۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۴۸۹۶۰۸

تبيين نظرات و فتاوای فقهی رهبر معظم انقلاب در لبنان

عضو ستاد استهلال و همچنين مسؤول دفتر پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی دفتر رهبر معظم انقلاب در نشست دو روزه «مبانی فقهی امام خامنه‌ای» به تبين نظرات و فتاوای فقهی ايشان در مؤسسه معارف حکمی لبنان پرداختند.
جلسه تبيين نظرات و فتاواي فقهی مقام معظم رهبري در لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، دوره‌های آموزش مبانی فقهی رهبر معظم انقلاب با حضور برخی از اعضای دفتر معظم له در دومین هفته سال جدید در لبنان برگزار شد.

در این برنامه كه از هفتم تا روز دوشنبه 14 فروردین ادامه داشت، حجج اسلام شیخ محمد رضایی، مسؤول دفتر پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب همراه با حجت‌الاسلام احمدی، عضو دفتر اعزام مبلغ نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهر مقدس قم، به تدريس در دوره پرداختند.

نشست‌ها و دوره‌های آموزشی

نشست دو روزه «مبانی فقهی امام خامنه‌ای» در مؤسسه معارف حکمی با حضور 61 نفر و با ارايه گواهی شرکت در دوره از سوی مؤسسه معارف حکمی، نخستين برنامه اين دوره‌ها بود.

در این نشست، پس از سخنرانی محمد مهدی شريعتمدار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان، موضوعاتی مانند نماز مسافر، مسافر شغلی و اقسام آن، خمس و فروعات آن، وطن و اقسام آن و سایر مسایل متفرقه از سوی حجت‌الاسلام شیخ محمد رضایی، مسؤول دفتر پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی دفتر رهبر معظم انقلاب و مسایل علمی، فقهی و اجرایی استهلال، تقویم، اوقات شرعی و تعیین قبله از سوی حجت‌الاسلام شیخ علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دقتر  رهبر معظم انقلاب برای حضار تبیین شد.

همچنين نشست یک روزه «مبانی فقهی امام خامنه‌ای» در مرکز فرهنگی امام خمینی (ره) شهر صور در جنوب لبنان برگزار شد. در اين نشست علاوه بر طرح عوامل مؤثر در توانمندی علمی و قوت مرجعیت رهبر معظم انقلاب و تمایزات معظم له با سایر فقها، بعضی فتاوای جدید ایشان در مورد نماز مسافر، مسافر شغلی و خمس از سوی حجت‌الاسلام رضایی و کیفیت تلفیق فتوای فقهی با استفاده از فناوری‌های نوین درباره استهلال و اوقات شرعی در تجربه و نگاه فقهی رهبر معظم انقلاب، از سوی حجت‌الاسلام موحدنژاد مطرح شد.

در ادامه برنامه‌ها هم نشست یک روزه «مبانی فقهی امام خامنه‌ای» با حضور بیش از 80 نفر از روحانیون در حوزه علمیه بعلبک همچون نشست مرکز فرهنگی امام خمینی (ره) شهر صور، برگزار شد.

از امتیازات این دوره می توان به شرکت روحانیونی كه سال‌ها پیش از مدرسان سطوح در حوزه علمیه قم به شمار می‌آ‌مدند و همچنین مشارکت جدی در بحث و طرح اشکالات از سوی روحانیانی مانند شیخ ابراهیم بدوی و شیخ ادیب حیدر اشاره كرد.

نشست فقهی نيز در دو جلسه برای اساتید و طلاب حوزه علمیه خواهران «سیده نساء العالمین» برای بیان احکام زنان و مواردی مانند تقلید بانوان از بانوان، دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تشخیص موضوعات زنان از سوی زنان مجتهد، قرض و صندوق‌های اشتراکی  خانوادگی، مسایل ربوی، احکام زنان، حضانت، موسیقی و رقص، آرایش زنان و آریشگری، خمس درآمد زنان، غیبت و مانند آن از سوی حجت‌الاسلام رضایی مطرح شد.

در نشست فقهی یک ساعته با خواهران طلبه حوزه «حضرت زهرا (س)» (وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیه) نيز طرح موضوعات فقهی مختلف مانند احکام زنان، ضرورت چاپ رساله رهبر معظم انقلاب، تقیه نسبت به فرزندان، صید ماهی و سایر فتواها تبيين و تشريح شد.

دیدارها

اعضای دفتر رهبر معظم انقلاب در سفر به لبنان، ديدارهایی نيز با برخی شخصيت‌های اين كشور برگزار كردند كه در مهم‌ترين آنها، دیدار با دبیرکل حزب‌الله انجام شد. در اين دیدار كه بيش از دو ساعت و نیم طول كشيد، اعضای دفتر به ارايه گزارشی از دفتر پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و ستاد استهلال و نیز دوره‌های آموزشی برگزار شده در لبنان پرداختند.

از مهم‌ترین نتایج این دیدار، تأکید سيد حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بر ضرورت برگزاری همه‌ساله چنین دوره‌هایی بود.

دیدار با سید هاشم صفی‌الدین، ريیس شورای اجرایی حزب‌الله و بحث و بررسی مسایل مختلف استهلال، تقویم و اوقات شرعی، عملکرد و مشکلات حزب‌الله در این زمینه (که مقرر شد دو نفر از لبنان و چند نفر از طلاب لبنانی شاغل به تحصیل در حوزه علمیه قم برای آموزش به ستاد استهلال معرفی شوند) از دير برنامه‌های گروه در سفر به لبنان بود.

ملاقات با شیخ اکرم برکات، معاون فرهنگی ريیس شورای اجرایی و مدیر جمعیت فرهنگی معارف اسلامی، ديدار با علامه شیخ محمد توفیق مقداد، جانشین ريیس دفتر نمایندگی رهبر معظم انقلاب (ریاست بر عهده دبیرکل حزب‌الله است) و محمد ترحینی، معاون مالی و اداری دفتر، ديدار با حاج حامد خفاف، مسؤول جمعیت خیریه امام صادق (ع)، بازديد از دفتر آیت‌الله سیستانی، ملاقات با ريیس و مسؤولان جامعة المصطفی العالمیة، دیدار با محمد فتحعلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بيروت، دیدار با روحانیون و نهادهای دینی ایرانی، دیدار با اعضای دفتر آیت‌الله شیخ محمد یزیک، دیدار با سید فیصل شکر، مسؤول فرهنگی حزب‌الله در منطقه بقاع و ... از ديگر ديدارهای اعضای دفتر رهبر معظم انقلاب در سفر به لبنان بود.

بازدیدها

اين گروه همچنين در زمان حضور در لبنان از روضة الشهیدین، روضة الحوراء، شهر نبطیه و منطقه تاریخی قلعه شقیف در اطراف نبطیه، قلعه تاریخی نرون در بعلبک، مرقد مطهر سیده خوله از دختران امام حسین(ع) در بعلبک، مرقد شیت پیامبر در شهر نبی شیت و مرقد مطهر شهید سید عباس موسوی بازدید كردند و به زيارت مكان‌‌های مقدس پرداختند./847/ب101/ف

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات