۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۴۵۵۶۰۲
عطوان:

عربستان باید به شکست خود در یمن اعتراف کند

اعتراف ائتلاف سعودی به نقش خود در جنایت اخیر صنعا عذر بدتر از گناه است و این ائتلاف باید به این واقعیت اعتراف کند که در تحقق حتی یک هدف از جنگی که باعث این همه ویرانی و حمام‌های خون در یمن شده، شکست خورده است.
عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در مقاله‌ای در این روزنامه نوشت: ائتلاف عربیِ تحت رهبری عربستان سعودی، که از یک سال و نیم پیش تجاوز به یمن را آغاز کرده است، اعتراف کرد که هواپیماهایش، شنبه هفته گذشته مجلس ترحیم در صنعا را بمباران کردند؛ حمله‌ای که منجر به کشته شدن 146 نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر شد- البته آمار واقعی ارائه شده از سوی منابع رسمی در یمن شمار شهدا و زخمی‌های این جنایت را حدود 700 نفر اعلام می‌کند-. این ائتلاف گفت که این بمباران در اثر دو اشتباه اصلی انجام شد:

نخست: ارائه اطلاعات غلط درباره حضور فرماندهان نظامی (وابسته به انصارالل) در مجلس ترحیم آن هم از سوی ارتش هوادار «عبدربه منصور هادی» رییس‌جمهور مستعفی و فراری یمن.

دوم:این بمباران «دراماتیک» بدون دستیابی به موافقت نهایی فرماندهی ائتلاف و بدون اتخاذ تدابیر پیشگیرانه لازم به‎‌وقوع پیوست.

این دو عذر، زشت‌تر از گناه اصلی است و توجیهاتی است که ائتلاف، فرماندهان آن، تجاوز و مدیریت جنگ در یمن را محکوم می‌کند. پس در اصل چگونه ممکن است که هواپیماها مجلس ترحیم را بمباران و تمامی هنجارهای اسلامی و اخلاقی و حتی قبیله‌ای را نقض کنند حتی اگر در میان شرکت کنندگان فرماندهان نظامی باشند؟ این سقوط اخلاقی است و با هیچ عذر و بهانه اطلاعاتی یا خطاهای انسانی نمی‌توان آن را توجیه کرد.

از سوی دیگر، چگونه بیانیه تیم تحقیقات می‌گوید که این بمباران دراماتیک بدون موافقت نهایی فرماندهی ائتلاف صورت گرفته است؟ آیا معنای این حرف این است که هواپیماهای ائتلاف غیرنظامیان را بمباران می‌کنند و کشتار مرتکب می‌شوند بدون آن که دستورات صریحی از فرماندهان خود بگیرند؟ آیا هر کسی هر کاری دلش می‌خواهد، انجام می‌دهد؟ و آیا به این شیوه جنگ‌ها آغاز و مدیریت می‌شوند؟

کشتی‌های جنگی آمریکایی، که به بهانه شلیک دو موشک به سمت آنها در دریای سرخ، رادارهای وابسته به ائتلاف «انصارالله و صالح» را بمباران کردند، این کار را فقط زمانی انجام دادند که موافقت شخص «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا را دریافت کردند. جنگ، بازی نیست و تصمیم‌گیری برای وارد شدن به آن پس از اتخاذ تدابیر و مقدماتی اتخاذ می‌شود که با نظارت رهبران بلندپایه سیاسی و نظامی در کشورها صورت می‌گیرد.

این عذرتراشی‌ها، سردرگمی در شنیع‌ترین شکل و شمایل آن است و آن‌چه به‌وقوع پیوست این بود که این حملات هوایی به مجلس ترحیم براساس «تخمین‌ها» یا «پیش‌بینی‌هایی» صورت گرفت که حاکی از آن بود که «علی عبدالله صالح» رییس‌جمهوری اسبق و «عبدالملک الحوثی» یا نماینده‌های وی، که برادرانش یا فرماندهان عالی‌رتبه‌اش هستند، در رأس تسلیت گویان خواهند بود به همین دلیل بالاخره دستورات برای بمباران و ارتکاب این جنایت صادر شد.

حتی اگر فرض کنیم که صالح و همپیمان وی، عبدالملک الحوثی در میان تسلیت‌گویان بودند آیا این از اخلاق عرب‌هاست که مجلس ترحیم را بمباران کنند و صدها عزادار و غیرنظامی و نیز اعضای خانواده فرد مرحوم، که به دلیل از دست دادن عزیز قوم‌شان مصیبت‌زده هستند، کشته و زخمی شوند؟

نه این رسمش است و نه این‌گونه جنگ‌ها مدیریت می‌شوند و این نخستین کشتار هم نیست  و بی‌هیچ شکی، آخرین هم نخواهد بود آن هم تا زمانی‌که این تجاوز ادامه دارد و هرج و مرج و فقدان انضباط سیاسی و نظامی بر فرماندهان آن حاکم است.

این تجاوز باید متوقف شود و همه نیروهای سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس باید هر چه سریع‌تر در چارچوب توافق آتش‌بس غیر مشروط، از یمن خارج شوند. همچنین، مذاکرات نه فقط برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی بلکه به منظور پرداخت غرامت از سوی متجاوزان به دلیل همه ویرانی که در یمن به بار آورده‌اند و همه قربانیان جنایت‌های جنگی که (متجاوزان) در اراضی این کشور مرتکب شده‌اند، آغاز شود.

اگر همان‌گونه که در بیانیه ائتلاف آمده است، ارتش هادی همان طرفی است که اطلاعاتی درباره حضور فرماندهان نظامی در مجلس ترحیم را ارائه داد و برای بمبارانش تحریک کرد، بنابراین، این ارتش و فرماندهانش از هیچ گونه مشروعیتی برخودار نیستند و نباید به آنها در مرحله پس از توافق آتش‌بس و عملیات سیاسی، که در آینده برای نظم بخشیدن به این کشور و برقراری آشتی ملی در آن آغاز خواهد شد، جایگاهی اعطا شود. این‌چنین افرادی مصداق این ضرب المثل انگلیسی معروف هستند که می‌گوید «در سایه چنین دوستانی، به دشمن نیازی نیست.»

ضرورت می‌دانیم اذعان کنیم که اعتراف تیم تحقیقات به گناه، «فضلیت» است برای خودِ تیم و کسانی که آن را تشکیل دادند و پدیده‌ای عربی با سابقه‌ای پسندیده است ولی ما منتظر اعترافی مهم‌تر هستیم که این‌گونه خلاصه می‌شود «جنگی که باعث این همه ویرانی و حمام‌های خون شده است در تحقق حتی یک هدفش شکست خورده و به صاحبان آن و کسانی که نخستین بمباران را انجام دادند، خسارات هنگفتی وارد کرده است».

منتظر عذرخواهی شفاف و بدون ابهام از ملت اصیل یمن به دلیل ویرانی‌ها و زیان‌های مادی و بشری به این کشور، هستیم که این عذرخواهی باید با آمادگی کامل برای پرداخت غرامت و بازسازی همراه شود... به نظر ما، این حداقل خواسته است و حرف آخر را این ملت شجاع و دلیر می زند که سرشار از عزت، کرامت و شرافت است./847/ب102/د

ارسال نظرات