۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۴۹۷۵۲۶

دلایل علاقه محمد بن سلمان به ترامپ

بن سلمان مي خواهد قبل از آمدن ترامپ به عربستان، از وجود رابطه اي محکم بين دولت عربستان به نمايندگي از خود با دولت ترامپ سخن بگويد، اما ترامپ نگاه ابزاري و تجاري به بن سلمان و کليت نظام پادشاهي عربستان دارد
محمد بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، هر روز که از جنگ عربستان با يمن مي‌گذرد آل سعود بيشتر در باتلاق يمن فرو مي‌رود و بيشتر دست و پا مي‌زند که از اين باتلاق بيرون آيد، اما در همين حال بر شکست‌هاي خود مي افزايد. 

محمد بن سلمان جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان يکي از موثرترين افراد در تجاوز اين کشور به يمن است که تاکنون موجب کشته و زخمي شدن هزاران تن از مردم بي گناه يمن شده است. وي به‌عنوان شاهزاده‌اي خام با توهماتي پوچ،  به بهترين مهره در بازي آمريكا تبديل شده است.

دولت تاجرمابانه ترامپ نيز که فقط به فکر منافع و تجارت خود مي‌باشد، به‌درستي اين نقطه ضعف را پيدا کرده و مي‌خواهد با درگيرسازي عربستان درمنطقه، دلارهاي سعودي را بيشتر دريافت کند.

در هفته هاي قبل، محمد بن سلمان در سوداي توهمات خود به آمريكا سفر کرد و براي اين که بتواند تاج و تخت پادشاهي در عربستان را بعد از ملک سلمان از آن خود کند، بعضي از رسانه‌ها عنوان کردند که وي 56 ميليون دلار به ترامپ رشوه پرداخت کرده است. رسانه ها از اين مبلغ به‌عنوان بزرگترين رشوه تاريخ نام مي‌برند.

در همين جهت ترامپ نيز اولين سفر خارجي خود را عربستان سعودي تعيين کرده است تا بتواند هر چه بيشتر وفاداري خود را به دلار‌هاي نفتي عربستان اثبات کند. ترامپ بعد از کارتر نخستين رئيس جمهور آمريكا است که نخستين سفر خارجي خود را کشوري غير از مکزيک و کانادا انتخاب کرده است.

لوري پلاتکين بوگاردِت، تحليلگر پيشين سازمان سياه و همچنين تحليلگر موسسه واشنگتن در مورد سفر ترامپ به عربستان مي گويد: «سفر ترامپ به عربستان اين پيام را براي عربستان مخابره مي‌کند که دولت ترامپ مي‌خواهد از عربستان سعودي به عنوان شريک اصلي خود در مباحث منطقه‌اي يا حتي فراتر از آن نام بيرد»

ترامپ بعد از سفر به عربستان به سرزمين‌هاي اشغالي جهت ملاقات با سران رژيم صهيونيستي مي‌رود که اين نيز خود پيام‌هاي مهمي را مخابره مي‌کند.

محمد بن سلمان نيز در راستاي توهمات خود به‌دنبال استفاده از اين فرصت است و مي‌خواهد به هر طريق ممکن خود را گزينه اي مطرح در نظام پادشاهي عربستان و جانشين بعدي پدرش معرفي کند. در اين جهت وي شروع به گزاف گويي عليه جمهوري اسلامي ايران کرد و در مصاحبه اختصاصي با شبکه تلويزيوني الاخباريه سعودي، با دستاويز قراردادن اعتقادات شيعيان گفت: «ايراني‌ها معتقدند (حضرت) مهدي (عج) خواهد آمد و بايد زمينه را براي آمدن او آماده کنند و بايد کنترل کل جهان را در دست بگيرند.»

وي در  اين مصاحبه نيز  در مورد امکان مذاکره مستقيم با ايران گفت: «ما چگونه مي‌توانيم به درک مشترک با ايران برسيم در حالي که ايدئولوژي جمهوري اسلامي ايران بر افراط‌گرايي بنا شده است و چه نقاط مشترکي بين ما و ايران وجود دارد. ما مي‌دانيم هدف اصلي ايران، عربستان سعودي است و ما منتظر نمي‌مانيم که آن‌ها صحنه نبرد را به عربستان بکشانند، بلکه ما ايران را صحنه نبرد خود خواهيم کرد.»

گزافه گويي‎هاي محمد بن سلمان نسبت به ايدولوژي شيعه و جمهوري اسلامي ايران در سه جهت شکل گرفته است:

 اولين جهت اين که اشاره مغرضانه شاهزاده سعودي به يکي از اعتقادات اصلي شيعيان، گامي در راستاي توجيه شکست‌هاي پي‌در‌پي اين کشور در کل منطقه، به ويژه در يمن و سوريه است.

دومين جهت، انزواي عربستان در منطقه و کشور‌هاي حاشيه خليج فارس است و اکنون بر همه روشن شده است که عربستان تنها کشوري است که افراطي‌گري و تروريسم را در منطقه غرب‌آسيا و کل جهان رواج مي دهد. اين مسئله تا جايي است که حتي در نشست اخير شوراي همکاري خليج فارس، شاهد عدم همراهي برخي از کشورهاي عضو اين شورا با عربستان بوديم.

سومين نکته اين که بن سلمان مي خواهد قبل از آمدن ترامپ به عربستان، از وجود رابطه اي محکم بين دولت عربستان به نمايندگي از خود با دولت ترامپ سخن بگويد، اما همچنان که گفته شد ترامپ نگاه ابزاري و تجاري به بن سلمان و کليت نظام پادشاهي عربستان دارد و ديگر اين که رؤساي جمهور آمريکا بر مبناي مطلوبيت هاي خود و ساختار آمريکا تصميم مي گيرند، نه بر مبناي پيام هايي که عربستان و بن سلمان به آن ها مي فرستند. اين پيام هاي ناشيانه برخي مقامات رياض به واشنگتن تنها فاصله آنها را با کشورهاي همسايه زياد مي کند.

آخرين نکته اين که سفر ترامپ به عربستان و از آنجا به سرزمين هاي اشغالي، گام مهمي در جهت شکل دهي به مثلث عربستان-آمريکا-اسرائيل است و بن سلمان و تيم جنگ طلب رياض اکنون با علاقه هاي جنگ طلبانه دولت ترامپ ارتباط برقرار کرده اند و اين فرصت مناسبي براي رژيم صهيونيستي است. بنابراين بايد سفر ترامپ به عربستان و مذاکرات صورت گرفته وي با سران رياض و اسرائيل را  با دقت بيشتري رصد کرد./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

اسماعيل احمدي

ارسال نظرات