۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۴۷۹۸۹۵
نخستین جلد از سلسله پژوهش‌های اعتقادی؛

کتاب «خداشناسی» به بازار نشر رسید

نخستین جلد از سلسله پژوهش‌های اعتقادی با عنوان «خداشناسی؛ همراه با روایات و حکایت» ویژه جوانان و نوجوانان از سوی انتشارات طوبای محبت قم منتشر شد.
کتاب «خداشناسی؛ همراه با روایات و حکایت»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین جلد از سلسله پژوهش‌های اعتقادی با عنوان «خداشناسی؛ همراه با روایات و حکایت» ویژه جوانان و نوجوانان به قلم حسین یاریزاده از سوی انتشارات طوبای محبت قم منتشر شد.

این کتاب از مقدمه و چهارده درسنامه با عناوین:‌ «آشنایی با خدا»، «اثبات وجود پروردگار»، «یک خدا یا چند خدا؟!»، «خدا اول از همه»، «خدا کجاست؟»، «آیا خدا مثل ما می‌خوابد؟»، «قدرت خدا»، «موجود نادیدنی»، «بلند کردن دستان هنگام دعا»، «هدف از آفرینش ما»، «وظیفه ما بندگان»، «هدف از آفرینش جهنم» و «مهلت به ستمگران» تشکیل شده است.

یاری زاده در بخش از مقدمه با عنوان «سخنی با معلمان و مربیان دلسوز و متعهد» می‌خوانیم:

یکی از اساس‌ترین اهداف محیط‌های آموزشی و تشکیل خانواده، تربیت نسل صالح می‌باشد و دوران کودکی و زیربنای شخصیت انسان و بهترین زمان تربیت و آموزش فرزند می‌باشد و بر کسی مخفی نیست که فراغت و آسودگی خاطر نقشی عمده در فراگیری دارد، و انسان در سنین کودکی و نوجوانی به جهت کمی مشغولیت‌های ذهنی، و کمی مسؤولیت‌هایی که بعد بر عهده او می‌آید از فراغت ویژه‌ای برخوردار است، و به خاطر همین آسودگی نسبی، آنچه در این سن تعلم می‌کند با عمق بیشتری در صفحه ذهنش نقش می‌بندد.

در حدیثی از امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است:‌ «العلم من الصغر کالنقش فی الحجر؛ دانشی که در سنین کودکی و نوجوانی کسب شده باشد، مانند اثری است که بر روی سنگ نقش بسته باشد.»

یعنی: همانگونه که گذشت ایام، در از بین بردن آثار روی سنگ، نقش چندانی ندارد، دانش و علمی که کسب آن از دوران کودکی و نوجوانی آغاز شده باشد، طوری بر صفحه ذهن دانش‌آموز نقش می‌بندد که محو، و ناپدید شدن آن بدین آسانی ممکن و شدنی نیست.

از همین جهت است که در فرمایشات رییس مذهب حضرت امام جعفر صادق علیه السلام آمده است:

«بادروا احداثکم بالحدیث قبل ان تسبقکم الیهم المرجئه».

ترجمه: در آموختن روایت و علوم ما اهل‌بیت علیهم السلام به نوجوانان بر فرقه ها باطل پیشی بگیرید، (و قبل از اینکه طرفداران فرقه‌های باطل، عقائد و آراء مسموم خودشان را به فرزندانتان تزریق نمایند، شما نوجوانان خود را به عقائد حقه آشنا کنید.)

و چون صاحبان این عقیده باطل، در آن روزگار نفوذ خاصی در اجتماع داشتند، در روایت فرموده‌اند:‌ «مرجئه» در تربیت فکری فرزندانتان بر شما پیشی نگیرند، و لکن روشن است که ذکر این فرقه، وی بر حذر داشتن از تمایل به افکار آنان، از باب مثال است، و مراد واقعی پیشوایان دین علیهم السلام همه فرقه‌های باطل در هر زمانی است، مخصوصا در دوره آخر الزمان، که طوفان خشمگین تمدن غرب، به صورت گردبادهای ترسناک، که زندگی را فلج می‌کند، و آسایش اجتماعی را ظالمانه هدف رگبار حوادث قرار می‌دهد، بر فراز خاک شرق، سایه افکنده، و هوای آزادش را مسموم و تیره ساخته است.

در این بحران غم‌انگیز، به طور کلی افکار نوجوانان و جوانان، که باید در مسیر علم و دانش و ایجاد زندگی با نشاط و سالم فعالیت کند، در یک مسیر منحرف و دور از انسانیت و اخلاق قدم گذارده، و برق‌آسا به سوی هدفی نامعلوم رهبری می‌شود.

از مربیان اجتماع اسلامی ساکت نشسته‌اند با این حال و با این اوضاع تعجبی ندارد که خود اعتراف کنیم، دیر یا زود، جوان‌ها و نسل آینده ما در گرداب‌های هلاکت افتاده، و مانند کرم ابریشم به دور خود تار می‌کند، غرق منجلاب دنیای مادی می‌شوند، و همه زحمات گذشتگان را به باد فنا خواهد داد.

جز این نیست که همه اینان مسؤولند، و ما پدران و مادران نیز، که بی‌تفاوت ازکنار این مسائل می‌گذریم مسؤولیم.

