۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۴۵۸۱۶۲
سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

پدافند غیرعامل نیاز به ادبیات‌سازی در کشور دارد

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش پدافند غیرعامل عنوان کرد که پدافند غیرعامل نیاز به ادبیات‌سازی در کشور دارد. پدافند غیرعامل در کشور ما شاید ادبیاتش در یک دهه اخیر متولد شده، در حالی‌که شاید ما بیش از دیگر کشورها به این ادبیات نیازمندیم.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز  در همایش پدافند غیرعامل با رویکرد فرهنگی که در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: کشور ما در معرض اتفاقات فراوانی است و در حوزه پدافند غیرعامل نیاز به ادبیات‌سازی و گسترش مفاهیمی است که در کشور ما بیش از دیگر کشورها احساس می‌شود.

وی افزود: این مقوله در حوزه‌های طبیعی و انسانی تهدید است. از نظر طبیعی ده‌ها تهدید وجود دارد و حوزه انسانی نیز در معرض تهدید است. کشور ما به اعتبار انقلاب اسلامی و شعار استقلال متولد شد و پیامی ضدسلطه را به همراه داشت و کشوری که انقلابش و سند چشم‌اندازش با القا و الهام‌بخشی برای کشورها تعریف شده باشد، این‌که بتواند مفاهیم خود را به‌عنوان تراز فرهنگی مطرح کند، به‌طور طبیعی این مفاهیم کشور ما را در معرض تهدید جدی‌تر قرار می‌دهد.

صالحی ادامه داد: کشورهای خاورمیانه که در معرض حوادث قرار دارند در معرض تهدید هم قرار دارند، ولی تهدید به معنای ترسیدن نیست، بلکه به معنای آماده بودن است و به این معنا است که قدرت خود را باید ارتقا دهیم به‌گونه‌ای که این تهدیدات را کم و به حداقل برسانیم.

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تهدیدات در حوزه پدافند غیرعامل تنوع فراوانی پیدا کرده‌اند و محدود به تهدیدات نظامی نیست و تهدیدات زیرساختی، هسته‌ای، سینمایی، اقتصادی و فرهنگی را نیز شامل می‌شود. تهدیدات فرهنگی در این میان نسبت به دیگر تهدیدات کم‌اهمیت‌تر نیست.

وی تصریح کرد: در بحث پدافند غیرعامل توجه به تهدیدات فرهنگی، برای پایداری و مقاوم‌سازی دارای اهمیت است.

صالحی با برشمردن برخی حوزه‌ها که پدافند غیرعامل را با موضوع فرهنگ مرتبط می‌کند، ادامه داد: پدافند فرهنگی در مقابل جنگ نرم، رشد امروزه دانش‌های انسانی، تکامل ابزارها و شیوه و فناوری از جمله مواردی هستند که پدافند غیرعامل را با حوزه فرهنگ مرتبط می‌سازند.

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: پدافند غیرعامل در حوزه جنگ نرم و علیه جنگ نرم اهمیت می‌یابد و 5 قرارگاه اصلی دارد که این 5 مورد شامل دین به‌عنوان ریشه دارترین بخش هویتی جوامع، دانش، رسانه و فضاهای مجازی، هنر و ادبیات و سبک زندگی عمومی است تا بتوان در این حوزه‌ها از هجمه‌ها جلوگیری کرد و در مواردی که نفوذی اتفاق بیفتد، جلوی گسترش آن را گرفت.

وی با اشاره به پدافند فرهنگی زیرساختی افزود: زیرساخت‌های ما محدود به کالبدی نیست که از آن‌جمله می‌توان به زیرساخت‌هایی مثل بنادر و پالایشگاه‌ها اشاره کرد. ولی زیرساخت‌های فرهنگی در بخش‌های مفهومی مانند مفاهیم ایمان، ولایت و خانواده است. ایمان به خود، تاریخ، هویت و به دین و ولایت به معنای یک شبکه تولید تاریخی و خانواده هم به‌عنوان نهاد اصلی ماندگاری. بنابراین این سه مفهوم به معنای مفاهیم پایه زیرساختی هستند.

صالحی گفت: در کنار این مفاهیم به منابع انسانی زیرساختی هم باید متصل باشیم که مفاخر تاریخی ما هستند و سرمایه‌های انسانی جاری مثل ابن سینا، شیخ مفید، مولوی، ملاصدرا و فردوسی زیرساخت انسانی فرهنگی هستند و همچنین گروه‌های مرجع و شخصیت‌های برجسته نیز در این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند.

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این پرسش که «چگونه می‌توانیم اصول پدافند غیرعامل را در حوزه فرهنگ تطبیق دهیم؟ و معادل‌سازی‌ها در پدافند غیرعامل به حوزه فرهنگ چگونه است؟» ادامه داد: باید دید که چه مقدار قابلیت تطابق‌سازی داریم؟ آیا در حوزه فرهنگ اصل بر استفاده از استتار است؟ و اگر اصل استتار در حوزه پدافند غیرعامل یک اصل باشد، در حوزه فرهنگ هم این مساله باید مورد توجه باشد؛ آیا در حوزه فرهنگ باید همه چیز را عنوان کرد یا می‌توان در این حوزه هم از اصل استتار استفاده کرد؟ حتما باید در جاهایی ابراز عملی داشت، اما اصولی مانند استتار و پراکندگی که در حوزه پدافند غیرعامل مطرح هستند، در حوزه فرهنگ هم نیازمند نوسازی هستند.

وی عنوان کرد: حوزه دیگر پدافند غیرعامل در بخش فرهنگی، فرهنگ‌سازی بوده که مساله بسیار مهمی است که به سه مقوله نیاز دارد؛ اول تولید ادبیات و محتوا، دوم آموزش و سوم عملیات اصلی فرهنگ‌سازی. بنابراین ما باید به سمت خلق ادبیات و تولید محتوا در زمینه فرهنگ‌سازی در رابطه با پدافند غیر‌عامل برویم و نباید فکر کنیم که تکرار واژگانی، به فرهنگ‌سازی ختم می‌شود. مساله دوم آموزش است که باید در آن حوزه هم کار کنیم و حوزه سوم هم عملیات اصلی فرهنگ‌سازی است که به اغنا متصل است. ما نیاز به مرحله اغنا داریم و از این مرحله به باور و از باور به رفتار برسیم.

صالحی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه پدافند غیرعامل اقدامات متعددی را انجام داده و امیدواریم برای تحقق وظایف خود این اقدامات را تکمیل و گسترش دهد.

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بر شناسایی حوزه‌های مختلف از جمله شناسایی ناشران فعال، رسانه‌های فعال، شناسایی وضعیت موجود و به‌طور کلی شناسایی فعالان حوزه پدافند غیرعامل با رویکرد فرهنگی تأکید کرد./998/د102/ق

ارسال نظرات