۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۴۵۵۴۸۱

محکومیت روند غیرقانونی شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در نشست شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل در نشستی با انتقاد از روند غیرقانونی شهرک‌سازی رژِیم صهیونیستی در اراضی اشغال‌شدۀ فلسطین، زمینه را برای قطعنامۀ احتمالی شورای امنیت علیه این رژیم هموار کرده است.
شهرک سازی رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست که «اریا فورمولا» یا جلسۀ غیررسمی نامیده می‌شود، روز جمعه (24 مهر) با تلاش فلسطینی‌ها و به درخواست برخی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل شامل آنگولا، مالزی، ونزوئلا، سنگال و مصر، در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد.

نمایندگان برخی از گروه‌های حقوق بشر از جمله «آمریکایی‌های حامی صلح اکنون» و گروه حقوق بشر رژیم صهیونیستیی موسوم به «بتسلیم» در این نشست حضور داشتند.

سازمان‌های یادشده تحریم بین‌المللی شهرک‌‌های رژیم صهیونیستی و منع سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی را در اراضی اشغال شده، خواستار شدند.

هاگای العد، مدیرعامل بتسلیم گفت، «خشونت روزانه و نامحسوس» رژیم صهیونیستی، «از گهواره تا گور» بر زندگی فلسطینی‌ها سایه افکنده است.

وی تاکید کرد: «شورای امنیت سازمان ملل باید اقدام کند و اکنون زمان آن فرارسیده است.»

لارا فریدمن، مسوول سیاست‌گذاری گروه «آمریکایی‌های حامی هم‌اکنون صلح»، نیز از روند «گسترش غیرقانونی» شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

وی در ادامه افزود رژیم تل‌آویو به طور غیرقانونی مجوز گسترش شهرک‌سازی داده است که این موضوع «به طور اجتناب‌ناپذیر به اشغال مستمر» سرزمین‌های غصب‌شده منجر شده است.

دیوید پرسمن، نماینده آمریکا در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل نیز دربارۀ ادامۀ شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را مانع  و «آسیب برای صلح» دانست.

بنا بر اعلام گروه «آمریکایی‌های حامی هم‌اکنون صلح»، آمار شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در 20 سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

بر اساس این آمار، در دورۀ نخست وزیری بنیامین نتانیاهو مجوز ساخت 11 هزار واحد مسکونی جدید در  اراضی اشغال‌شده صادر شده است.

به نوشته پرس تی وی، گروه مخالف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی موسوم به گروه «هم اکنون صلح» پیش از این در ماه جاری میلادی گزارش داد تل‌آویو در سال گذشتۀ یهودیان، طرح ساخت 2 هزار و 168 واحد مسکونی را به پیش برده است که در مقایسه با سال گذشته افزایشی قابل توجه داشته است. آمار ساخت و ساز سال گذشتۀ رژیم صهیونیستی 553 واحد مسکونی عنوان شده است.

پیش از این انگلیس، فرانسه و روسیه نیز از شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و آن را مانعی برای صلح و تشکیل یک کشور فلسطینی دانسته‌اند.

نمایندۀ چین نیز بر لزوم تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 و تعیین بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن، تاکید کرده است./982/ب102/د

ارسال نظرات