۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۴۶۲۵۷۴
روحانی انقلابی بحرین در گفت‌و‌گو با رسا مطرح کرد؛

همایش جهانی اربعین زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت است/ ترس حکام عرب از ترویج گفتمان حسینی در جهان اسلام

روحانی انقلابی بحرین اظهار داشت که اربعین حسینی فرصت مناسبی است تا مبلغان دینی خطر اختلاف و ایجاد چنددستگی در میان امت اسلامی و نیز ضرورت وحدت اسلامی را برای مردم تبیین کنند.
شیخ رائد الستری

حجت الاسلام شیخ رائد الستری از روحانیان انقلابی بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به آنکه زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین به یکی از آداب و رسوم مذهبی تمامی مسلمانان تبدیل شده گفت: راهپیمایی اربعین که با حضور جمعیت میلیونی مردم از سراسر جهان رخ‌داده است را باید تحلیل کرده و درصدد علت این جاذبه بود. به نظر من علت این استقبال چشمگیر در ابتدا شخصیت حسین‌بن‌علی(ع) و در وهله دوم چند بعدی بودن نهضت عظیم حسینی است به گونه‌ای که هرکس در این حرکت تامل می‌کند تکامل و تنوع را در تمامی ابعاد و سطوح مختلف این نهضت جهانی درک می‌کند.

وی افزود: مبادی که منجر به شکل‌گیری انقلاب حسینی شد همان مبادی اسلامی است که تمامی مسلمانان را به دور خود جمع کرده است؛ همان مبدئی که حسین از آن به عنوان امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت اسلامی نام برده است. این ویژگی‌ها هرچند که پایه و اساس اسلام است اما اختصاص به یک مذهب خاص اسلامی نداشته بلکه برای تمامی مسلمانان جاذبه دارد.

ترس حکام عرب از الگوپذیری مسلمانان از نهضت حسینی
روحانی انقلابی بحرین با تشریح مبادی انسانی نهضت حسینی خاطر نشان کرد: در بعد انسانی ما شاهد مبارزه با ظلم و فساد هستیم. با وجود تمامی تنوعات مذهبی و قومیتی اما حسین‌بن‌علی (ع) نوه رسول گرامی اسلام (ص) است و این خود ویژگی دیگری است که این همه عاشق را به کربلا کشانده است.

شیخ الستری با بیان آنکه برخی شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های بیگانه درصدد سیاسی جلوه دادن حرکت مسلمانان در روز اربعین هستند، اظهار داشت: هدف از طرح چنین مباحثی از سوی رسانه‌ها و حاکمان کشورهای عربی ایجاد اختلاف در امت اسلامی و جلوگیری از فراگیر شدن نهضت حسینی است. این سخنان در واقع نوعی عقده گشایی و تنگ نظری است چون آنها می‌بینند که میلیون‌ها زائر با مذاهب مختلف در این مراسم شرکت می‌کنند و ممکن است که مردم با الگوپذیری از این اجتماع عظیم مردمی، علیه حاکمان ظالم قیام کنند لذا آنان از شکل‌گیری چنین حرکاتی احساس وحشت و نگرانی می‌کنند. مشابه این اقدامات در زمان خود معصومین (علیهم السلام) نیز وجود داشت تا آنجا که امام حسین(ع) را متهم به خروج از دین کردند.

اربعین حسینی نماد وحدت و تقریب مذاهب اسلامی است
روحانی بحرینی ادامه داد: اگر آنها با دید منطقی و به‌دور از تعصب به موضوع زیارت اربعین نظر کنند، بنده معتقدم که از منظر جامعه شناسی می‌توان از این نهضت برای تقریب و وحدت امت اسلامی و دوری از اختلاف بهره‌برداری مناسب کرد همانگونه که قرآن در آیه 64 سوره آل عمران (قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ)  به ما سفارش کرده که تحت کلمه واحده که همان پرستش خدا و دوری از شرک و بت‌پرستی است جمع شویم. لذا مراسم اربعین باید فارغ از این نظرات خصمانه به سمت هدفش که همان اصلاح امت اسلامی و وحدت و همدلی است پیش برود.

وی با بیان آنکه اجتماع عظیم مردم در روز اربعین می‌تواند زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) باشد تصریح کرد: ارتباط مستقیمی میان نهضت حسینی و فراهم شدن مقدمات ظهور وجود دارد. اگر تاریخ را به دقت مطالعه کنیم به این نکته می‌رسیم که انتخاب کربلا از سوی امام حسین(ع) به صورت تصادفی و اتفاقی نبود. امام حسین(ع) می‌توانست شهرهای دیگری را نیز برای عزیمت انتخاب کند اما حضرت با آن عصمت و بینش الهی که داشتند آینده را دیده و می‌دانستند که این سرزمین روزی محل تجمع عاشقان مهدی موعود خواهد شد. با پیاده روی اربعین حسینی میلیون‌ها انسان برای تجدید بیعت با آرمان‌های سیدالشهداء و نصرت و یاری امام زمان(عج) پا به این سرزمین مقدس می‌گذارند. اربعین سفر عاشقی است که به سوی معشوقش رهسپار می‌شود.

ضرورت طرح مسائل مهم جهان اسلام در اربعین
شیخ الستری در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر لزوم استفاده از این فرصت برای مطرح ساختن مسائل مهم و اولویت‌های امروز جهان اسلام گفت: اجتماع عظیم اربعین یکبار در سال رخ می‌دهد لذا نهادها، سازمان‌ها، موسسات و ارگان‌های دینی باید از این فرصت طلایی بهترین استفاده را ببرند. یکی از اقدامات بسیار خوبی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده مساله حضور حداکثری روحانیان و علما در پیاده روی اربعین و پاسخ به سوالات دینی، فقهی، عقیدتی و سیاسی مردم است. این حرکت‌ها باید بیش از پیش ادامه پیدا کند. مبلغان باید خطر اختلاف و ایجاد چنددستگی در میان امت اسلامی و نیز ضرورت وحدت اسلامی را برای مردم تبیین کنند. شکر خدا مراجع عظام نیز همواره در بیانات و سخنانشان بر این نکته تاکید داشتند. باید دقت کنیم که مسائل مهم جهان اسلام همانند مساله فلسطین و قدس نباید از اذهان مردم پاک شود و همواره باید در چنین تجمعاتی بر لزوم آزادسازی قدس شریف تاکید کنیم./981/ب914/ک

گفت‌و‌گو: محمد رایجی

ارسال نظرات