۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۴۸۲۲۷۵
ريیس مرکز پژوهش‌های کربلا:

دانشجويان عراقي علاقمند به تحصيل در دانشگاه‌هاي ايران هستند

رییس مرکز پژوهش های کربلا در ديدار با رايزن فرهنگي كشورمان با تاكيد بر برگزاري دوره‌هاي آموزشي زبان فارسي در شهر كربلاي معلي گفت: دانشجويان عراقي علاقمند به تحصيل در دانشگاه‌هاي ايران هستند.
عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا اباذری، رايزن فرهنگي ايران با عبدالامیر قریشی، ريیس مرکز پژوهش‌های کربلا وابسته به آستان مقدس امام حسین (ع) دیدار و گفت‌وگو كرد.

در این دیدار، قریشی ضمن اشاره اهم فعاليت‌هاي مرکز پژوهش‌های کربلا گفت: مرکز پژوهش‌های کربلا تاکنون توانسته تعداد 90 کتاب در حوزه دینی و مذهبی منتشر كند. اين مرکز در راستای تدوین دایرة‌المعارف زیارت اربعین و همچنین، تدوین دایرةالمعارف کربلا حرکت می‌کند که در این زمینه برخی منابع از زبان فارسی به عربی نیز ترجمه شده است.

ريیس مرکز پژوهش‌های کربلا با اشاره به رغبت دانشجویان عراقی برای تحصیل در دانشگاه‌های ایرانی و فعالیت‌های اين مرکز در زمینه اعزام دانشجویان به جمهوری اسلامی ایران بیان كرد: مرکز پژوهش‌های کربلا با هماهنگی و مساعدت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توانسته در سال جاری 24 دانشجوی عراقی برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی تهران اعزام كند. امید است رایزنی فرهنگی ايران زمینه اعزام دانشجویان بیشتری را فراهم سازد.

وي در ادامه سخنان خود، با اشاره به خیل عظيم زائران ایرانی به ویژه در موسم زیارت اربعین، بر ضرورت برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی با همکاری رایزنی فرهنگی ايران جهت تسهیل تعامل اقشار مختلف مردم کربلا با زائرین ایرانی در کربلا تأكيد كرد.

توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی ايران و عراق

حجت‌الاسلام اباذری، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این دیدار، با اشاره به تحصیل بیش‌از 3 هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران گفت: وجود اشتراکات گسترده دینی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و نزدیکی جغرافیایی از عوامل علاقه‌مندی دانشجویان عراقی به تحصیل در دانشگاه‌های ایران است. هر چند که ظرفیت بیشتری برای توسعه سطح همکاری‌های علمی و دانشگاهی میان دو کشور به ویژه در زمینه تحصیل دانشجویان عراقی در ایران وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی در مناطق مختلف کشور عراق، آمادگی رایزنی فرهنگی ايران برای برگزاری اين دوره‌های آموزشي ویژه دانشجویان عراقی و اقشار مختلف مردم کربلا  با همکاری مرکز پژوهش‌های کربلا را اعلام كرد.

رایزن فرهنگی کشورمان ضمن بیان فعالیت‌های رایزنی فرهنگی کشورمان به برخی محورهای همکاری با مرکز پژوهش‌های کربلا اظهار كرد: برگزاری سلسله نشست‌ها و همایش‌های علمی و فرهنگی، برگزاری مراسم آیینی، برپايی نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، انجام فعالیت‌های مشترک قرآنی و... از زمینه‌های همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق و مرکز پژوهش‌های کربلا است./982/ب102/د

ارسال نظرات