۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۴۹۶۶۳۲

۱۰ نکته در خصوص انتخابات رياست جمهوري فرانسه

اتحاديه اروپا در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري فرانسه با حمايت علني از رياست جمهوري ماکرون، ميثاق‌‌نامه خود را علنا زير پا گذاشت.
مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

به گزارش خبرگزاری رسا، سرانجام انتخابات رياست جمهوري فرانسه با پيروزي امانوئل ماکرون و شکست مارين لوپن در دور دوم انتخابات به پايان رسيد.به اين ترتيب، ماکرون به عنوان رئيس جمهور جديد فرانسه راهي کاخ اليزه خواهد شد. در اين انتخابات، ماکرون بيش از 65 درصد و لوپن حدود 34 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.در خصوص انتخابات رياست جمهوري فرانسه نکات قابل تاملي وجود دارد :

1 - انتخابات رياست جمهوري فرانسه، نقطه آشکارساز افول احزاب سنتي و ميانه در صحنه سياسي و اجرايي اين کشور بود. هم اکنون حزب سوسياليست و حزب جمهوري‌خواه  هر دو مسير سختي را براي بازتعريف خود در فضاي سياسي فرانسه دارند. عدم راهيابي نامزدهاي دو حزب سوسياليست و جمهوري‌خواه  به دور نهايي انتخابات، نشان مي دهد که شهروندان فرانسوي اعتمادي نسبت به اين دو ندارند. اين در حالي بود که هر دو حزب سنتي فرانسه تصور مي کردند قدرت سياسي و اجرايي اين کشور همواره ميان اين دو در گردش خواهد بود. 

2 - مارين لوپن نامزد جبهه ملي ، از اين پس بيشتر به يارگيري  در فضاي سياسي و اجتماعي خود ادامه خواهد داد. اگرچه لوپن در دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه در مقابل ماکرون شکست خورد، اما کليت راهيابي وي به دور نهايي انتخابات رياست جمهوري فرانسه، پيروزي بزرگي براي جبهه ملي محسوب گرديد. لوپن در جريان انتخابات اخير فرانسه جبهه ملي اين کشور را به عنوان بازيگري تاثيرگذار در اين کشور به افکار عمومي اروپا معرفي کرده است. 

3 - مطابق نتايج به دست آمده، لوپن توانسته است حدود 34 درصد از آراي عمومي را در دور دوم به خود اختصاص دهد. اين در حالي‌است که 4/2 ميليون نفر از شهروندان فرانسوي نيز  ترجيح دادند آراي سفيد يا ممتنع به صندوق بيندازند. کسب اين نتايج، لوپن را اميدوار کرده است تا  از اکنون براي جلب آراي عمومي در انتخابات رياست جمهوري سال 2022 برنامه ريزي کند. ضمن آنکه انتخابات پارلماني اروپا و انتخابات شهرداري ها در فرانسه نيز پيش روي جبهه ملي فرانسه خواهد بود. در هر حال، کسب 34 درصد آراي عمومي از سوي لوپن، وي را جهت ادامه مسير خود مصمم ساخته است. 

4 - آنچه مسلم است اينکه از اين پس شاهد تقويت مواضع جريان راست افراطي در اروپا و ارتباط تنگاتنگ گروه‌هاي ملي گرا در اروپاي واحد با يکديگر خواهيم بود. در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري فرانسه، گروه‌هاي ملي‌گرا در تمامي اروپا از لوپن حمايت مي کردند. لوپن از اکنون در صدد است اتحاد به وجود آمده ميان گروه‌هاي راست افراطي را به هر نحو ممکن حفظ کند. وي در اين معادله، نقش يک محور و کانون اتحاد را ايفا خواهد کرد. گروه‌هاي ملي گرا و جريانهاي راست افراطي در کشورهاي هلند، فرانسه، سوئد، اتريش و .... طي سالهاي اخير توانسته اند در سطحي گسترده در کشورهايشان دست به يارگيري بزنند. انتخابات اخير فرانسه نشان داد که اروپاي واحد براي مهار جريانهاي راست افراطي ناچار است هزينه هاي زيادي متحمل شود. در جريان انتخابات اخير فرانسه کل اروپاي واحد ناچار شد براي جلوگيري از پيروزي لوپن وارد ميدان شود.

5 - اتحاديه اروپا در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري اخير فرانسه، ميثاقنامه خود را علنا زير پا گذاشت. حمايت علني مقامات اروپايي از رياست جمهوري ماکرون، به معناي دخالت اروپاي واحد در معادلات سياسي يک کشور عضو محسوب مي شود. در جريان اين انتخابات، مقامات ارشد اتحاديه اروپا از جمله ژان کلود يونکر رئيس کميسيون اروپا حمايت رسمي خود را از ماکرون اعلام کردند. بديهي است که حتي بسياري از طرفداران ماکرون نيز ديد مثبتي نسبت به حمايت اتحاديه اروپا از وي نداشتند و آن را نماد نوعي دخالت در امورداخلي خود مي دانستند. از اين رو شکاف ميان اروپاي واحد و افکار عمومي فرانسه پس از برگزاري انتخابات اخير بيشتر شده است. القاي پيروزي اتحاديه اروپا در انتخابات اخير فرانسه چنين شکافي را بيشتر خواهد کرد. 

6 - اروپاي واحد سعي دارد خود را پيروز انتخابات رياست جمهوري اخير فرانسه نشان دهد. اکثر رسانه هاي اروپايي امروز سعي کرده اند شکست لوپن در انتخابات را مترادف با پيروزي اتحاديه اروپا قلمداد کنند. اين در حالي‌است که امانوئل ماکرون نيز در عين پايبندي به کليت اتحاديه اروپا، منتقد وضعيت موجود در اروپاي واحد بوده و وعده داده است طي ماه‌هاي آتي، روند اصلاحات در منطقه يورو و اتحاديه اروپا را کليد بزند. مسلما برخي سياستمداران اروپايي از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان ديد مثبتي نسبت به اين موضوع نخواهند داشت. اساسا رويگرداني کلي شهروندان فرانسوي از دو حزب سوسياليست و جمهوري‌خواه  به معناي شکست اتحاديه اروپا در انتخابات اخير فرانسه بوده است. بديهي است که سران  اتحاديه اروپا و منطقه يورو نمي توانند شکست لوپن در انتخابات رياست جمهوري فرانسه را به مثابه پيروزي خود در اين کشور قلمداد کنند. شکست اروپاي واحد در فرانسه، در همان دور نخست انتخابات رياست جمهوري اين کشور و زماني که احزاب سنتي طرفدار وضعيت موجود در اروپا نتوانستند به دور دوم و نهايي انتخابات راه يابند، رقم خورد.

7 - واقعيت امر اين است که اروپاي واحد پس از برگزيت طاقت بحراني ديگر را نداشت. از اين رو خرسندي زايدالوصف مقامات اروپايي از پيروزي ماکرون در انتخابات رياست جمهوري فرانسه کاملا قابل درک است! با اين حال واقعيت امر اين است که اتحاديه اروپا در انتخابات رياست جمهوري فرانسه پيروز نشده است. از اين پس، شاهد شکل گيري ديالوگهايي ميان سران اروپايي  و ماکرون خواهيم بود که در مواردي ممکن است شکل منازعه به خود گيرد. ماکرون به مانند فرانسوا اولاند سياستمداري منفعل و ناتوان نيست . او به خوبي مي داند که براي حفظ قدرت خود در کاخ اليزه، لازم است در مواردي تقابل با کشورهاي اروپايي مخصوصا آلمان را مدنظر قرار دهد. 

8 - در ميان دو حزب سوسياليست و محافظه کار، حزب سوسياليست ارتباط بهتري با لوپن برقرار خواهد کرد. در زمان برگزاري مناظره هاي انتخاباتي و خصوصا در مناظره انتخاباتي اخير، لوپن ماکرون را نسبت به ادامه مسير سوسياليستها در کاخ اليزه متهم کرد. همچنين بسياري از طرفداران حزب سوسياليست نيز در همان دور نخست انتخابات آراي خود را به سود ماکرون به گردش در آوردند.با اين وجود، ماکرون خود نيز به خوبي مي داند که حداقل در شرايط فعلي، نبايد پيوند سياسي محکمي به حزب سوسياليست ( که مردم فرانسه از آن به شدت ناراضي هستند) برقرار کند. 

9 - ژاک ملانشون نامزد حزب چپ سوسياليست ( چپ افراطي) در انتخابات رياست جمهوري فرانسه که در دور اول انتخابات نمايش خوبي داشت، از اين پس تقابل خود را با حزب چپ ميانه ( سوسياليست) علني تر خواهد کرد. ملانشون درجريان اين انتخابات نسبت به ظرفيتي که جريان چپ افراطي مي تواند در جلب آراي عمومي داشته باشد اگاه شد. وي حدود 20 درصد آرا را کسب کرد که اين خود نتيجه اي قابل قبول براي ملانشون و همراهانش محسوب مي شود. 

10 - درست در آخرين روز منتهي به برگزاري انتخابات رياست جمهوري فرانسه، مصاحبه ژان ماري لوپن پدر مارين لوپن و رهبر سابق جبهه ملي فرانسه در مخالفت با راهيابي لوپن به کاخ اليزه منتشر شد. پس از کودتاي درون حزبي سال 2015 ميلادي و اخراج ژان ماري لوپن از سوي مارين لوپن، اين سياستمدار فرانسوي همواره نسبت به راهيابي دخترش به کاخ اليزه هشدار مي دهد. بنابراين، لوپن هم اکنون با نارضايتي هايي در داخل جبهه ملي فرانسه رو به روست که سعي خواهد کرد تا زمان برگزاري انتخابات پارلماني اروپا در سال آينده بر آنها غلبه کند. /۹۱۶/ ۱۰۲/ع


حنيف غفاري

ارسال نظرات