۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۸۶۴۹۷

برگزاری نشست معرفی هنر ایرانی اسلامی در دانشگاه کارتاخنا اسپانیا

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و با همکاری دانشگاه کارتاخنا (جنوب اسپانیا) نشست معرفی هنر ایرانی اسلامی در محل این دانشگاه برگزار شد.
اسپانیا

به گزارش خبرگزاری رسا، در نشست معرفی هنر ایرانی اسلامی که با همکاری دانشگاه کارتاخنا در محل سالن مرکزی آن دانشگاه برگزار شد ابتدا «سرخیو آماتو» معاون دانشگاه طی سخنانی ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی برای برگزاری این نشست به معرفی گوشه های از هنر ایرانی پرداخت. وی اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند اطلاعات خوبی را در اختیار علاقه مندان حاضر در جلسه و مشتاقان به فرهنگ و تمدن ایران قرار دهد.

سپس «علیرضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به نقش ایران در تمدن جهانی به موضوع امتزاج فرهنگ و تمدن ایرانی با اسلام پرداخت و اظهار داشت ایرانیان که دنبال معنویت بودند با آغوش باز اسلام را پذیرفته و نقش بسیار برجسته ای را در شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا کردند.

اسماعیلی بیان داشت امتزاج سنن ایرانی با شریعت اسلام، فرهنگ خاصی تحت عنوان ایرانی اسلامی ایجاد کرد که می توان بر آن هم نام ایرانی و هم نام اسلامی نهاد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان داشت هویت جدید ایران با حضور اسلام شکل گرفت و هنر این دوران به عنوان نمادی از اوج تعالی ایران اسلامی معرفی می شود.

وی در ادامه بیان داشت انقلاب اسلامی نیز با تاسی از آموزه های فرهنگ و تمدن اسلامی به پیروزی رسید.

در ادامه خانم «مارینا دیاز» استاد دانشگاه بیان داشت اسپانیا همواره به ایران همانند یک کشور تاریخی می نگرد و علاقه خاصی به فرهنگ و تمدن ایران(persa) داشته است.

وی تصریح کرد: رابطه اسپانیا با ایران چندین قرن قدمت دارد. ما چندین سفرنامه از اسپانیایی هایی که به ایران سفر کردنده اند داریم و خاطرات خود را در خصوص فرهنگ ایران و اسلام در آن سفرنامه ها برجا گذاشته اند.

دیاز گفت: فرهنگ و تمدن ایران بعد از آنکه با اسلام آمیخته می شود زیبایی هایی دارد که بی نظیر است. در هر کدام از اشکال هندسی که در اماکن مذهبی یا غیره با هنر اسلامی به کار می رفته مفهومی خاص به ذهن متبادر می سازد. عکس هایی که از آثار تاریخی ایران در زمان اسلام در این نمایشگاه است نشانگر این واقعیت است. در پایان باید بگویم کشور اسپانیا و ایران دو کشور تاریخی و با تمدن هستند و واقعیت فرهنگی ما از آنچه تصور می کنیم، به هم نزدیکتر است.

پس از آن پروفسور «پیلار گاریدو» استاد کرسی اسلام شناسی در دانشگاه مورسیا به ارائه سخنرانی در خصوص هنر اسلامی پرداخت.

ایشان بیان داشت: هنر ایرانی اسلامی بر زیباییها به شکل ساختارهای هندسی تاکید دارد که هر کدام مفهوم خاص خود را دارد. مثلا آسمان را از طریق معماری اسلامی نشان می دهد. یا در این معماری (معماری ایرانی اسلامی) در بعضی از اشکال هندسی که می نگریم، مشاهده می کنیم که از اتحاد به تکثر می رسد.

به نوشته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وی تصریح کرد: مثلا اسلیمی هایی که در گنبد مساجد طراحی شده است که از یک جای واحد خطوط شروع می شود و از هم جدا می شود، این معماری یک رابط بین عالم ماورا و عالم ماده است. معماری اسلامی با الهام از عناصر ایرانی و بالعکس زیبایی های بی نظیری را خلق کرده اند که نمونه های خوبی از آن را در نمایشگاه امروز شاهد هستید.

پس از پایان نشست، نمایشگاه عکس با عنوان 'ایران شگفت انگیز ' با حضور معاون دانشگاه کارتاخنا، رایزن فرهنگی، جمعی از مقامات فرهنگی و هنری شهر وهمچنین اساتید و ذانشجویان افتتاح شد.

نمایشگاه مذکور شامل 52 قطعه عکس از آثار معماری ایرانی اسلامی در شهرهای اصفهان،کرمان، یزد،کاشان و شیراز است که از سوی یک گردشگر اسپانیایی به نام «خوزه ماریا سیمون» گرفته شده و با همکاری رایزنی فرهنگی و دانشگاه کارتاخنا برپا شده است./982/ب102/د

ارسال نظرات