۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۹۰۲۶۹

کارشناس آمریکایی به گرفتاری ریاض در باتلاق یمن اذعان کرد

مدیر پروژه اطلاعات در بنیاد بروکینگز گفت: باوجود امیدهای عربستان سعودی به دونالد ترامپ در سوریه و به دلیل گیر کردن در باتلاق یمن، ریاض تنها می‌تواند پول بیشتری به مخالفان بشار اسد بدهد.
عربستان آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، یک کارشناس برجسته آمریکایی در یادداشتی به موضوع امیدهای بیهوده عربستان سعودی برای کنار زدن بشار اسد پرداخته است.

بروس ریدل مدیر پروژه اطلاعات در بنیاد بروکینگز که در سال‌های اخیر مسائل مربوط به عربستان سعودی را دنبال کرده‌، بعد از حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه یادداشتی با این عنوان منتشر کرده است: «به دنبال حمله هوایی به سوریه، سعودی‌ها امیدهایی بسیاری به ترامپ دارند».

در ادامه، متن کامل یادداشت وی در تارنمای المانیتور آورده شده است:

سعودی‌ها سال‌ها است که از واشنگتن، کنار زدن اسد را خواستار شده‌اند. ریاض معتقد است که عامل کلیدی در نفوذ ایران در شامات خاندان اسد است. در دهه 1980 سعودیها تلاش کردند رونالد ریگان رییس جمهور وقت را به خلع و کنار زدن حافظ اسد سوق دهند و در دهه 1990 هم سعودیها امید داشتند که واشنگتن با یک توافق صلح (بین سوریه) با رژیم صهیونیستی بر سر بلندیهای جولان، دمشق را از تهران دور کند اما هر دوی این موضوعات، شکست خورد.

وقتی بهار عربی به سوریه آمد، سعودیها امیدوار بودند که با روشی مانند جنگ مجاهدین افغان (علیه شوروی) که حمایت مخفیانه آمریکا و سعودی را به همراه خود داشت، علیه اسدها و ایرانی‌ها کارساز بیافتد. ریاض میلیاردها دلار برای شورشیان خرج کرد اما اسد امروزه قویتر  از روز آغاز شورش و بلوا است. سعودیها از تردید و دودلی رییس‌جمهور باراک اوباما در قبال سوریه، به شدت ناامید شدند.

حالا پادشاهی سعودی به اینکه با دولت رییس‌جمهور دونالد ترامپ در موضوع خصومت با ایران اشتراک دارند، تشویق و دلگرم شده است. تصمیم ترامپ برای فروش جنگنده های اف 16 علی رغم نگرانیهای حقوق بشری، مورد استقبال ریاض قرار گرفت و آن را نشانی از این دانست که واشنگتن در نهایت این موضوع را می‌داند که ایران، منبع بی ثباتی در جزیره(بحرین) است.

سعودی‌ها به دنبال آزادی عمل در یمن و حمایت آمریکا از حمله به بندر الحدید یمن هستند. آنها توقع دارند که حقوق بشر و موضوع برابری جنسیتی از روی میز(آمریکا) برداشته شود اما از تحریم‌های بیشتر علیه ایران استقبال می‌کنند.

در نشست اتحادیه عرب در امان، ملک سلمان بن عبدالله عزیز السعود برای تضمین یک مخالفت مورد حمایت عربی علیه اسد و ایران انرژی قابل توجهی صرف کرد و حتی سعی کرد که عراق را با چرب زبانی و جاپلوسی، از شریک شیعه اش(ایران) دور کند. او اوایل سال جاری(میلادی) برای تقویت و تاکید بر دستور کار ضد ایرانی خودش، به اندونزی، چین و ژاپن سفر کرده بود.

 تحلیلگران و مفسران سعودی وقتی رکس تیلرسون وزیر خارجه و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفتند که ترامپ درخواست و موضع علنی دولت اوباما درباره کنار رفتن اسد را کنار می‌گذارد، دچار وحشت و آشفتگی شدند.

حملات موشکی(آمریکا به سوریه) باید به سعودیها اطمینان بیشتری بدهد که ترامپ صالح، توانمند و حتی قاطع است اما توقعات را افزایش خواهد داد. خاندان سلطنتی انتظار استراتژی آمریکا برای خلاص شدن از اسد را دارند.

حملات نظامی بیشتر علیه اهداف رژیم سوریه و ایرانی‌ها، چیزی است که سعودیها می‌خواهند شاهدش باشند.  حضور روسیه، یک عامل پیچیده کننده اوضاع است اما از نظر ریاض، این موضوع نباید به مسکو در موضوع حملات بیشتر به نیروهای اسد، ایرانی‌ها و حزب‌الله حق وتو بدهد. برای سعودیها، ارسال تسلیحات بیشتر به اپوزیسیون، یک اولویت است.

سعودیها غیر از پول، چیز کمی برای افزودن به کارزار علیه رژیم اسد و حامیان ایرانی او در سوریه دارند. پادشاهی در باتلاق یمن گیر افتاده و نیروی هوایی پادشاهی سعودی درگیر حملات علیه شورشیان حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح است. نیروهای دفاع هوایی سعودی هم مشغول متوقف کردن حملات موشکی به شهرهای سعودی از یمن است.

همچنین پادشاهی از استفاده از نیروهای زمینی و پیاده نظامش در داخل خاک یمن، بسیار بیزار است و احتمال اعزام آنها به نقاط دورتر در سوریه حتی نامحتمل‌تر هم هست.  سرویس اطلاعاتی سعودی در جنگ با تروریسم در داخل کشورش، خیلی خوب است اما هیچ تجربه ای در فعالیتهای نظامی محرمانه مانند اقدامات نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ندارد.

  در نتیجه پادشاهی مجبور است که برای این موضوع به آمریکا تکیه کند. خاندان سلطنتی پول خواهد داشت اما با توجه به تعهد(و درگیری) بسیارش در موضوع یمن،  نمی‌تواند در موضوع سوریه کار بیشتری از این انجام دهد جایی که در آن، محمد بن سلمان پسر مورد علاقه پادشاه، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع همه اعتبارش را برای آن گذاشته است.

پادشاهی برای سالها از اینکه به نظر آنها، ایرانیها ذینفع اصلی از سیاست و موضع آمریکا در قبال عراق و سوریه بوده‌اند،  به شدت دچار تشویش و ناامید بوده‌اند. آنها روسای جمهور جورج دبلیو بوش و باراک اوباما را به خاظر نفهمیدن منطقه و دادن اجازه بیش از حد و احمقانه نفوذ به ایران، مقصر می‌دانند. از نظر آنها، منافعشان از سال 2003 ناپید و محو شد چرا که ایران در بغداد و دمشق قوی و قویتر شده است.

اگر حمله موشکی(آمریکا به سوریه)، موضوعی برای یک بار باشد و به دنبال آن اقدام نظامی تهاجمیتر آمریکا نیاید، ریاض به طرز ناگواری ناامید خواهد شد. البته همچنان در مقابله با ایران در خلیج(فارس) و یمن ادامه خواهد داد اما امیدهای زیادش مبنی بر اینکه آمریکا یک روز، به نحوی زمینه خلاص یافتن اسد را فراهم کند، باز هم سرکوب خواهد شد/847/ب102/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات