۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۴۵۲۱۹۳
به همت انجمن علمی معرفت شناسی حوزه علمیه؛

کتاب عقلانیت باور دینی در معرفت شناسی برون گراها نقد و بررسی شد

کتاب عقلانیت باور دینی در معرفت شناسی برون گراها با حضور مؤلف کتاب و حجت الاسلام و المسلمین قائمی نیا به همت انجمن علمی معرفت شناسی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
انجمن معرفت شناسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقد کتاب عقلانیت باور دینی در معرفت شناسی درون گراها ار سوی نجمن علمی معرفت شناسی حوزه علمیه شب گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مبینی مؤلف کتاب و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نقادی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سالن همایش های دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه برگزار شد.

در آغاز نشست حجت الاسلام والمسلمین مبینی به معرفی کتاب عقلانیت باور دینی در معرفت شناسی برون گراها پرداخت و بیان داشت: این کتاب رویکرد جدید معرفت شناسی را که دارای طرفدارانی در معرفت شناسی محض و معرفت شناسی دینی است را مور بررسی قرار می دهد؛ امروزه در فلسفه نگرش برون گرایانه در حوزه معرفت شناسی رایج است و گفته می شود افرادی که دارای نگاه درون گرایانه هستند رگه هایی از برون گرایانه در دیدگاه های آنها یافت می شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بحث برون گرایان و  درون گرایان در ایران به بحث اثباتی و ثبوتی بازگشت دارد؛ نگاه درون گرایانه به بحث عقلانیت و مبحث توجیه نگاه اثباتی است که انسان در سطح درجه دوم باید بتواند باورهای خود را به صورت منطقی توجیه کند اما برون گرایان دارای نگاه اثباتی محض نیستند و جایگاه ویژه ای برای استدلال قائل هستند و شرایط ثبوتی تشکیل معرفت را در عقلانی بودن باورها دخیل می دانند.

وی با بیان این که کتاب عقلانیت باور دینی در معرفت شناسی برون گرا ها یک کتاب گزارشی است و به بیان دیدگاه ها پرداخته است، گفت: فصل نخست این کتاب به بیان پیشینه درون گرایی و سیر از درون گرایی به برون گرایی همچنین نظریه گلدمن پرداخته است؛ فصل های دوم و سوم نیز دیدگاه های چند تن ز فیلسوفان دینی که به برون گرایی گرایش پیدا کرده و در حوزه معرفت شناسی دینی نیز از آن دفاع کرده اند را مورد بررسی قرار می دهند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین قائمی نیا به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: کتاب عقلانیت باورهای دینی در معرفت شناسی برون گراها دارای محسنات فراوانی از جمله خوش خوان بودن است؛ مباحث درون گرایی و برون گرایی مهمترین مباحث معرفت شناسی دینی هستند که همچنان نیز مبهم باقی مانده اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: این اثر فاقد کلیات و مفاهیم است و توضیح مناسبی در زمینه درون گرایی و برون گرایی در آن یافت نمی شود گرچه در مقدمه به آن پرداخته شده است اما این اصطلاحات مبهم هستند زیرا مباحث درون گرایی در سه مبحث باور، توجیه و صدق به جشم می خورند و این تفکیک نیز در حوزه های متفاوتی به کار می روند.

وی خاطرنشان کرد: بزنگاه اصلی در حوزه معرفت شناسی، تعریف معرفت از دیدگاه معرفت شناسی جدید و تفاوت آن با تعریف معرفت در فلسفه است که این اثر به صورت اجمالی به بیان تعریف معرفت پرداخته است و مناسب تر بود در بخش کلیات به بیان تاریخچه و پیشینه تعریف معرفت همچنین نظریات توجیه و ارتباط نظریات و محسنات و معایب درون گرایی پرداخته می شد./1324/پ202/ق

 

ارسال نظرات