۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۶۲۳۹۱
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

راهپیمایی میلیونی اربعین تجلّی وحدت ادیان آسمانی/ پخش اذان در پارلمان رژیم صهیونیستی

استقبال باشکوه عاشقان حسینی از مراسم پیاده‌روی اربعین، تجلیل از آیت الله سیستانی به عنوان رمز وحدت و ضامن امنیت عراق، ممنوعیت پخش اذان از قبله اول مسلمانان مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ‌ بخش بین‌الملل: تاکید علما و مراجع بر لزوم بهره‌وری هرچه بیشتر از مراسم اربعین، ممنوعیت پخش اذان از قبله اول مسلمانان، تلاش برای حذف اسلام از قانون اساسی بنگلادش، مخالفت جریان‌های سیاسی و مذهبی جهان اسلام با انتخاب ترامپ، افزایش خشونت علیه مسلمانان بعد از انتخاب ترامپ مهمترین اخبار هفته گذشته بود که در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار را مرور خواهیم کرد: 

اربعین حسینی نماد وحدت امت اسلامی
میلیون‌ها زائر از سراسر جهان به مناسبت اربعین سیدالشهدا (ع) با راهپیمایی گسترده که تاکنون در جهان بی‌سابقه بوده است، راهی کربلا شده‌اند تا بزرگ‌ترین اجتماع انسانی را در این مکان مقدس رقم بزنند.
اقامۀ نماز جماعت مشترک ازجمله طرح‌هایی است که با حضور ده‌ها میلیون زائر حسینی در قالب این حرکت باشکوه در مسیر حرم امام علی (ع) در نجف اشرف تا حرم حسین(ع) در کربلای معلی اجرا شده است.
در همین راستا سومین کنگره بین‌المللی «بررسی مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی» با مشارکت شخصیت‌ها و پژوهشگرانی از ۷ کشور جهان در مسجد کوفه برگزار شد.
آیت الله شیخ بشیر النجفی یکی از مراجع تقلید نجف اشرف با اشاره به جایگاه اربعین حسینی در اسلام خاطرنشان کرد که "اربعین فرصتی برای تجدید پیمان با رسول اکرم (ص) است."
از سوی دیگر آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق، اربعین را دارای معنویت ویژه دانست و تصریح کرد که "معنویت این مراسم بزرگ باید در زندگی اجتماعی بازتاب داشته باشد."
حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی نیز بر ضرورت پوشش بهتر رسانه‎ای مراسم اربعین تاکید کردو بیان داشت که "حقیقت این مراسم باید به جهانیان نمایش داده شود."
جمیل الکربلائی رییس دادگستری کربلا با اشاره به عظمت مراسم اربعین حسینی و در کنار هم قرار گرفتن مواکب ایرانی و عراقی، گفت: «وحدت و همبستگی دو ملت ایران و عراق با محوریت سیدالشهدا(ع) در ایام اربعین جلوه گر است.»
حنا حسناوی عضو شورای استانداری کربلا نیز در مصاحبه اختصاصی با رسا با بیان عظمت اربعین و راهپیمایی بزرگ میلیونی در این مسیر، گفت: «سیدالشهدا(ع) محور وحدت و وفاق میان امت اسلامی است و از این ظرفیت باید برای همدلی میان جامعه بزرگ جهان اسلام بهره برد.»
حجت الاسلام علی کورانی روحانی لبنانی اما تاکید کرد که "با وجود همه توطئه ها و هشت سال جنگ برای کینه ورزی بین ملت ایران و عراق، زیارت اربعین باعث وحدت هرچه بیشتر دو ملت شد."
یونادم کنا یکی از اعضای مسیحی پارلمان عراق با اشاره به آثار و پیامدهای اربعین حسینی در جهان خاطرنشان کرد: «زیارت اربعین حسینی عامل وحدت ملت‎ها است.»
جانثاری مدیر مدرسه علمیه حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: «خدا، پیامبر(ص) و قبله واحد نقاط مشترک زائران اربعین است، ما با تکیه بر این مسائل می‌توانیم به یکدیگر نزدیک شده و خود را برای ساختن تمدن بزرگ اسلامی آماده کنیم.»
همکاری میان ایران و عراق نیز از دیگر مسائل مهم مطرح شده در سخنان مسؤولان دو کشور بود. معاون استاندار کربلا افزایش همکاری های فی مابین ایران و عراق را با محوریت سیدالشهدا(ع) مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: «وحدت زیر بیرق امام حسین(ع) موجب وحدت دو ملت ایران و عراق می شود واین یک سرمایه بزرگ و مهم است. ورود زائران اربعین به کشور به درستی انجام شده است.»
در راستای خدمت رسانی بهتر به عزاداران حسینی، زائرسرای جدید ویژه ایام اربعین با ظرفیت 25 هزار زائر با حضور جمعی از مقامات و مسؤولان عراقی وایرانی در خیابان کمربندی نجف افتتاح شد.
از سوی دیگر آشپزخانه های ویژه آستان مقدس علوی روزانه نیم میلیون بسته غذای تبرکی میان زائران اربعین توزیع می‎کند.
اهل تسنن عراق نیز در مسیرهای منتهی به کربلای معلی به پذیرایی از عاشقان امام حسین (ع) می پردازند.
این در حالی است که وزارت کشور عراق از ورود بیش از یک و نیم میلیون زائر عربی و خارجی(غیر از ایرانیان) به این کشور خبر داد و تاکید کرد که اقدامات قانونی ویژه ورود زائران اربعین به کشور به درستی انجام شده است. جمعی از شیعیان نیجریه با حضور در راهپیمایی اربعین حسینی، عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) و نیز رهبر معنوی خود، شیخ ابراهیم زکزاکی به منصه ظهور رساندند.
وضعیت امنیتی در ایام اربعین مطلوب گزارش شده است با این حال اما ارتش عراق با استناد به اطلاعات دقیق ارائه شده از سوی دستگاههای اطلاعاتی، موفق شد نقشه گروه تروریستی داعش را برای هدف قراردادن زواری که قصد دارند با پای پیاده عازم کربلا شوند، خنثی کند.
شیعیان شهرهای لوتن، بیرمنگام و لندن همزمان با زائران کربلا در شهر «بردفورد» انگلیس گردهم آمدند و اربعین شهادت امام حسین(ع) و شهدای کربلا را با برگزاری دسته عزاداری گرامی داشتند.

