۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۴۹۱۵۰۵

کتاب «نشوز زوجین؛ در فقه و نظام حقوی اسلام» راهی بازار نشر شد

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «نشوز زوجین؛ در فقه و نظام حقوقی اسلام» را منتشر کرد.
کتاب «نشوز زوجین؛ در فقه و نظام حقوی اسلام»

به گزارش خبرگزاری رسا، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب «نشوز زوجین؛ در فقه و نظام حقوی اسلام» را به قلم فرج الله هدایت نیا منتشر کرد.

در کتاب نشوز زوجین در فقه و نظام حقوقی ایران آثار مدنی، قضائی، و جزائی مسئله نشوز از منظر فقه و حقوق مورد مطالعه قرار گرفته و روش‌های پیشگیری از آن بررسی شده است.

نشوز به معنی امتناع از عمل به وظایف همسری، موضوع دو آیه قرآن کریم است و اختصاص آیاتی از قرآن کریم به نشوز زوجین نشاندهنده اهمیت موضوع و اهتمام قرآن کریم به تبیین مسائل خانواده و تنظیم حقوق و وظایف همسری است.

تشدید اختلافات خانوادگی و آمار رو به تزاید آن در محاکم قضائی، مسئله نشوز را در کانون توجه و مسائل جدیدی را فرا روی ما قرار داده است.

در این کتاب، مفهوم نشوز، شرایط، مصادیق، موانع و آثار مدنی، قضائی، و جزائی آن از منظر فقه و حقوق مورد مطالعه قرار گرفته و روش‌های پیشگیری از آن  بررسی شده است.

در بخش نخسـت، ابتـدا «مفهوم‌شناسـی» و سپس «روش‌شناسـی تحقیـق» مـورد بررسـی و پس از تبیین مفهوم نشوز، «مصداق‌های نشوز» اعم از مصداق‌های نشوز زوج و زوجه در بخـش دوم کتـاب مـورد مطالـعه قـرار می‌گیرد.

«موانع نشوز» مبحث دیگری از این کتاب است که در بخش سوم و به دنبال بحث از مصداق‌ها بررسی شده است. در بخش چهـارم به بررسـی «آثار نشوز زوجین» پرداختخ شده و در آن، آثار و پیامدهای مدنی، قضائی و جزائی نشوز زوجین بررسی می‌شود.

«پیشگیری از نشوز» عنوان بخش پایانی کتاب است؛ در این بخش با توجه به منشأ و ماهیت مشکلات خانواده، راهکارهای مدیریت مشکلات خانواده و راهبردهای پیشگیری از نشوز زوجیـن مورد بحث قرار می‌گیرد.

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «نشوز زوجین؛ در فقه و نظام حقوی اسلام» را در 480 صفحه و به قیمت 35000 تومان منتشر کرده است./998/د ۱۰۲/ش

 

 

 

ارسال نظرات