۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۴۵۴۱۹۳
ایندیپندنت:

سیاست سرکوب اردوغان بر جامعه ترکیه سایه افکنده است

روزنامه نگار انگلیسی در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، با اشاره به گذشت سه ماه از کودتای نافرجام ترکیه بیان داشت که سیاست سرکوب رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه همچنان بر جامعه این کشور سایه افکنده است.
رجب طیب اردوغان

به گزارش خبرگزاری رسا، رابرت فیسک در این گزارش که روز جمعه در نشریه خبری ایندیپندنت منتشر شد از شرح حال سفر اخیرش به ترکیه نوشت و عنوان کرد: بر روی دیوارهای شهر استانبول نوشته شده «مردم هرگز دربرابر تروریسم کمر خم نمی کنند».

وی افزود: از زمان کودتا علیه اردوغان سه ماه می گذرد. شمار کشته شدگان در این حادثه به مراتب خیلی کمتر از میزانی است که روزانه در حلب کشته می شوند.

فیسک افزود: یک نشریه آمریکایی می گوید که بازرگانان آمریکایی می گویند که به سرمایه گذاری هایشان در ترکیه ادامه خواهند داد چراکه نگران کودتای نافرجام در این کشور نیستند؛ هرچند که موضع دولت آمریکا در زمان وقوع کودتا این نبود.

این روزنامه نگار انگلیسی نوشت: در روزنامه «هبرترک» اخبار زیادی از بهبود شرایط اقتصادی و شرکت هایی که علاقه مند به سرمایه گذاری در ترکیه هستند منتشر شده است؛ اما بالای صفحه پنجم، تصویر وحشتناکی از 14 مرد سرکش با موهای ژولیده و تی شرت چاپ شده که به سمت دوربین رژه می رفتند. در همین حال تصویر دیگری نیز مردی را نشان می داد که سمت چپ فکش کبود و در مقابل دوربین خم شده است.

فیسک نوشت: یک کارشناس ترک به من گفت: اینها برخی از ژنرال ها هستند که کتک خورده اند.

این روزنامه نگار انگلیسی نوشت: در حال حاضر ده ها هزار ژنرال، افسر، مامور امنیتی، قاضی، معلم، استاد دانشگاه و دکتر در حبس به سر می برند. همچنین 540 سرباز نیز روز سه شنبه گذشته دستگیر شدند.

وی افزود: تمام روز در استانبول شما با هجمه تبلیغاتی که دولت آن را «روند عادی سازی» می خواند مواجه می شوید: اخباری نظیر موفقیت های صنعت هواپیمایی، تونل های در دست احداث و... که من بارها طی 24 ساعت گذشته سرم را از فرط تعجب تکان داده ام.

فیسک اضافه کرد: در همین حال «بصره آریوگلو» رییس شرکت اطلس که مسوول احداث پروژه تونل سازی است در گفت وگو با یک نشریه ترکی می گوید: باید کودتا را فراموش کنیم. حتی درباره آن صحبت هم نکنیم و رو به جلو حرکت کنیم. این حادثه یک نقطه تاریک در تاریخ ترکیه است.

به نوشته ایرنا، این روزنامه نگار انگلیسی افزود: در ترکیه بهتر است که نسبتی با فتح الله گولن، روحانی تبعید شده ای که به گفته اردوغان عامل اصلی کودتا بود نداشته باشید. مردم ترکیه می گویند پیرمردی که استاد دانشگاه است صرفا به دلیل داشتن رابطه خویشاوندی با گولن دستگیر شده است.

فیسک نوشت: بعید است که این پیرمرد بیچاره طرفدار گولن که هم اکنون در کمال صحت در آمریکا به سر می برد، باشد. با این حال قرار است دادگاه وی به زودی تشکیل شود و بر اساس اتهاماتی که معمولا بیان نمی شود، محکوم شود.

