۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۴۶۸۴۸۸
از سوی انتشارات لیلة‌القدر؛

اثر مرحوم صفایی حائری با عنوان «صراط» منتشر شد

کتاب صراط نوشته مرحوم صفایی حائری از سوی انتشارات لیلة‌القدر منتشر شد.
کتاب صراط

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب صراط نوشته مرحوم علی صفایی حائری(عین . صاد) از سوی انتشارات لیلة‌القدر منتشر شد.

این کتاب از 11 فصل تشکیل شده که عناوین آن به شرح ذیل است:

خلوت و توجه، فکر: شناخت معبود‌ها، عقل: سنجش معبود‌ها، ملاک انتخاب، ایمان و انتخاب، جهاد و مبارزه، بلا و ضربه‌ها، عجز و اضطرار، اعتصام و استعانت، صراط و گروه‌ها.

در بخشی از عنوان «ملاک انتخاب» این کتاب می‌خوانیم: حق در لغت، در برابر باطل، در برابر ظلم، در برابر متزلزل آمده است و در نتیجه سه مفهوم هدف‌داری و عدل و ثبات در آن نهفته است... در مجموع این مفهوم حق است، ولی ما در مصداقش سخن داریم که این حق با این خصوصیات را چگونه بشناسیم و از کجا به آن برسیم...و آن را بیابیم. این حق در کجاست که ما می‌گوییم: حقش نبود، زیاد بارش کردند. می‌گوییم: این حرف حق است. این برنامه باطل است و...

راستی اگر همه‌چیز با حق محاسبه می‌شود، حق خودش چگونه به دست می‌آید...؟

1. آیا حق بر اساس هوس ما شکل می‌گیرد. هرچه من خواستم همان حق است...؟

2. آیا حق بر اساس فکر من و عقیده من مشخص می‌شود، که عقیده هر کس محترم است...؟

3. آیا حق در رابطه با دوره‌های تاریخی و شرایط اجتماعی نمودار می‌شود...؟

4. آیا حق در رابطه با نظام حاکم بر جهان و هماهنگی با آن نظام مطرح می‌شود...؟

این احتمال‌ها کدامش معیار مشخص‌کننده حق است. اگر حق را با آدم‌ها و با حرف‌ها و یا عمل‌ها می‌توان مشخص کرد، آیا می‌توان گفت هر‌ کس برای خودش حق دارد و مفهوم حق نسبی است یا آنکه باید به یک معیار ثابت و عمومی و همه‌گیر، رو بیاوریم.

همان‌طور که در برخوردها به دست می‌آید، بعضی‌ها هوس خود را و یا عقیده خود را معیار حق می‌شمارند و بعضی دیگر حق را وابسته به شرایط متحول جامعه می‌شناسند و بعضی دیگر در رابطه با نظام حاکم بر جهان آن‌ها را مطرح می‌سازند.

در بخشی دیگر از این کتاب با عنوان«صراط» آمده است: بیچارگی ما در این است که می‌خواهیم از استدلال و اشراق و عرفان و شریعت و طریقت به او برسیم. این‌ها مارا جز به خودشان نمی‌رسانند. و این است که پس از یک‌عمر، جز خستگی، جز غرور، جز نخوت و نمایش، حاصلی نداریم.

هنگامی‌که به کشف و شهودی می‌رسیم، به تسخیر و قدرتی می‌رسیم، به صنعت و دانشی می‌رسیم، آن چنانیم که نگو و خیال می‌کنیم که رسیده‌ایم و به‌حق راه‌یافته‌ایم، درحالی‌که نه فقه و اصول، نه تفسیر و نه کلام، نه حکمت و نه اشراق و نه عرفان و سلوک، هیچ‌کدام ما را نمی‌رسانند و آنچه مارا می‌رساند، عبودیت است و اطاعت است.

اطاعت هم امر می‌خواهد، تا دستوری نباشد امتثالی نیست، اطاعتی نیست.

امر او هم از میان کار‌ها به آن کاری تعلق می‌گیرد که مهم‌ترین است. در هرلحظه بیش از یک امر نیست و این امر به آن کاری تعلق ‌گرفته که اهمیت بیشتری دارد.

و کاری اهمیت بیشتر دارد که زمانش محدود اشد. جبرانی و بدلی نداشته باشد. صاحبش بی‌ظرفیت تر باشد و نیازمندتر و یا مفیدتر.

تو در هرلحظه باید تمامی کارها و امکانات را در نظر بگیری و ز میان این‌همه، مهم‌ترین را انتخاب کنی. اگر مردد ماندی و ترجیح ندادی، اختیار با توست و اگر امروز رجحان را در کاری یافتی و فردا رجحان را درجایی دیگر دیدی، به آن روی بیاور و اسیر کار دیروز نباش و اگر در رجحان کار سابق شک کردی، به شک اعتنا نکن، یقین را با یقین دیگر بشکن.

گفتنی است، کتاب صراط نوشته مرحوم علی صفایی حائری با شمارگان 2000 نسخه در 204 صفحه و قیمت 8500 تومان از سوی انتشارات لیلة‌القدر منتشر شده است./841/پ202/ق

ارسال نظرات