۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۹۸۵۶۶

رصد رسانه های خارجی درباره انتخابات ایران

رسانه های خارجی که انتخابات ایران را پیگیری می کنند از قوی تر شدن احتمال شکست روحانی در دور نخست انتخابات خبر داده‌اند.
تجمع انتخاباتی حامیان حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بررسی رسانه های خارجی که انتخابات ایران را پیگیری می‌کنند نشان می‌دهد که تحلیل‌گران معتقدند انصراف قالیباف به نفع حجت الاسلام والمسلمین رییسی با شعار تغییر وضع موجود، موجی را ایجاد کرده که احتمال شکست روحانی در دور نخست انتخابات را افزایش داده است.

بی بی سی؛

با کنار رفتن قالیباف، اعتماد به نفس اصولگرایان افزایش یافته و با اتحاد رئیسی و قالیباف و گرفتن دست یکدیگر در مصلّی تهران احتمال شکستن آرای یکدیگر از بین رفته است.

رضا حقیقت نژاد: آیت الله خامنه ای مخالف  دو‌قطبی هایی است که تصویر منفی از خودشان و یارانشان را به نمایش بگذارد!

حسین علیزاده: آقای روحانی به دنبال تنش زدایی و تعامل سازنده با جهان است اما آقای رئیسی به دنبال تقابل با جهان و برگرداندن انقلاب به سال57 است!

جمشید برزگر: نتیجه انتخابات در دور اول مشخص خواهد شد و الان جدال بر سر میزان آرائی است که پایگاه این دو تفکر و دو جناح سیاسی را مشخص می کند!

شبکه ان بی سی نیوز  آمریکا:

با کنار کشیدن قالیباف، امید حامیان رئیسی برای شکست روحانی در انتخابات روز جمعه ایران افزایش‌یافته است.

جمعیت انبوه مردم در تجمع مصلای تهران که با حضور رئیسی و قالیباف برگزار شد یک‌صدا فریاد می‌زدند "خداحافظ روحانی" و "آخر هفته، روحانی رفته".

این ارزیابی منصفانه ای است که بگویم رئیسی، اکثریت آرای قالیباف را به سمت خود جلب کرده است.

با شرایط بوجود آمده در ایران، رئیسی به پیروزی نزدیک تر شده است.

القدس العربی:

ایرانی ها توقع بهبود شرایط اقتصادی از طریق انتخابات را ندارند. آن ها در انتظار تغییر ساختارهای ایدئولوژی و سیاسی کهنه هستند.

کناره گیری شهردار تهران از انتخابات ریاست جمهوری به نفع رئیسی.

بلومبرگ:

گرایش حسن خمینی به جناح میانه رو تا کنون علنی نشده بود، بیانیه صریح او در حمایت از روحانی نشان می‌دهد احتمال پیروزی رئیسی افزایش یافته و موجب نگرانی شده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران به سوی یک نبردمستقیم میان حسن روحانی میانه رو و یک روحانی محافظه کار (اصولگرا) در حرکت است، رقابتی که نظرسنجی ها می گویند بسیار فشرده است و نمی توان آن را پیش بینی کرد.

دیلی کالر:

اصولگرایان در حال تثبیت جایگاه خود به نفع رئیسی با هدف بازپس گیری سمت ریاست جمهوری در انتخابات روز جمعه هستند.

رادیو فردا:

ابراهیم رئیسی در واکنش به اظهارات روحانی مبنی بر سازماندهی اتوبوسی حامیان نامزد اصولگرایان در تجمعات گفت: «روحانی نمی‌خواهد حرف مردم را بشنود. بعضی‌ها نخواستند حرف مردم را بشنوند و وقتی می‌شنوند که دیر شده است.»

فايننشال تايمز:

سایت فايننشال تايمز در آستانه انتخابات در تحلیلی به قلم نجمه بزرگمهر نوشته، روحانیت قم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، می ترسد که نفوذ خود را بر مردم و بخصوص جوانان از دست داده باشد.

از زمان انقلاب ۱۳۵۷ در ايران، روحانيون قم که ميزبان بزرگترين مدارس شيعيان است، برای ترغيب مردم به شرکت در انتخابات، به اطراف کشور گسيل می‌شدند.

تقريباً ۴۰ سال پيش، اعتبار جلب حمايت مردم برای شرکت در رفراندوم جمهوری اسلامی و تثبيت نظام، بطور گسترده‌ای به اين واعظان داده می‌شد، که با عبا و عمامه‌شان شناخته شده بودند.

در دهه ای گذشته روحانیون با سفر به شهرها مردم را به رای به نامزدهای نظام ترغیب می کردند اما الان این ظرفیت کم شده است.

اکنون که کارزار انتخاباتی در آخرين هفته شدت يافته، اين نهاد سنتی اميدوار است بتواند حمايتهای لازم را برای مقبوليت ابراهيم رئيسی توليت آستان قدس رضوی جلب کند. اما يکی از نشانه‌های تغيير زمان در سالهای اخير در ايران – که تحت رياست جمهوری اعتدال‌گرايانۀ حسن روحانی، برجام را با شش کشور قدرتمند جهان به امضا رساند - اين است که معلوم نيست روحانيت ديگر از چه ميزان نفوذی برخوردار است.

مدرسين و دست‌اندرکاران حوزه از آن بيم دارند که دايرۀ نفوذشان در حال کوچکتر شدن است./916/ 303/ع

ارسال نظرات