این روزنامه نگار انگلیسی در ادامه عنوان کرد که اردوغان وضعیت اضطراری ترکیه را 90 روز دیگر تمدید کرد.

وی به شوخی افزود: «لیره» واحد پولی ترکیه نیز بار دیگر در برابر دلار سقوط کرد که به نظر من جزئی از همان «روند عادی سازی» مورد نظر دولت است !

فیسک همچنین عنوان کرد که با دو تن از کارشناسان ترکی دیدار داشته و نوشت: معمولا این نشست ها بایستی مسکوت و چراغ خاموش برگزار شود؛ مگر آنکه بخواهید از اردوغان تعریف و تمجید کنید.

وی افزود: یکی از آنها به من گفت: «باید بدانید که این یک کودتای حقیقی و مصمم بوده است. بایستی دقت کنید که آنچه رسانه های غربی می نویسند و می گویند که این کودتا ساختگی بوده و اردوغان برای خلاص شدن از شر دشمنانش برپا کرده پرهیز کنید. این ها صحت ندارد. کودتا واقعا رخ داد.

فیسک به نقل از این کارشناس ترکی نوشت: این کودتا علیه اردوغان بود و طرفداران گولن نیز در آن شرکت داشتند. هرچند فردی که پشت این کودتا بوده احتمالا از طرفداران کمالیست ها بوده است.

این نویسنده انگلیسی نوشت: کمالیست ها طرفداران آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن هستند که نگرانند اردوغان سیاست های سکولار این کشور را تضعیف کرده و بخواهد ترکیه را به دوران خلافت بازگرداند - چیزی شبیه به دولت اسلامی.

فیسک افزود: علاوه بر این من متوجه شدم که تصاویر آتاتورک نیز به طور مشخصی در سطح شهر کم شده است. مامور اطلاعات هتلی که من در آنجا اقامت داشتم نیز گفت که در جریان بازسازی هتل، تصویر آتاتورک را برداشته است.

این روزنامه نگار انگلیسی عنوان کرد: در روز کودتا شماری از افسران نظامی ترکیه ساعت 3 بعدازظهر به دیدار رییس ستاد مشترک ارتش رفته و از او خواسته بودند تا با گولن تماس بگیرد و صحبت های او را بشنود اما با مخالفت او مواجه شدند.

فیسک افزود: از همان موقع کودتاچیان که احتمال می دادند نقشه شان لو برود، به جای آنکه کودتا را - که قرار بود - ساعت 3 نصف شب صورت گیرد، به بعد از ظهر همان روز موکول کردند.

وی در همین حال ادامه داد: یکی دیگر از کارشناسان در پاسخ به این سئوال که اردوغان ازکجا متوجه می شود که چه کسی طرفدار کودتا بوده و دستگیر می کند گفت: «خیلی ساده است. تا دو سال پیش طرفداران گولن با اردوغان همپیمان بوده اند و همه یکدیگر را می شناختند. ضمن آنکه همه جا خبر چین وجود دارد.»

فیسک با این حال عنوان کرد که این دلیل را نمی پذیرد و بر این باور است که شماری از کودتاچیان که از ترکیه فرار کردند، اسناد و مدارکی را در دست دارند که نشان دهنده حقیقتت دیگری در باره کودتا است.

ایندیپندنت نوشت: کودتای نافرجام 2016 ترکیه تلاشی بود از سوی گروهی از نظامیان که در آن بنا برگفتهٔ نخست وزیر ترکیه بن علی ییلدریم بخشی از ارتش ترکیه در تاریخ 15 ژوئیه 2016 تا 16 ژوئیه 2016تلاش کردند تا حکومت را در دست بگیرند.

این نشریه افزود: ساعاتی پس از آغاز درگیری ها، نیروهای وفادار به دولت ترکیه و حزب عدالت و توسعه اعلام کردند که کنترل کشور را به دست گرفته و شمار زیادی از نظامی کودتاگر بازداشت شده اند./982/ب102/د

ارسال نظرات