با توجه به اینکه آنچه مانع شناخت صحیح خداوند می‌شود، برداشت‌های آلوده و افکار ناپاک و محدود بشری است، و آنچه جهانیان در شناخت خداوند لازم دارند، شناختی از دریچه وحی الهی است، که فقط از طریق قرآن و اهل‌بیت علیهم اسلام بدست می‌آید.

و از آن رهگذر که علم خداشناسی، علمی است که یادگیری و یاد دانش بر همگان واجب است، و ارزش و ثوابش از هر علمی بیشتر است و نیروی است که هر ناتوان را توانا می‌کند، و داروی هر دری است، به نظر رسید که کتابی مختصر که مشتمل بر مسائل خداشناسی است، به صورت درسنامه، همراه با روایات و حکایت؛ برای نوجوانان عزیز تدوین شده تا اینکه گامی باید در شناخت خداوند، آن از دریچه قرآن و روایات اهل‌بیت علیهم السلام. این اثر، با تکیه بر معارف بلند قران کریم، و آثار پیشوایان دین علیهم اسلام نوشته است.

 

 

در بخشی از درس هشتم با عنوان «قدرت خدا» آمده است: کلمه ‌«قدیر» 45 بار در قران آمده است: «قدیر» در مورد خدای تعالی، معنای عاجز نبودن را می‌دهد؛ یعنی خداوند بر هر کاری قادر است و هیچ‌گونه عجز و ناتوان به ساخت مقدس او راه ندارد، به هیچ وجه متصف به عجز نمی‌شود، پس خدا بر انجام هرکار قادر توانا است.

 اثر اعتقاد به قدرت خدا در جامعه ملسمین

 آرامش خاطر و اطمینان و موفقیت مسلمین در گرو عقیده به همین کلام نورانی می‌باشد؛ زیرا که یک نفر، مأیوس باشد، اگر هر گونه وسائل برای رفع فقر و بیچارگی خود داشته باشد، در صدد نمی‌آید که با آن وسائل فقر را از بین خود درون نماید.

اما وقتی دانست که خدا بر هرکاری قادر است و وعده نصرت داده به کسانی که به او ایمان دارند، در می‌یابد که خدای می‌تواند افق او را برطرف کند، و همین امید؛ باعث نشاط و قوت او درکار می‌شود.

این عقیده از همان ابتدای اسلام به عنوان بذر حقیقی توحید، و رمز موفقیت در کارها، در دل مسلمانان صدر اسلام کاشته شد، که درهنگام جنگ با دشمن، چون می‌دانستند خداوند بر هرکاری قادر است، و وعده نصرت به آنان داده، با تمام قوت قلب به دشمنان حمله می‌کردند و در جنگ‌ها دشمن خود را شکست می‌دادند. ولی اگر مأیوس بودند از اینکه فتح می‌خواهند کرد، هر گونه وسایل هم با آنها فراهم می‌شود، بازهم فرار را بر قرار ترجیح می‌دادند.

اما مسلمانان با تعلیم و صحیح پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم وقتی می‌دانستند خدا بر همه کارها قادر و توانا است، و خدا وعده داده که هزار نفر، بر دو هزار نفر دشمن غلبه می‌کنند، با قوت قلب حمله می‌کردند، و همین قوت قلب برای شکست دادن دشمن کافی بود، و دشمن وقتی که این عقیده را در مسلمین دانست خود را مغلوب شده به حساب می‌آورد و همین موجب شکست آنها می‌شود.

 اگر بگوییم عامل موفقیت اسلام در جهادهای صدر اسلام همین عقیده بوده است، صحیح گفته‌ایم؛ زیرا که به حساب اسباب ظاهری،  منافقین هرگز گمان نمی‌کردند اسلام بر دو دولت قوی مانند فارس و روم که آن آقایی و بزرگی را داشتند، غلبه کند.

ضعف امروز اسلام به واسطه این است که ملت‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و به اسباب ظاهری مغرور شده‌اند، و تعلیمات دینی از باطن قلب مسلمین هجرت کرد به زبان منتقل شده و آن امید که مسلمین در صد اول داشته و به آیه «أن الله علی کل شی قدیر» متکی بودند، فعلا به یأس تبدیل شده و قوه خیال، هزار دلیل برای حتمی بودن ضعف ما و قوت دشمن، می‌تراشد، که هیچ یک واقعیت ندارد، جز همین که مأیوسیم، و آنها از یأس ما استفاده می‌کنند، و یهود را بنگر که با تمام نیروهای انسانی و شیطانی بر علیه ما فعالیت می‌کند، و سلامتی و آرامش را از ما مسلمانان سلب نموده است، و این هم تنها جهتش درون افتادن مردم از معارف اصیل اسلام می‌باشد.

کوتاه سخن اینکه مؤمن معتقد است که: خداوند بر هر کاری قادر و توانا است، و هیچ‌گونه عجز و ناتوانی به ساحت راه ندارد، و با اتکا و به این کلام نورانی در مرحله عمل نهایت سعی و تلاش خویش را در رسیدن به هدف از آفرینش به کار می‌گیرد.

گفتنی است، کتاب «خداشناسی؛ همراه با روایات و حکایات»،  نخستین جلد از سلسله پژوهش‌های اعتقادی،  با شمارگان 1000 نسخه،  در 103 صفحه، به قیمت 8 هزار تومان از سوی انتشارات طوبای محبت منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات طوبای محبت می‌توانند به قم بلوار سمیه، خیابان عباس آباد، پلاک 112 مراجعه و یا با تلفن 02537740066 تماس حاصل کنند./998/پ202/ق

ارسال نظرات