۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۴۹۲۸۷۸

بررسی دلایل شکل گیری تفکرات افراطی در میان برخی از مردم مالزی

گسترش تفکرات افراطی بین برخی از مالزیایی‎ها که به طور عمده به آرام بودن شهره هستند، نقش تفکرات سلفی و وهابیون را مورد تاکید برخی از کارشناسان قرار داده است.
مالزی

به گزارش خبرگزاری رسا، در کشور مالزی که از سال 2013 تاکنون صدها متهم فعالیت های تروریستی را بازداشت کرده و ده ها شهروند این کشور نیز هم اکنون در گروه های تکفیری از جمله داعش در عراق و سوریه مشغول فعالیت های تروریستی هستند، شناخت دلایل گرایش به این قبیل تفکرات به دغدغه ذهنی بسیاری از اندیشمندان این کشور جنوب شرق آسیا تبدیل شده است.

اگرچه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان به دنبال یافتن ریشه های علمی تر برای وجود گرایش برخی مسلمانان مالزی به افراط گرایی هستند، اما برخی سرمایه گذاری های عربستان سعودی در نهادهای آموزشی مالزی را برجسته ترین عامل در این مسیر می دانند.

به اعتقاد این تحلیلگران، بازگشت به آموزه های ناب اسلامی و میانه روی، تاکید بر فرهنگ مالایی و پرهیز از پیروی از تفکراتی که موجب افراطی گرایی می شود، می تواند در مقابله با این پدیده موثر باشد.

از این رو، ادعای برخی اندیشمندان مالزی در مورد این نکته که دخالت مالزی در امور خاورمیانه و همراه شدن کوالالامپور با سیاست برخی کشورهای عرب، این کشور جنوب شرق آسیا را دچار مسائلی مشابه این کشورها می کند، چندان هم دور از واقعیت نیست.

گواه این ادعا را می توان در رابطه مستقیم بین افزایش رابطه پوتراجایا – ریاض با تعداد متهمان به فعالیت های تروریستی در مالزی مشاهده کرد.

از سال 2010 تاکنون 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی دستکم پنج بار به عربستان سفر کرده و در هر سفر نیز برخی وزرای این کشور از قبیل 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع و وزیر وظایف ویژه این کشور در دفتر نخست وزیری و 'احمد زاهد حمیدی' معاون نخست وزیر وی را همراهی کرده اند.

ادامه سفرهای مقامات مالزی به عربستان در نهایت فرش قرمز این کشور برای پذیرایی از 'سلمان' پادشاه عربستان سعودی را در هفته های گذشته گستراند، تا دولت فعلی مالزی بالاترین سطح روابط با ریاض را ثبت کند.

این قبیل تعاملات اگر در مسیر درست حرکت نکند می تواند در نهایت مسیر ورود تفکرات وهابی را بیش از پیش به مالزی هموار کرده و باعث شود این قبیل تفکرات در بین نخبگان مالزی نیز رخنه کند.

ردپای افزایش حضور تفکرات وهابی در مالزی را می توان به طور مشخص تر از سال 2013 مشاهده کرد که نیروهای امنیتی این کشور نخستین متهمان تروریستی مرتبط با گروه تروریستی داعش را بازداشت کردند.

به عنوان مثال در سال 2013، تارنمای 'فری مالیزیا تودی' به نقل از 'محفوظ محمد' یکی از اعضای کمیته شورای اسلامی سلانگور (مایس) نوشت که مناطقی در 'کلانگ ولی' به آشیانه گسترش وهابی گری تبدیل شده است.

وی در آن زمان تاکید کرده بود که تبلیغات وهابیت بر ثروتمندان، قدرتمندان و همچنین دانشجویان موسسات آموزش عالی تمرکز کرده است. به نوعی که ثروتمندان منبع مالی محسوب می شوند و قدرتمندان نیز به منظور بهره گیری از قدرت و موقعیت خود برای گسترش این قبیل تفکرات مورد استفاده قرار می گیرند.

این عضو کمیته شورای اسلامی سلانگور (مایس) در آن زمان گفته بود که از دانشجویان به منظور جایگزین کردن آنها در آینده با این قبیل ثروتمندان و قدرتمندان استفاده می شود.

مصداق این ادعا را می توان در دستگیری برخی از اساتید دانشگاه های مالزی و همچنین دانشجویانی که متهم به فعالیت های تروریستی هستند، مشاهده کرد. برای مثال، روزنامه 'استار' روز جمعه نوشت تهدید 'نور عایشه عطعم' برای کشتن خود در صورتی که به وی اجازه داده نشود به سوریه برود، موردی از ناکامی دولت مالزی در جلوگیری از تکفرات افراطی در این کشور است.

در صورتی که وی به دلیل در اختیار داشتن مطالب و کتب آموزشی مرتبط با فعالیت های تروریستی طبق قانون این کشور محکوم شود باید دستکم هفت سال زندان و جریمه نقدی را متحمل شود.

واضح است زمانی که پای دولت عربستان به جنوب شرق آسیا و مالزی بیشتر باز شود، زمینه ورود تفکرات وهابی به این کشور باز خواهد بود، هر چند طبق قانون مالزی توسعه تفکرات وهابی ممنوع است.

بنیاد توسعه اقتصادی اسلامی مالزی (یاپیم) نیز چند ماه پیش متهم شد سرمایه اصلی تبلیغات وهابیت در مالزی را تامین و برای ترویج تفکرات افراطی تلاش می کند.

بنیاد توسعه اقتصاد اسلامی مالزی که سال 1976 میلادی در این کشور تاسیس و در سال 1984 فعال شد، این اتهام را رد می کند. 'یاپیم' که ماموریتش 'ساختن فرهنگ امت از طریق اعمال خوب' تعریف شده است ادعا شده به توسعه تفکرات وهابی نیز کمک کرده است.

گروهی از اعضای کارآزموده حزب مالایی تباران متحد مالزی (آمنو) نیز 6 ماه پیش مفتی ایالت پرلیس را متهم به وهابیت و تلاش برای گسترش این تفکر افراطی و حامی تروریست در مالزی کردند.

داتوک 'مصطفی' دبیر گروه کارآزمودگان حزب حاکم 'آمنو، ضمن ابراز نگرانی نسبت به تاثیر وهابیت بر حزب حاکم و دولت این کشور، اعلام کرد در صورت بررسی نشدن این وضعیت، مالزی ممکن است با موضوعات مذهبی مواجه شود که به تفرقه بین مسلمانان منتهی خواهد شد.

وی گفت وهابیون در تلاش برای نفوذ بر رسانه های چاپی و الکترونیکی و همچنین استفاده موثر از رسانه های اجتماعی مالزی هستند تا بتوانند منابع مالی گسترش فعالیت های خود را فراهم کنند.

با این شرایط باید گفت توسعه مناسبات سیاسی – اقتصادی بین کشورها در جهان کنونی روندی عادی است، اما کارشناسان معتقدند دولت مالزی در توسعه روابط با عربستان باید به نکته مهم توسعه وهابی گری و افراطی گری توجه ویژه کند، چون از ریاض به عنوان 'لانه افراطی گری' یاد می شود و پیداکردن راهی برای پایان دادن به گسترش تفکرات افراطی باید مهمترین سیاست باشد./۸۴۷/ب101/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات