۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۴۵۴۹۸۵

بررسی موضوع «سوءاستفاده از دین» در نهمین نشست شورای اسلامی اوراسیا

رییس سازمان امور دینی ترکیه اظهار داشت که در نهمین نشست شورای اسلامی اوراسیا به ویژه موضوع سوءاستفاده از دین را مورد بررسی قرار خواهد داد.
ترکیه

به گزارش خبرگزاری رسا، استاد محمد گورمز، رییس سازمان امور دینی ترکیه در آیین افتتاحیه نهمین نشست شورای اسلامی اوراسیا که با موضوع «اسلام در اوراسیا، اتحاد و همبستگی در مقابل سوء‌استفاده‌های دینی و چشم‌انداز آینده» با حضور رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و نمایندگان دینی 34 کشور جهان در کاخ دلمه باغچه استانبول آغاز به کار کرده، طی سخنانی اظهار داشت: "در این نشست به جای این که نحوه آموزش مفاهیم جهانی دین اسلام برای جوانان مورد بررسی قرار گیرد، ابتدا باید موضوع سوءاستفاده افراد و گروه‌ها از دین بررسی شود. زیرا یکی از بزرگترین انگیزه های برگزاری این گردهمایی وجود گروه های تروریستی داعش و فتو در کشورهای افراد شرکت کننده در این نشست است".

وی افزود: "آرزوی ما این بود که ای کاش در این نشست آینده دین و تمدن خود و چگونگی حفظ هویت اسلامی نسل های آینده در فضای صلح و آرامش را مورد بررسی قرار می‌دادیم. ولی متاسفانه هر بار مجبور می‌شویم در مورد شری که جهان اسلام را احاطه کرده است، صحبت کنیم. افسوس که موفق نشده ایم موانعی که سر راه ما ایجاد شده است را برداریم و در باره آینده خود صحبت کنیم. هر بار مجبور می‌شویم به جای این که در مورد مرحمت و رافت دین گفت و گو کنیم، در خصوص گروه های منحرف و تکفیری و عواقب تبلیغات سوء و مفاسد و آسیب این گروه‌ها به صحبت بپردازیم".

او با بیان این که مساله سوءاستفاده از دین موضوعی نیست که بتوان آن را با تدوین قوانین و مقررات تنظیم کرد، گفت: "این موضوع را تنها با همکاری و تلاش های مشترک وجدان مومنان، علمای دین و مؤسسات مذهبی می‌توان برطرف کرد. با این پدیده که پیروان خود را به جای عبادت خدا به پرستش نفس خود دعوت می‌کند و در پرتو یک دین تشبه خود را می‌نمایاند، تنها با انسجام علم و حکمت، عقل و وحی، درک آیات قرآن مجید و استناد به آیات الهی می‌توان مبارزه کرد".

گورمز در ادامه با اشاره به کودتای نافرجام شب 15 جولای در ترکیه که از سوی برخی از سربازان وابسته به فرقه خشونت گرا و تروریستی فتو صورت گرفت، خاطر نشان کرد: شب کودتا تمام کارمندان سازمان امور دینی ترکیه در سراسر کشور برای دفاع از حقوق شهروندان در کنار مردم ایستادند.

رییس سازمان امور دینی ترکیه در پایان سخنان خود ضمن گرامی داشت ماه محرم و ایام عاشورا، تصریح کرد: "وظیفه و مسوولیتی که واقعه کربلا بر دوش ما نهاده، این است که قلب های خود را به روی یکدیگر کاملا باز کنیم، نه این که سینه هایمان را به صحرای کربلا تبدیل دهیم. کربلا نباید وسیله تفرقه، بلکه باید درس اتحاد و وحدت برای مسلمانان باشد"./982/ب102/د

 

ارسال نظرات