۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۴۷۳۱۳۱

کتاب تحریف سلفیه در میراث مکتوب منتشر شد

مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب تحریف سلفیه در میراث مکتوب را به قلم ناصر عزیزی منتشر کرد.
سلفیه در میراث مکتوب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب سلفیه در میراث مکتوب با تألیف ناصر عزیزی و تدوین پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر و روانه بازار نشر شد.

دین مبین اسلام، دینی منطقی، معقول، زیبا و مترقی است. مسلمانان با پایبندی به این دین مقدس، راه رستگاری را طی کرده و این آیین مقدس را به جهانیان ابلاغ می کنند؛ اما در مقابل این حرکت عظیم و مبارک مسلمانان، گروهی ساز مخالف می زنند و با برداشت های ناصحیح و نامعقول از آیات و روایات اسلامی، چهره ای زشت و خشن از اسلام ارائه می دهند.

کار پلید این جماعت گمراه، تنها به برداشت های ناصحیح ختم نمی شود، بلکه عمق فاجعه آنجا آشکار می شود که وقتی متن روایات و اسناد تاریخی را مخالف عقاید و اعمال خود می بینند، به جای بیداری و بازگشت به آغوش اسلام ناب، متون و اسناد تاریخی را تحریف می کنند.

براساس آنچه در مقدمه این اثر آمده است: از حربه های خطرناک سلفیه برای رسیدن به اهداف خود، آن است که قسمتی از متون و آثار اسلامی را که با دیدگاه های خود همسو نیست، حذف یا کلمات مبهمی (مانند کذا و کذا) را جایگزین آنها کرده یا با عقاید و تخیلات خود تفسیر می کنند.

این اثر در دو بخش تدوین شده است که مؤلف در بخش نخست آن ضمن ارائه تعریفی از تحریف و سلفیه، به بیان کلیاتی از تاریخچه پیدایش سلفیه و تحولات آن می پردازد و میراث مکتوب و شیوه های تحریف به دست سلفیه را در این بخش بررسی می کند.

تحریف در کتب و موضوعات تفسیری، تحریف در کتب و موضوعات روایی و حدیثی، تحریف در کتب و موضوعات تاریخی و سیره شناسی و تحریف در کتب و موضوعات کلامی و اعتقادی عنوان چهار فصل بخش دوم این کتاب است که به بررسی مصادیق تحریف در میراث اسلامی می پردازد.

البحر المحیط، تفسیر روح المعانی، حاشیه العلامه الصاوی علی تفسیر الجلالین و تفسیر ابن کثیر در فصل اول این بخش بررسی شده اند و فصل دوم به بررسی تحریف کتاب های روایی مانند نهج البلاغه، جامع بیان العلم، صحیح ترمذی، ریاض الصالحین، اصول کافی، مکارم الاخلاق و ... اختصاص دارد.

موضوع تحریف آثار، روایات اسلامی و عبارات علمای اعلام نیز در فصل دوم بررسی می شود که عنوان های نوشته روضه مبارکه، نام مبارک حضرت مهدی در مسجد نبوی، حدیث ثقلین، روایات شیعه از سوی ناصر القفاری، حذف پیشگویی رسول الله از کینه های صحابه نسبت به علی علیه السلام، حدیث طیر و حدیث دار را در بر می گیرد.

فصل سوم تحریف کتاب ها و موضوعات تاریخی مانند تاریخ یعقوبی، تاریخ مختصر الدولی ملطی، مقاتل الطالبیین، سنن سعید بن منصور، قضیه مباهله، المصطف، المعارف، مروج الذهب، الخلفاء، سیر اعلام النبلاء و حذف اسم مبارک حضرت علی علیه السلام بررسی کرده است.

شرح عقاید نسفی، اقتضاء الصراط المستقیم، اهوال القبور، المغنی، الابانه، منهاج السنه، «الفتوحات المکیه» و حذف اسماء ائمه اهل بیت علیهم السلام و دیوان شعرا همچون دیوان کمیت، حسان، ابی تمام و متنبی از کتابها و موضوعات کلامی و اعتقادی هستند که در فصل چهارم از منظر تحریفی که در آنها از سوی سلفیه صورت گرفته است، بررسی می شوند.

کتاب سلفیه در میراث مکتوب تألیف ناصر عزیزی در قطع وزیری، 204 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 10 هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات