۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۶۷۳۸۰

بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا در یک کتاب

کتاب «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا» از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است.
کتاب «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا»، احمدرضا آقادادی از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است.

مقدمه، زیارت عاشورا، زیارت لغت، انواع زیارت، فواید زیارت چیست؟، آداب زیارت، حدیث زیارت عاشورا، نکاتی درباره کیفیت زیارت عاشورا، آیا زیارت عاشورا حدیث قدسی است، بحثی پیرامون سلام در زیارت، ملاک دوستی و دشمنی، مهدویت در زیارت عاشورا، ملاک آبرو، لعن و برائت در زیارت عاشورا، دشمن‌شناسی در زیارت عاشورا، شفاعت در زیارت عاشورا و کتابشناسی زیارت عاشورا از جمله عناوینی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است:

زیارت عاشورا را که به عنوان یکی از مرزهای عقیدتی شیعه دارای مفاهیم بلند و در بردارنده ارکان اعتقادی تشیع است، چندیست که با بی‌مهری عده‌ای از کسانی واقع شده که خود را از دوستان و محبان اهل بیت علیه السلام می‌دانند و لکن قاصرا و به احتمال اقوی مقصرا آب در آسیاب دشمن وهابی ریخته و با سخنان و مکتوباتشان جز قلب آل الله و دوستان ایشان را به درد نیاورده‌اند.

در چنین شرایطی من که اقل طلاب و احقر کسانی بودم که دستی بر قلم داشته تحقیقی در این زمینه به انجام رسانیده بودم، برخورد لازم دیدم که نتیجه تحقیق خویش را در معرض عموم قرار دهیم.

به همین سبب نزدیک به یک اربعین هر شب پیرامون این زیارت عالیه در یکی از مراکز مهم مذهبی اصفهان به سخنرانی پرداخته و پس از این جلسات بود که دوستان عزیز و برادران بزرگوار با پیاده کردن نوارها آن سخنرانی‌ها و ویرایش آن جهت انتشار، متن مذکور را در اختیار حقیر قرار دادند و بنده نیز حین بازبینی مطالب دیگری به آن افزودم.

این کتاب با بررسی منابع غنی شیعه، نام کتاب‌های معتبری که حدیث شیعه را نقل کرده‌اند ذکر نموده و با دقت خاصی فرازهای این زیارت را بحثی قرآنی؛ روایی مورد کنکاش قرار داده است.

در پاره‌ای از عنوان «آیا زیارت عاشورا حدیث قدسی است؟» می‌خوانیم:

 حدیث قدسی به روایتی می‌گویند که امام معصوم یا پیامبری آن را قول خداوند نقل می‌کند. تفاوت حدیث قدسی با‌ آیات قرآن چیست؟ اولا حدیث قدسی معجزه نیست؛ اما قرآن معجزه الهی است و بشر از آوردن آیه‌ای چون آن عاجز است، لذا قرآن در جاهای مختلف تحدی کرده و فرموده اگر شک دارید که این آیات از جنب خداوند نازل شده است یک سوره همانند آن بیاورید.

ثانیا قرآن فقط به قلب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است؛ اما حدیث قدسی از دیگر پیامبران و ائمه علیهم السلام نیز صادر شده است.

شیخ حر عاملی در کتاب جواهر السنیه فی کلیات احادیث القدسیه تحت عنوان کلیات احادیث قدسی ترجمه شده است، به جمع آوردن این احادیث قدسی همت گماشته است.

در کتاب مصباح المجتهد شیخ طوسی و بحارالانوار علامه مجلسی، روایتی از حضرت صادق علیه السلام مبنی بر قدسی بودن زیارت عاشورا به روایت سیف بن عمیره و صفوان بن مهران نقل شده است.

نجاشی از بزرگان علم رجال است به همراه محقق اردبیلی در جامعه الرواة؛ درباره این دو روای نوشته‌اند:‌«ثقه و مورد اعتماد هستند.»

در بخشی دیگر از این عناوین می‌خوانیم: زیارت عاشورا از جایگاه صدور در کانون توجهات بزرگان و علمای جلیل القدر شیعه بوده و کتاب‌های بسیاری از کتب موثقین شیعه این زیارت و حدیث آن را به طور مبسوط نقل کرده‌اند و این نیست مگر به خاطر اعتماد به این حدیث و عظمت عبارت صادره در آن که همه بزرگان را به آن ادب داشته است.

لذا در این شرایط، اگر به فرض در سند حدیث ایرادی هم باشد (که نیست) با این همه توجهی که بزرگان به آن داشته‌اند آن شبهه موضوعاً برطرف می‌شود. همان‌طور که در فقه می‌گویند اگر روایت با سندی عالی مورد اعراض و بی‌تفاوتی علما قرار گیرد از ارزش آن کاسته می‌شود و بالعکس هر چه حدیث ضعیف باشد لکن مورد توجه علما قرار گیرد بر حسن آن افزوده می‌شود.

گفتنی است، کتاب «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا» با شمارگان 3000 نسخه، در 208 صفحه، به قیمت 7 هزار تومان از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است./998/ن602/ق

ارسال نظرات