۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۴۸۴۱۴۴
استاد اخلاق حوزه علمیه:

صرف سفارش به اخلاق تأثیری ندارد/ طلبه باید در عمل اخلاق استاد را مشاهده کند

حجت الاسلام محمدی خراسانی صرف سفارش به اخلاق را کم تأثیر دانست و بر اخلاق عملی از سوی اساتید و مسؤولان حوزه علمیه تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی

حجت الاسلام محمدی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بحث تهذیب را در حوزه های علمیه بسیار مهم ارزیابی کرد.

وی اخلاق عملی مسؤولان و اساتید حوزه علمیه را مهم ترین راه تقویت اخلاق دانست و گفت: صرف توجیه و سفارش به اخلاق  گرچه بی اثر نیست اما تأثیر محسوسی ندارد؛ آنچه روی طلاب اثر گذار است مشاهده اخلاق عملی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به مفهوم ذی طلبگی، بیان داشت: هنگام شنیدن مفهوم ذی طلبگی، عدم تعلق به زرق و برق دنیا به ذهن تبادر می کند گرچه این معنی کامل ترین مصداق ذی طلبگی است و منحصر در آن نیست؛ این آزادی و عدم تعلق به مسائل دنیوی دلیل پیشرفت بزرگان در مسائل علمی و اخلاقی بوده است.

وی ادامه داد: بیان حالات علما و بزرگان حوزوی که به معنای واقعی کلمه، ذی طلبگی را رعایت کرده اند به ویژه امام خمینی(ره) که حتی امروزه نیز بازدیدکنندگان از منزل و حسینیه ایشان متحول می شوند، در ایجاد روحیه ذی طلبگی مؤثر است؛ اگر یک استاد حوزه دارای زندگی اشرافی باشد طلاب نیز نسبت به مسائل معنوی ذی طلبگی بی رغبت می شوند گرچه افراد فراوانی وجود دارند که زندگی پیش از انقلاب آنها با پس از انقلاب تفاوتی نداشته است.

عضو هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه های علمیه با تأسف از کمرنگ شدن دروس اخلاق در حوزه های علمیه اظهارداشت: زمان های گذشته درس های اخلاق فراوانی در حوزه علمیه برگزار می شد اما امروزه کمرنگ شده است که به سبب آن ممکن است ضربات فراوانی به حوزه علمیه وارد شود بنابر این مسؤولان حوزوی به برگزاری درس های اخلاق متعدد اهتمام داشته باشند.

وی ادامه داد: اساتید نیز در کلاس های درس خود از بیان نکات اخلاقی غافل نشوند که بهترین فرصت است زیرا به بخش نامه و هزینه مادی نیازی ندارد./1324/ت302/ج

ارسال نظرات