۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۴۸۷۵۸۷

توهین سفیر جدید ترکیه در اسرائیل به ایران

سفیر جدید ترکیه در اسرائیل در اظهاراتی ضد جمهوری اسلامی، خواستار مهار بلندپروازی‎های ایران در منطقه شد.
اسرائیل و ترکیه

به گزارش خبرگزاری رسا، کمال اوکم سفیر جدید ترکیه در اسرائیل در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گفت: ترکیه نیز مانند اسرائیل نگران بلندپروازی های منطقه‌ای ایران و پتانسیل هسته‌ای این کشور است ولی درباره راهبردها با اسرائیل اختلاف نظر دارد.

وی در ادامه افزود: پرونده هسته‌ای ایران موجب نگرانی همگان است. آنکارا بر این باور است که بهترین راهکار برای مقابله با ایران مهار آن است نه منزوی کردن این کشور.

سفیر ترکیه در اسرائیل اظهار داشت: ما صدها سال با ایران مرز مشترک داشته‌ایم که بدون تغییر باقی مانده است. ایرانی ها ما را یک رقیب راهبردی می دانند، ما بر این باوریم که باید بلندپروازی های ایران را مهار کرد.

وی درباره نقش ایران در سوریه نیز گفت: پیشرفت کمی در این زمینه حاصل شده است که ایران بخشی از مسئولیت را برعهده گرفته است.

سفیر جدید ترکیه در اسرائیل درباره تهدید تروریسم و داعش نیز گفت: این تهدید را می توان در برلین و استانبول پیدا کرد و ترکیه بخشی از مبارزه جهانی علیه افراط گرایی و و داعش است. مسلمانان و یهودیان هر دو باید در این جنگ مشارکت داشته باشند. تروریسم یک پدیده جهانی است و بدون مبارزه جهانی نمی توان بر آن غلبه کرد. این یکی از دلایلی است که اروپا و ترکیه باید همکاری خود را ادامه دهند.

اوکم درباره مساله غزه نیز تاکید کرد: ترکیه از مردم غزه و نه حماس حمایت می کند. ما این مساله را قبول نمی کنیم که هر کسی که در غزه زندگی می کند متعلق به حماس بوده و یک تروریست است. ما این فرضیه را قبول نداریم. ما باید بین مردمی که رنج و درد می کشند و کسانی که عضو حماس به عنوان یک حزب سیاسی هستند، تفاوت قائل شویم./994/ب102/ف

ارسال نظرات