۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۴۵۴۷۹۰

زوایای پنهان رقابت شدید میان ولیعهد با جانشین ولیعهد عربستان

پژوهشگر آمریکایی با انجام تحقیقی در مورد رهبران عربستان٬ زوایای پنهان رقابت شدید میان محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و فرزند شاه عربستان و وزیر دفاع را فاش کرد.
عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، سایمون هندرسون پژوهشگر آمریکایی گفت: به طور نظری٬ ملک سلمان بر عربستان حکومت می کند که 80 سال سن دارد و طبیعتا به دلیل سن بالا از نظر جسمی و ذهنی دچار کمبودهایی است.

وی افزود: پس از ملک سلمان شاه عربستان٬ محمد بن نایف و محمد بن سلمان دو شخصیت برجسته کادر رهبری عربستان را تشکیل می دهند. محمد بن نایف که برادرزاده شاه است، دارای خط مشی کندی است اما محمد بن سلمان برای رسیدن به هدف مورد نظر خویش عجله دارد.

هندرسون معتقد است که چنین سیاستی نشان می دهد محمد بن نایف ادامه دهنده زنجیره حاکمیت است و از نظر مردم او در واقع کاری انجام نمی دهد اما از نگاه آنان محمد بن سلمان یک مرد کاری است و از اندیشه های بزرگی برای ایجاد تغییر و تحول در کشور بهره می برد.

در این تحقیق آمده است: پس از درگذشت ملک عبدالله تنش و رقابت میان این دو شاهزاده در عربستان افزایش یافت. ملک سلمان بن عبدالعزیز در میان فرزندان خود محمد و در میان همسران خویش مادر محمد را بر دیگران ترجیح داده است. در بعد نظری اگر شاه سلمان بمیرد، محمد بن سلمان وارث او خواهد شد.

شاه عربستان می توانست محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد برگزیند اما معمولا تحقق چنین موضوعی ناممکن است.

به نوشته ایرنا، هندرسون خاطرنشان کرد: محمد بن سلمان هم اکنون در صدد به حاشیه راندن محمد بن نایف است تا خود ولیعهد کشور شود. از نظر وی هر چه زودتر این موضوع تحقق یابد، بهتر خواهد بود. این فریبکاری در گذشته نیز به تجربه گذاشته شده است.

وی افزود: حمله نظامی عربستان به یمن و کاهش حقوق کارکنان دولت با خواست و اراده محمد بن سلمان صورت گرفت. خط مشی در پیش گرفته شده از سوی جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان نشان داد که سیاست هایش تا کنون با حمایت ضعیف و یا عدم حمایت افراد خاندان حاکم بر عربستان مواجه شده است. قشر ضعیف و ماز سوی جامعه عربستان نیز از کاهش دستمزدها و حقوق به شدت ناراضی اند.

هندرسون در پایان پژوهش خود تاکید کرد: فشارهای داخلی در عربستان در حال شدت گرفتن است. به نظر می رسد آل سعود در آینده با مشکلات روزافزون مواجه خواهند شد./982/ب103/د

ارسال نظرات