۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۴۷۳۰۰۲
با انتشار کتاب مسافر قبله تبیین شد؛

آداب سفر عمره و حج از نگاه اهل بیت

کتاب مسافر قبله؛ آداب سفر عمره و حج از نگاه اهل بیت علیهم السلام تألیف سیدجعفر صادقی فدکی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
کتاب مسافر قبله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب مسافر قبله را که به تبیین آداب سفر عمره و حج از نگاه اهل بیت علیهم السلام می پردازد، به قلم سیدجعفر صادقی فدکی منتشر و روانه بازار نشر کرد.

عمره و حج، از جمله تعالیم و تکالیف عظیم الهی است که خیر دنیا و آخرت را برای همه انسان ها، اعم از حج گزاران و دیگر انسان های روی کره زمین به دنبال دارد. گام نهادن در این سفر و انجام دادن مناسک عمره و حج، همه گناهان و آلودگی های انسان را پاک می کند.

در مقدمه این اثر آمده است: زیارت خانه خدا و قبور اولیای الهی در این سفر، سبب از میان رفتن فقر و فلاکت شده و موجبات بهره مندی زائران از مواهب مادی و دنیوی را فراهم می کند. کعبه و سفر حج، از اسباب مهم بقای بشر است و حیات مادی و دنیوی را فراهم می کند.

عمده ترین آداب این سفر الهی در این کتاب بیان شده است تا حج گزاران و زائران، با آگاهی لازم در این سفر الهی قدم گذارند و مناسک عمره و حج خود را به طور شایسته و آن گونه که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام فارش کرده اند، به جا آورند.

نویسنده اثر در بخشی از مقدمه آن تصریح می کند که در این پژوهش، سعی شده است تا همه مطالب با استناد به معارف وحیانی و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باشد و از پرداختن به مباحث ذوقی و برداشت های ذهنی و سلیقه ای اجتناب شود.

کتاب مسافر قبله (آداب سفر عمره و حج از نگاه اهل بیت علیهم السلام) در چهار فصل تنظیم شده است: فصل نخست، به مباحث کلی و مقدماتی این موضوع اختصاص یافته و در آن، اهمیت و جایگاه سفر عمره و حج و اهداف و مقاصد این سفر بیان شده است.

سبب طرح این مباحث قبل از شروع آداب سفر، آن است تا حج گزاران و زائران این سرزمین، نخست به اهمیت و عظمت سفرشان و نیز با اهداف آن آشنا شوند؛ زیرا تا فرد شناخت کافی به جایگاه و اهداف سفر خود نداشته باشد، نمی تواند آن سفر را شایسته و نیکو انجام داده و بهره لازم را از آن سفر به دست آورد.

فصل دوم به بیان برخی از آداب و مقدماتی که حج گزار لازم یا شایسته است قبل از حضور در سرزمین وحی انجام دهد، اختصاص دارد. فصل سوم این پژوهش به بررسی آداب عمره و حج از زمان آغاز سفر تا پایان مناسک می پردازد و در فصل پایانی نیز آداب پس از مناسک عمره و حج و بازگشت به وطن، اشاره و بررسی شده است.

در بخشی از دیباچه این اثر می خوانیم: حج با شکوه ترین جلوه بندگی انسان به درگاه معبود قادر ازلی است. سالکان طریق بندگی، در حج به اوج کمال می رسند و از همه تعلقات مادی می برند و به معبود هستی می پیوندند و خود را به اقیانوس رحمت الهی می سپارند تا از آن، مروارید انس و معرفت صید کنند.

کتاب مسافر قبله؛ آداب سفر عمره و حج از نگاه اهل بیت علیهم السلام تألیف سیدجعفر صادقی فدکی در قطع وزیری، 368 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت پانزده هزار تومان با تدوین پژوهشکده حج و زیارت و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است/920/پ202/ق

ارسال نظرات