از انتخاب ترامپ تا اظهارنظرهای متفاوت درمورد انتخاب ریاست جمهوری آمریکا
هرچند که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی رسید اما با بررسی نظرات گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی در جهان اسلام به این نیتجه خواهیم رسید که همگی معتقدند انتخاب وی هیچ تغییری را در قبال سیاست‌های این گروه‌ها ایجاد نخواهد کرد.
در همین راستا تشکیلات خودگردان فلسطین با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به او در خصوص عملی کردن وعده خود مبنی بر انتقال سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی از شهر تل آویو به قدس اشغالی هشدار داد.
اسامه حمدان مسؤول روابط خارجی حماس نیز ضمن اشاره به قدرت ملت فلسطین برای مطالبه و دستیابی به حقوق خود، تصریح کرد: «برای مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی بر دولت آمریکا در هیچ دوره‌ای تکیه نمی‌کند.»
همچنین جریان الوفاء الاسلامی از جریان های معارض رژیم آل خلیفه تأکید کرد که "سیاست آمریکا در قبال بحرین و منطقه با روی کارآمدن ترامپ تغییر نخواهد داشت."
در مقابل اما بشار اسد رییس‌جمهور سوریه با بیان این که فعلا نمی توان قضاوتی دربارۀ مواضع ترامپ دربارۀ سوریه داشت، اظهار داشت که "اگر او به جنگ تروریسم رود، مانند بسیاری دیگر از کشورها، می تواند هم پیمان سوریه شود."
استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا هشدار داده است که "اتخاذ سیستهای یک جانبه" برای آمریکا و اروپا گزینه مناسبی نیست.
با وجود این اظهار نظرها اما دونالد ترامپ، رییس‌جمهور جدید آمریکا برای اولین بار به‌صورت عمومی اعلام کرد که "آزار و اذیت مسلمانان را متوقف کنید."
این اظهارات زمانی اهمیت می‌یابد که بدانیم جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان آمریکا در این کشور به 70 درصد رسیده است.
در همین راستا اعضای گروه جوانان مسلمان شهر «مورفریزبورو» در ایالت «تنسی» آمریکا در واکنش به حوادث اسلام‌ستیزانه بعد از انتخاب «ترامپ» برنامه‌ای را با عنوان «به سوی دوستی و احترام» در میدان اصلی این شهر برگزار کردند.
اظهارات ترامپ اما تاثیری در دیدگاه حجت الاسلام شیخ حسان عبدالله رییس شورای اداری تجمع علمای مسلمان لبنان نداشت. وی سیاست تک قطبی آمریکا را عامل اصلی مشکلات ملت های جهان به ویژه محرومان دانست.
در این میان اما عناصر گروه های تروریستی نظیر طالبان و داعش قصد دارند از شوکی که با پیروزی "دونالد ترامپ،" نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات آمریکا به مردم وارد شد به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای جذب نیرو در میدان های نبرد استفاده کنند.

