۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۵۶۴۵۰

مفتی لبنان خواستار تقویت نقش جهان اسلام در مبارزه با اسلام‌هراسی شد

مفتی لبنان تصریح کرد: جهان اسلام باید از طریق تدوین برنامه‌های علمی سازمان‌‌یافته و آگاهی‌بخشی به شهروندان غربی در زمینه اسلام صحیح و مسلمانان، نقش خود در مبارزه با پدیده اسلام‌هراسی را تقویت کند.
مفتی لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ عبداللطیف دریان، مفتی اعظم لبنان طی سخنانی در نخستین گردهمایی بین‌المللی دارالفتوای‌های جهان که با عنوان ««ساختار علمی و آماده‌سازی ائمه جماعات مساجد در زمینه فتوا برای اقلیت‌های مسلمان» در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد، گفت: بهترین راه‌ برای مقابله با پدیده اسلام‌هراسی، تبیین و برجسته‌سازی ویژگی‌های دین اسلام در زمینه دعوت پیروان تمدن‌ها و فرهنگ‌ها به تعامل با یکدیگر به‌عنوان یک خانواده بزرگ و مشترک انسانی است.

وی افزود: تعامل میان ملت‌ها شعله‌های نفرت و تعصب که بشریت را از طریق جنگ‌های ویران‌گر و درگیری‌های خسته‌کننده، زمین‌گیر کرده است، خاموش می‌کند.

مفتی اعظم لبنان تصریح کرد: اسلام همواره انسان‌ها را به همزیستی مسالمت‌آمیز و مثبت با یکدیگر در فضایی مملو از برادری، تسامح و مدارا بدون در نظر گرفتن مسائلی همچون رنگ و نژاد و باورها و اعتقادات دعوت می‌کند.

وی تأکید کرد: پیام اسلام، رحمت و همزیستی است، این در حالی است که برخی تلاش می‌کنند این پیام را تحریف کنند تا به مسلمانان آنچه که از آن مبرا هستند، نسبت داده شود.

دریان تصریح کرد: تفاوت مردم در نژاد، زبان و باورهایشان نباید نقطه شروع یا توجیهی برای جنگ و مناقشه میان ملت‌ها و مردم باشد؛ بلکه باید این اختلاف و تنوع، انگیزه‌ای برای آشنایی، همکاری و دوستی میان مردم باشد.

به نوشته  ایکنا، وی در پایان تأکید کرد: گفت‌وگو میان ادیان در صورتی می‌تواند اثربخش و نتیجه‌بخش باشد که اصل تسامح جای تعصب معمول میان پیروان ادیان مختلف را بگیرد، زیرا اسلام دینی است که تلاش می‌کند از طریق اصول و آموزه‌های خود پیروانش را بر اساس تسامح و مدارا با ادیان و فرهنگ‌های مختلف پرورش دهد.

گردهمایی بین‌المللی دارالفتواهای جهان، روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه به همت دارالفتوای مصر و با حضور رهبران دینی، مفتیان و نمایندگان ۸۰ کشور جهان در قاهره برگزار شد./982/ب102/د

ارسال نظرات