۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۴۹۹۶۰۵

آمریکا و قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری تسلیحات با عربستان

عربستان با دعوت از ترامپ بر آن است خود را جزیره ثبات منطقه و بازیگر بین المللی پرونده های مختلفی چون یمن، سوریه، عراق، بحرین و حتی ترکیه نشان دهد ولی نه ظرفیت درونی عربستان و نه ظرفیت سیاست خارجی این کشور توان چنین رویکردی را ندراد.
سفر ترامپ به عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، اندیشکده مطالعات جهان اسلام در گزارشی دعوت آل سعود از ترامپ را نوعی معامله برای حفظ نقش عربستان در تحولات منطقه دانست.
 
در این گزارش آمده است: همانطور که ترامپ گفت، عربستان سهم خود را برای دفاع آمریکا از خود باید پرداخت کند. اولین سفر ترامپ نشان داد او نه به دنبال تشکیل یک ناتوی دیگر، نه به دنبال حفظ اتحادیه اروپا و نه حتی جنگ با کره شمالی و دشمنی با روسیه در واقعیت است. ترامپ رسما خود را یک تاجر و مرد استفاده از تنش ها نشان داد. قرارداد 110 میلیارد دلاری پیروزی ترامپ از تجارت با عربستان بود.

در ادامه این گزارش مطرح شده است: عربستان با قرارداد 110 میلیاردی رکورد جدیدی در خرید تسلیحات در سال جاری زد. پیش از عربستان فقط  ایران عصر پهلوی بود که این میزان تسلیحات را در غرب آسیا دپو می‌کرد. عربستان با دعوت از ترامپ بر آن است خود را جزیره ثبات منطقه، بازیگر بین المللی پرونده های مختلفی چون یمن، سوریه، عراق، بحرین و حتی ترکیه نشان دهد. نه ظرفیت درونی عربستان و نه ظرفیت سیاست خارجی این کشور توان چنین رویکردی را ندراد اما قرارداد تسلیحاتی میتواند پشتیبان خوبی برای خاندان بن سلمان جهت حفظ آل سعود در عربستان باشد. این قراداد در واقع آمریکا را پای یک معامله آورد و تضمینی از ترامپ برای حمایت از عربستان در پرونده های منطقه ای بود.
 
جمع بندی کارشناسان اندیشکده نشان می‌دهد « قرارداد 110 میلیارد دلاری پیام های مختلفی به ویژه برای ایران داشت.»  آمریکایی‌ها به این جمع بندی رسیدند که در عصر سلمان و بن سلمان، رویکرد اقتدار برونی و نمایش به عنوان بازیگر بین المللی از سوی عربستان است. در واقع تمام تلاش عربستان بازی‌گرفتن از او و به تعبیر دقیق‌تر ژاندرم شدن منطقه ای است. عربستان نتوانسته این تضمین را به آمریکا دهد که ژاندارم منطقه پس از ایران عصر پهلوی است اما توانسته رویکرد های آمریکا را در منطقه تا حدودی پیاده کند. بن سلمان خیلی تمایل دارد تا آینده عربستان به عنوان ژاندارم در گرو آمریکا باشد تا کمتر از حواشی داخلی و بحران های منطقه ای آسیب ببیند. او می‌داند تصمیم آمریکا برای پذیرفتن ژاندارمی عربستان در واقع، قمار آمریکا در منطقه برای سالیان دراز است و آمریکا این بار چنین هزینه ای را به راحتی از دست نخواهد داد. برای همین هم است که آمریکایی ها تمایل آنچنانی برای سرمایه گذاری امنیتی در عربستان ندارند./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

ارسال نظرات