عراق: آیت الله سیستانی ضامن امنیت عراق
حجت الاسلام شهرستانی نماینده حضرت آیت الله سیستانی که به کشورهای اروپایی سفر کرده است ضمن بازدید از کلیسای انگلیکان فرانسه تصریح کرد که "این مرجع تقلید مدافع اصلی مسیحیت است. "
در همین راستا عادل عبدالمهدی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق نیز طی سخنانی آیت الله سیستانی را ضامن امنیت این کشور دانست و گفت: «آیندگان بیشتر از ما این مرجع تقلید را یاد خواهند کرد. این مرجع تقلید فتنه‎ و مشکلات بسیاری را به صورت آشکار و پنهان و به دور از هیاهوی رسانه‎ها از ملت عراق دفع کرد.»
مبارزه با تروریسم همچنان از مهمترین اخبار این روزهای عراق است. احمد الجبوری، نماینده پارلمان عراق، اظهار داشت: «گروه داعش فقط به رسانه ها و شبکه های ماهواره ای که از این گروه تروریستی حمایت می کنند، اعتماد دارد و در همین راستا اجازه پخش برنامه شبکه الجزیره را به ساکنان موصل داده است.»
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق نیز با اشاره به مساله تروریسم خاطرنشان کرد که "سازمان ملل متحد باید در مبارزه با تروریسم به مردم این کشور کمک کند."

لبنان: تجلیل از مقام شهدای مقاومت
روز شهید در لبنان با برگزاری مراسم از سوی جریان‌های مختلف سپری شد. شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان پس از نشست شورای اجرایی این جمعیت، با اشاره به فرارسیدن روز شهید گفت: «اگر خون شهدای مقاومت نبود، این کشور تا مرز نابودی پیش می رفت.»
حجت الاسلام شیخ محمد یزبک رییس شورای شرعی حزب الله که همه تغییرات رخ داده در منطقه و جهان به فضل خون شهدا صورت می گیرد.
شیخ حسام العیلانی از روحانیان اهل تسنن لبنان به موضوع انتخاب میشل عون اشاره کرد. وی "تشکیل دولت جدید بدون سنگ اندازی سایر گروه های سیاسی را خواستار شد."
شیخ محمد کنعان رییس دادگاه های شرعی جعفری لبنان نسبت به طرح برخی رسانه ها برای فروپاشی کانون خانواده مسلمان هشدار داد.
شیخ عبداللطیف دریان مفتی لبنان در دیدار حجت الاسلام شیخ محمد کنعان رییس دادگاه های شرعی جعفری این کشور بر لزوم پایبندی به احکام صادره در دادگاه ها با وجود اختلاف دیدگاه فقهی مذاهب تأکید کرد.  
شیخ عبدالناصر الجبری از علمای اهل تسنن و عضو جنبش امت لبنان با اشاره به اوضاع بحرانی جوامع اسلامی از مقاومت اسلامی به عنوان بهترین الگوی فرهنگی و جهادی یاد کرد.

فلسطین: ممنوعیت پخش اذان در مسجدالاقصی
کابینه رژیم صهیونیستی دو قانون نژاد پرستانه را به تصویب رساند. یکی از این قانون‌ها مربوط به جلوگیری از پخش اذان از مساجد قدس و دیگری مربوط به مصادره اراضی فلسطینیان در کرانه باختری است. شیخ محمد حسین مفتی اعظم قدس و سرزمین‌های فلسطین تصویب قانون منع پخش اذان از قدس در کابینه رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت بر ضرورت حفظ هویت قدس تاکید کرد و اظهار داشت: «تلاش برای تغییر هویت و الحاق قدس به رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است.»
خلیل تفکجی کارشناس مسائل شهرک سازی گفت که فلسطینیان نسبت به اجرای طرح های جدید شهرک سازی رژیم صهیونیستی بسیار نگران هستند که خطرناکترین آنها "نمای قدس" نام دارد. وی افزود: «دلیل این نگرانی به پیامدهای ساخت شهرک های رژیم صهیونیستی جدید برمی گردد، زیرا در صورت ساخت و ساز شهرک های یهودی در بیت المقدس یک واقعیت جدید در آن شکل می گیرد و بافت جمعیتی و جغرافیایی و ساختار سیاسی آن دستخوش تغییر می گردد و فلسطینیان ساکن قدس به یک اقلیت غریب مبدل می شوند.»
بنیاد مسجد الاقصی و قدس در اردن، طرح رژیم صهیونیستی مبنی بر ممنوعیت پخش اذان از مساجد در بیت المقدس (قدس) را اعلام جنگ علیه اسلام و مسلمانان دانست.
از سوی دیگر «احمد الطیبی»، نماینده عرب کنست در اعتراض به پیش‌نویس قانون منع پخش اذان در مساجد قدس، در صحن کنست رژیم صهیونیستی پشت تریبون رفت و اذان داد.
محمد گورمز رییس سازمان امور دینی ترکیه نیز، طرح ممنوعیت صدای اذان از مساجد در رژیم صهیونیستی را انکار وجود اسلام در این شهر مقدس خواند.
در همین راستا محمد اغباريه، وکیل شیخ رائد صلاح رییس جنبش اسلامی فلسطین در اراضی اشغالی 1948 گفت که وی در اعتراض به رفتار غیرانسانی نیروهای صهیونیستی با اسرا اعتصاب غذا کرد.
ده ها فلسطینی نیز به درخواست بنیاد «مهجه القدس» برای ابراز همبستگی با "زندانیان اداری" در زندان‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه تظاهرات کردند.

سایر کشورهای اسلامی
بحرین: آل خلیفه به شیعیان این کشور هشدار داد یا هر چه زودتر ایستگاه‌های صلواتی خود را جمع کنند یا اینکه دولت اقدام به این کار خواهد کرد.
حجت الاسلام شیخ جاسم الخیاط از روحانیان بحرین نسبت به توهین یکی از روزنامه های این کشور به علمای شیعه واکنش نشان داد.وی گفت: تکفیر دیگران از بزرگترین خطرهایی است که وحدت امت را در معرض خطر قرار داده و فتنه و کینه را در جامعه گسترش می دهد.
مصر: احمد طیب شیخ الازهر خواستار تشکیل کمیته ای متشکل از 30 تن از علمای بزرگ الازهر و اساتید دانشگاه و مفتی های کنونی و سابق مصر شد تا آنان در باره مسائل مختلف جامعه و بر اساس موقعیت زمان نظر بدهند.
اسامه الازهری مشاور رییس جمهور مصر مبارزه با اندیشه‎های تکفیری، تروریستی و افراطی را وظیفه علما و رهبران جهان اسلام خواند.
شوقی علام مفتی مصر در دیدار با مفتیان یونان خاطرنشان کرد که دار الافتای مصر از تکنولوژی روز برای نشر اسلام استفاده می‎کند.
قطر: سالم الحرمی سردبیر روزنامه قطری 'الشرق' در پی منتشر کردن یک توییت انتقادی از عربستان٬ ناچار شد از سمت خود در این روزنامه استعفا کند.
پاکستان: حجت الاسلام سید علی رضوی روحانی برجسته شیعه پاکستان و دبیر مجلس وحدت مسلمین در گلگت خواستار آزادی فوری حجت الاسلام مرزا یوسف حسین رییس کمیته واکنش ملی شیعیان پاکستان شد.
میانمار: هم‌زمان با ادامه سرکوب مسلمانانِ روهینگیا در میانمار، تصاویر ماهواره‌ای جدید از آتش زدن صدها ساختمان متعلق به آنها در روستاهای غربی این کشور حکایت دارند.
مراکش: هتک حرمت قرآن کریم در مسجدی واقع در در محله «لیساسفه» شهر «کازابلانکا»ی مراکش که برای چندین بار در یک ماه اخیر رخ داد با خشم و عصبانیت مردم این کشور مواجه شده است.
نیجریه: در ادامه سیاست سرکوب مسلمانان، پلیس نیجریه 10 مسلمان شیعه را در این کشور به قتل رساند.
عربستان: دولت عربستان با تمام توان تلاش می کند تا به جنگ تقریبا بیست ماهه خود علیه یمن ماهیت اسلامی طائفه ای ببخشد و افکار عمومی جهان اسلام را ضد یمنی کند.
بنگلادش: حزب حاکم «بنگلادش» برای حذف اسلام از قانون اساسی این کشور طرحی را تسلیم پارلمان کرده است./981/ب952/ک

 

ارسال نظرات