۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۴۵۱۶۹۰
در اتیوپی؛

سمینار «انسان‌مداری در حکومت امام علی» برگزار شد

سمینار «انسان‌مداری و عدالت‌محوری در حکومت امام علی(ع)» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اتیوپی در ساختمان رایزنی برگزار شد.
 اتیوپی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمینار «انسان‌مداری و عدالت‌محوری در حکومت امام علی(ع)» با حضور جمع زیادی از اندیشمندان مسلمان و مسیحی اتیوپیایی، شیعیان پاکستانی، هندی و سومالیایی مقیم اتیوپی، در رایزنی فرهنگی كشورمان برگزار شد.

سید‌حسن حیدری، رایزن فرهنگی ایران در اتیوپی در سخنرانی خود در این سمینار با اشاره به توصیه سازمان ملل به کشورهای عربی در گزارش سال ۲۰۰۲ در به کارگیری شش جمله تاریخی امام علی(ع)، گفت: بررسی موشکافانه این جملات حضرت علی(ع)، به خوبی دیدگاه ایشان را درباره حکومت و انسان‌مداری و اجرای عدالت در بین مردم روشن می‌سازد.

وی سپس و بعد از تشریح این شش جمله تاریخی حضرت علی(ع) که از سوی سازمان ملل انتخاب شده‌اند، چنین نتیجه‌گیری کرد که از دیدگاه حضرت علی(ع)، انتخاب صالحان و دانشمندان به عنوان حکام جامعه و نیز پرداختن به امور معیشتی مردم و در یک کلام رعایت حقوق انسان‌ها و اجرای عدالت اجتماعی، تنها دلیل بقا و استمرار حکومت‌هاست.

در ادامه سمینار هم فرزر زبده، از نویسندگان زن و شعرای مسیحی اتیوپی، سخنرانی کرد. وی پس از تبریک عید غدیر به مسلمانان و شیعیان، گفت: بررسی شخصیت و شیوه زندگانی و حکومت امام علی(ع)، انسان‌مداری و عدالت‌گرایی را به طور کامل نشان می‌دهد. وی که دوست پیامبر گرامی اسلام و در زمانی حاکم جامعه مسلمانان بوده است، خود به کشاورزی و انجام امور معیشتی می‌پرداخت و در حکومتش مسلمان و غیرمسلمان به یک اندازه از حقوق انسانی و اجتماعی برخودار بوده‌اند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) به عنوان یک نمونه تکرارناپذیر از حاکمان تاریخ جهان است که انسان‌مداری و عدالت‌گرایی را در جامعه محقق کرده است.

سخنران بعدی سمینار شیخ محمد علی یوسف الجبرتی، از علمای شیعه و مروجین وحدت اسلامی اتیوپی بود که سخنان خود را به زبان عربی ارائه داد.

وی گفت: برای شناخت شخصیت حضرت علی(ع) بهتر است از زبان غیرمسلمانان مطالبی بیان کنیم. گارودی، متفکر فرانسوی و استاد دانشگاه سوربن می‌گوید «روزی یکی از دانشجویانم درباره امام علی(ع) از من سؤال کرد. در جواب او گفتم اگر در خیابان ماشینی با سرعت زیاد با تو برخورد کند و یا از طبقات بالای ساختمان به زمین پرتاب شوی چه حالی خواهی داشت؟ دانشجو گفت: قطعاً یا می‌میرم یا بی‌هوش می‌شوم. سپس به او گفتم حضرت علی(ع) کسی است که پس از اصابت  ضربه سهمگین شمشیر به سر مبارکش و در آن وضعیت وخیم، وصایایی را به فرزندش امام حسن(ع) کرده که در طول تاریخ چنین کلماتی از دهان هیچ فیلسوف و متفکری صادر نشده است. ایشان در همان وصیت به فرزندش گفته است که از همان غذا که می‌خوری و آبی که می‌نوشی به قاتل من بده و با او به عدالت رفتار کن. خواندن همین وصیت‌نامه کافی است تا با دیدگاه امام علی(ع) درباره حقوق بشر و رعایت عدالت اجتماعی آگاه شویم».

در ادامه نشست، شیخ احمد ابراهیم، رهبر فرقه قادریه اتیوپی، به زبان امهری سخنرانی کرد. وی نیز ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ایران، خواستار برگزاری این نشست‌ها به صورت چندزبانه و به زبان‌های محلی شد و تأكید كرد كه در این صورت تأثیر بیشتری برای مخاطب خواهد داشت.

یوسفی، جانشین سفیر و کارشناس سیاسی سفارت، دیگر سخنران سمینار نیز گفت: وقتی ما درباره امام علی(ع) صحبت می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که درباره شخصی صحبت می‌کنیم که در ۱۴۰۰ سال قبل می‌زیسته و در عین حال پدیده‌ها و مفاهیمی حقوقی و انسان‌گرایانه را تبیین و اجرا کرده است.

وی افزود: همان مفاهیمی که همه فکر می‌کنند اختراع جوامع مدرن غربی است. پدیده‌هایی نظیر دموکراسی، عدالت اجتماعی، حقوق بشر و غیره. وقتی به حکومت حضرت علی(ع) نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که با اجرای این مفاهیم مدرن در حکومت ایشان، در واقع بهترین و کارآمدترین مدل حکومتی به جهان عرضه شده است.

در پایان سمینار نیز صومی، از تجار و کارخانه‌داران با سابقه ایرانی مقیم اتیوپی، با ذکر احادیثی از حضرت علی(ع) و شیوه زندگانی ایشان و نحوه تعامل با مردم، با مدیحه‌سرایی پرشور و شوق خویش، حسن ختامی را برای این نشست رقم زد./982/ب102/د

ارسال نظرات