۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۴۶۴۸۹۹

کتاب عدالت و حقوق منتشر شد

کتاب عدالت و حقوق از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد.
کتاب عدالت و حقوق

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «عدالت و حقوق» به قلم حسینعلی بای از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر شد.

 عدالت واژه‌ای مقدس است که همة ادیان در صدد تحقق آن بوده‌اند و قرآن هدف از ارسال رسل و انزال کتب آسمانی را اقامة قسط و عـدل در جامعه می‌داند: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط». چنان‌‌که تمامی مکاتب بشری نیز حداقل در سخن آن را محترم شمـرده، ادعـای حـرکت به سـوی آن را دارنـد و طلایه‌داران تمامی تحولات حقوقی، اعم از ماهوی و شکلی و ملی و بین‌المللی پرچم فراهم‌سازی بستر و سازوکاری مناسب در جهت اجرای عدالت را بر دوش می‌کشند؛ اما باید گفت، عدالت مفهومی سهل و ممتنع است، زیرا اینکه عدالت چیست، مصـادیق آن کـدام اسـت، چه سنجـه‌هایی برای تشخیص آن وجود دارد، سازوکار مناسب برای اجرای آن چیست و... از اموری هستند که بسیار دربارة آنها سخن گفته شده است، اما راه همچنان پیمودنی است.

در این کتاب، موضوعات مختلفی از بحث عدالت حقوقی شامل «اجرای عدالت، احسـاس عدالت»، «عدالت و حقـوق»، «حق و عدالت در اندیشة استـاد مطهری»، «نسبت میـان عدالت و حقوق بشر»، «اصـل فردی‌کـردن مجازات‌ها؛ تبعیضی فاحـش یا عدالتـی عادلانه‌تـر»، «استقلال بازپرس در انجام تحـقیقات مقـدمـاتی و تأثیـر آن در تحـقق دادرسـی عادلانـه‌تـر» و «راهکارهای تأمین عدالت» بررسی شده است.

کتاب «عدالت و حقوق» در 232 صفحه با قیمت 19000 تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات