۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۴۵۸۸۳۹

کتاب «شاه شهیدپرور؟!» در تبریز رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «شاه شهیدپرور؟!» نوشته روح الله رشیدی، با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در تبریز برگزار شد.
کتاب شاه شهیدپرور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مهدی نورمحمدزاده، نویسنده و منتقد فرهنگی امروز در مراسم رونمایی از کتاب «شاه شهیدپرور؟!» به بررسی محتوا و روش نگارش این کتاب پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اقتضای سطحی بودگی در نوشته‌های ژورنالیستی، در این یادداشت‌ها، چنین ضعفی را نمی‌بینیم، نویسنده کوشیده تا از دام سطحی نگریِ ژورنالیستی بگریزد و در این تلاش، موفق بوده است. 


وی افزود: در این کتاب، دسته بندی مناسبی از مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... را ملاحظه می‌کنیم که می‌تواند به عنوان تجربه‌ قابل اعتنای کار مطبوعاتیِ پیوسته و هدفمند، مورد توجه باشد، از جهت تنوع سوژه‌ها و عرصه‌ها، یادداشت‌های این کتاب، برای علاقمندان به کار رسانه و فعالیت ژورنالیستی، می‌تواند راهنمای سوژه‌یابی مناسبی باشد.


نورمحمدزاده رویکرد غالب این کتاب را انتقادی دانست و گفت: مؤلف کوشیده با زبانی صریح و گزنده یادداشت‌هایش را آلوده بی‌اخلاقی و اتهام زنی نکرده و به موشکافی و تحلیل زوایای کمتر دیده‌ شده‌ مسائل بپردازد، یکی از خطوط ثابت نوشته‌های رشیدی، تقابل با جریان تحجر و مقدس‌مآبی است و از سوی دیگر، تکیه بر ادبیات انقلاب اسلامی و امام خمینی رحمةالله علیه نیز به طرز مشهودی وجود دارد.


وی افزود: استناد به متون بر جای مانده از شخصیت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی مانند نادر ابراهیمی، سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور و... نشانه‌ وفاداری رشیدی به خط فرهنگی انقلاب اسلامی است. در جمع‌بندی نکات مربوط به کتاب شاه شهیدپرور؟! می‌توان گفت که این مجموعه «منظومه‌ای از نقدهای درون گفتمانی انقلاب اسلامی» است که تاریخ مصرف ندارد و همواره باید مورد توجه باشد.


همچنین روح‌الله‌ رشیدی، نویسنده کتاب اظهار داشت: آنچه که در این کتاب جمع شده است؛ حاصل یک تجربه‌ پانزده ساله‌ رسانه‌ای است که ریشه در دوران مدرسه و فعالیت فرهنگی در مسجد محل دارد. این مجموعه‌ کوچک، هیچ تناسبی با حجم مسائل منطقه و کشور ندارد. باید بیش از اینها کار کرد. نسل جدید انقلاب، باید وارد میدان شود و از مواریث انقلاب پاسداری کند.


وی افزود: شاهِ شهیدپرور، عنوان متناقض‌نما و سؤال‌برانگیزی می‌نماید. شاید هم به مذاقِ متعارف ما خوش نیاید. شاه و شهیدپروری؟! و این پرسش، آغاز یک تأمل است. تأمل در مناسبات فرهنگی و اجتماعیِ ناکارآمدِ حاکم بر زمانه‌ی ما. و بازخوانی تجربه‌ درخشانِ کار فرهنگی ‌اجتماعی در بستر انقلاب اسلامی. 


رشیدی یادآور شد: کتابِ شاه_شهیدپرور اگرچه مجموعه‌ای از یادداشت‌های ژورنالیستی در موضوعات متعدد است، اما همه‌ این یادداشت‌ها، واجدِ روحی واحد با رویکردی انتقادی‌اند. نویسنده‌ این یادداشت‌ها، روزنامه‌نگاری تجربی‌ است که در یک دهه‌ گذشته، انبوهی از مسائل اجتماعی و فرهنگی را در قالب یادداشت‌های کوتاهِ انتقادی مورد توجه قرار داده‌ است بنابراین، این مجموعه را می‌شود مروری سریع بر صورت‌مسأله‌های متنوع و‌ متکثر محلی و ملی دانست./935/پ202/ق

 

ارسال نظرات