۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۴۹۹۴۴۴

کتاب سیدمحمد پسر امام هادی منتشر شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب سید محمد پسر امام هادی علیه السلام(مدفون در دجیل) را به قلم محمدجواد جوادی منتشر کرد.
 سیدمحمد پسر هادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب سید محمد پسر هادی علیه السلام(مدفون در دجیل) را تدوین و مؤسسه فرهنگی هنری مشعر آن را منتشر کرده است.

این اثر، سومین تکنگاری درباره شخصیت محمدبن امام هادی علیه السلام است که محمدجواد جوادی آن را نوشته و در آن سعی کرده است افزون بر نگاه منصفانه به زندگانی سیدمحمد، محل وفات و دفن او، و مزارهای منسوب به فرزندان وی را نیز بررسی کند.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: تکریم و بزرگداشت خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وظیفه هر مسلمان است و یکی از مصادیق بزرگداشت خاندان پیامبر نیز تبیین زندگانی آن بزرگواران و آشنا کردن مردم با ابعاد زندگانی ایشان به شمار می رود.

نویسنده کتاب، امتیاز نوشته حاضر را پرداختن به همه مباحث مربوط به سیدمحمد می داند که  زمان حیات، هنگام وفات و پس از آن را شامل می شود، و در همه شئون مربوط به ایشان، از تولد تا وفات و پس از آن، بحث شده است؛

از دیگر مواردی که در این کتاب به آن پرداخته شده است می توان به تصور امامت سیدمحمد بعد از امام هادی علیه السلام و مسئله بداء در امامت، فرزندان و نسل سید محمد، بارگاه سیدمحمد در گذر زمان و توسعه و بازسازی آن، برخی از کرامات سیدمحمد و اشعار در مورد ایشان اشاره کرد.

کتاب سیدمحمد پسر امام هادی علیه السلام در چهار فصل تدوین شده است:

فصل اول: ابوجعفر سیدمحمد سبع الدجیل، فرزند امام هادی علیه السلام: در این فصل پس از اثبات اینکه سیدمحمد فرزند بلافصل امام هادی علیه السلام است، درباره کنیه ها و القاب سیدمحمد، و نیز در مورد فرزندان و نسل ایشان مطالبی آورده شده است.

فصل دوم: جایگاه محمد بن الامام الهادی علیه السلام و مرقد شریف ایشان: در این فصل از کتاب ابتدا روایات و کلمات بزرگان در مورد منزلت و جایگاه سیدمحمد را نقل کرده، پس از آن درباره مکان مرقد سیدمحمد و برخی از نقل های خلاف مشهور در این زمینه بحث شده و در پایان، تاریخچه مختصری از بناهای ساخته شده بر قبر سیدمحمد و حرم ایشان در دوره های مختلف بیان می شود.

فصل سوم: بررسی مسئله بداء در امامت سیدمحمد پس از پدرش امام هادی علیه السلام: این فصل مشتمل است بر مباحثی درباره بداء و معنای آن نزد شیعه، منشأ اعتقاد به بداء در امامت سیدمحمد و بررسی مسئله بداء در امامت سیدمحمد و اخبار معارض و بیان وجه جمع بین آنها.

فصل چهارم: ذکر برخی کرامات و اشعار در مدح سیدمحمد: نویسنده در این فصل ابتدا برخی کرامات نقل شده درباره سیدمحمد و مرقد شریف ایشان و سپس برخی از اشعار سروده شده در مدح سیدمحمد را نقل می کند./920/ ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات