۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۴۷۸۷۰۲

نیکاراگوئه خواستار پایان مصونیت‌بخشی غرب به رژیم صهیونیستی شد

نیکاراگوئه از رویکرد جانب‌دارانۀ برخی از کشورهای غربی دربارۀ تل‌آویو انتقاد کرد و آن‌ها را از مصونیت بخشی به رژیم صهیونیستی بر حذر داشت.
دنیس مونکادا

به گزارش خبرگزاری رسا، دنیس مونکادا، وزیر امور خارجۀ نیکاراگوئه، از مصونیت‌بخشی غربی‌ها به رژیم صهیونیستی و انفعال آن‌ها در برخورد حقوقی و قانونی با اشغالگری این رژیم و نقض حقوق فلسطینی‌ها انتقاد کرد و گفت: «موضوع فلسطین دچار پیچیدگی شده است و ایجاد ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک نه فقط در سازمان ملل بلکه در همۀ محافل بین‌المللی لازم به نظر می‌رسد.»

مونکادا این سخنان را در جلسۀ کمیتۀ ویژۀ حقوق فلسطین که از سوی سازمان ملل متحد در نیکاراگوئه برگزار شد، بیان کرد.

وی در این مراسم مصونیت بخشی به رژیم صهیونیستی و معاف کردن حقوقی آن را «غیرقابل قبول» دانست و از سوء استفادۀ برخی از کشورهای عضو شورای امنیت از حق وتو برای حمایت از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

وزیر خارجۀ نیکاراگوئه در این انتقاد گفت: «سوءاستفادۀ برخی از اعضای شورای امنیت از حق وتو، دستیابی به آمال ملت فلسطین و بیش از پنج میلیون آوارۀ فلسطینی در سراسر جهان را با مانع مواجه کرده است.»

وی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که آمریکا بارها از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌های ضد رژیم صهیونیستیی در شورای امنیت استفاده کرده است.

مونکادا گفت: «لازم است به اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی پایان داده شود.»
 

بیش از نیم میلیون رژیم صهیونیستیی در بیش از 230 شهرک یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

این در حالی است که سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند چراکه رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

به نوشته پرس تی وی، فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های اشغال‌شده در سال 1967 هستند، اما رژیم صهیونیستی از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش‌روزه امتناع می‌کند.

کمیتۀ چهارجانبۀ بین‌المللی صلح خاورمیانه شامل آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیۀ اروپا (موسوم به کوارتت) نیز در گزارش اخیر خود از رژیم صهیونیستی خواسته است به روند غیرقانونی شهرک‌سازی در اراضی اشغال‌شدۀ فلسطین پایان دهد.

بر اساس این گزارش، گسترش شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی، تخریب منازل فلسطینیان و تصرف اراضی آنان بر امکان  دستیابی به هرگونه راه‌حل برای پایان دادن به مناقشه میان فلسطین و رژیم تل‌آویو سایه افکنده است./982/ب102/د

ارسال نظرات