی کرده و اعلام کرده است هیچیک از سه شرط ترکیه برای عادی سازی روابط از سوی رژیم صهیونیستی پذیرفته نشده است.

براساس موافقتنامه، قرار است رژیم صهیونیستی 20 میلیون دلار به ترکیه پرداخت می کند تا به عنوان غرامت به خانواده های بازماندگان قربانیان کشتی مرمره، پرداخت شود.

حزب مخالفت ترکیه می گوید اسراییل نه به طور رسمی از ترکیه عذرخواهی کرد و نه رفع حصر از غزه را پذیرفته و نه پرداخت پول به عنوان غرامت به بازماندگان حادثه را قبول کرده است.

کمال قلیچداراوغلو رهبر اپوزیسیون ترکیه اخیرا در گفت وگو با شبکه خبر 'سی ان ان -ترک 'گفت: هیچ کس حق ندارد ترکیه را در مجامع بین المللی تحقیر کند.

وی با اشاره به حادثه سرنگونی جنگنده روسی در نوامبر سال گذشته، گفت: وقتی به طور جدی به تنگنا افتادند، به دست بوسی پوتین رفتند. او گفت: همان خطا را در خصوص ماجرای کشتی مرمره با اسراییل داشتند. ابتدا رجزخوانی کردند و شرط و شروط بستند و آخر هم این شد که همه اعتبار ترکیه را به 20 میلیون دلار فروختند./847/ب102/د

ارسال نظرات